Wedstrijd zoekt innovatieve ideeën voor doorbraak in klimaatverandering

De Postcode Lottery Green Challenge ’09, een internationale wedstrijd voor groene ideeën, is vandaag officieel van start gegaan. De Postcode Lottery Green Challenge is op zoek naar creatieve en innovatieve inzendingen die de CO2 uitstoot reduceren. Net als voorgaande jaren wint het beste idee € 500.000,-. Twee andere groene ideeën maken dit jaar voor het eerst ook nog eens kans op € 100.000,-. ... lees meer

De Waal: maak bonussen duurzamer

Bonussen in het bedrijfsleven zijn onontkoombaar, maar ze mogen geen perverse prikkels veroorzaken. Bij de vaststelling van de extra beloningen moet dan ook veel meer aandacht gaan naar klanttevredenheid en duurzaamheid. Dat stelde ING-overheidscommissaris Lodewijk de Waal maandag bij een discussie over de toekomst van de variabele beloning. ... lees meer

Lachgas vliegt bij DSM schoon de schoorsteen uit

Het opvallendste aan de salpeterzuurfabriek op het DSM-terrein in Geleen is de schoorsteen – die niet rookt. De enige wolken in de lucht zijn die van de hemel zelf. Zo ziet de vooruitgang eruit. Want er gebeurt van alles in de grote rommelende doos, met zijn uitpuilende buizen en drukvaten en een stofzuigermond die grommend duizenden liters lucht aanzuigt. ... lees meer

Schiphol wint ACI EUROPE Best Airport Award

Amsterdam Airport Schiphol heeft tijdens het 19e jaarcongres van ACI Europe, dat gehouden werd in Manchester, de ‘ACI Europe Best Airport award’ gekregen. De jury kende de prijs toe vanwege de wijze waarop Schiphol in het kader van verantwoord ondernemen invulling geeft aan de relatie met de omwonenden. In het bijzonder werd daarbij genoemd het convenant van de Alderstafel en het initiëren van een geluidswal ten behoeve van het weren van grondgeluid bij Hoofddorp. ... lees meer

Maatschappelijke inzet bedrijven kan beter

Onderzoek toont aan dat veel bedrijven bijdragen aan maatschappelijke doelen. Met elkaar zorgen bedrijven bijvoorbeeld voor 1/3 van de totale opbrengst voor goede doelen. Maar bij weinig bedrijven is er sprake van een ‘strategische inzet van munten, mensen, middelen, media en massa voor maatschappelijke doelen en organisaties’. Daarom start MVO Nederland met steun van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport een nieuw programma, gericht op de stimulering en professionalisering van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) en werknemers-vrijwilligerswerk in Nederland. ... lees meer

EffieAwards jury geeft MVO vermelding aan ‘Tikkie Terug met Ariel’ campagne

Na een geslaagd jubileum werden dit jaar voor de 26e keer de belangrijkste communicatieprijzen van Nederland uitgereikt: de Effies. Na de eerste juryronde werd aan 14 van de 37 ingezonden cases een nominatie toebedeeld. De EffieJury, onder leiding van ANWB hoofddirecteur Guido van Woerkom, mocht uiteindelijk 8 campagnes bekronen met het felbegeerde beeldje. Voor het eerst in de geschiedenis van de EffieAwards besloot de EffieJury tevens een MVO vermelding voor maatschappelijk verantwoord ondernemen toe te kennen aan een case. ‘Tikkie Terug met Ariel’ van bureau 3MO voor Procter & Gamble viel de eervolle vermelding ten deel. De campagne heeft in Nederland een duidelijke gedragsverandering teweeg gebracht ten gunste van het milieu. ... lees meer