Eco-label zorgt voor grote verwarring

Het ‘eco-label’ zorgt voor de nodige verwarring. Alle keurmerken die met duurzaamheid te maken hebben, ook de niet-biologische, worden vaak met eco op de verpakking aangeduid. Verwarrend, want eco staat in Nederland gelijk aan bio, ofwel biologisch. Zelfs de EU gaat mee in de begripsverwarring. ... lees meer

VBDO vindt rapport Commissie-Maas een stap in de goede richting

Naar aanleiding van het rapport van de Commissie Maas heeft de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) een reactie geformuleerd. De VBDO vindt de aanbevelingen die door de commissie zijn geformuleerd een goede stap. Het streven naar aandeelhouders voor de lange termijn (vier jaar of langer) en niet als enige belanghebbende, de variabele beloning waarbij gekeken wordt naar klanttevredenheid, integriteit en duurzaamheid passen bij de visie van de VBDO om de relatie te leggen tussen inspanningen op het gebied van duurzaamheid en beloning. Wel vindt de VBDO dat de Commissie Maas een kans gemist heeft door de ‘publieke nutsfunctie’ (terugkeer naar de oorspronkelijke rol van een bank) niet te concretiseren in investeringen. ... lees meer

MVO-prijs voor midden- en kleinbedrijf in Eindhoven

Dit jaar looft de gemeente Eindhoven voor het eerst een prijs uit aan een bedrijf dat zich bijzonder inzet voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Eindhovense bedrijven die willen meedingen kunnen op www.mvoprijs.nl de voorwaarden tot deelname vinden. Aanmelding is mogelijk tot 9 juni 2009. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 8 september 2009 tijdens de Regio Business Dagen in het Beursgebouw te Eindhoven. De prijs bestaat uit een bedrag van € 5.000 en een gegarandeerde aanzienlijke publiciteit. ... lees meer

Preface boekt succes met grootste online duurzaamheids advertentiechannel

Preface, online advertentie-exploitant, heeft reeds enige tijd het “Eco-duurzaam” channel. Dit blijkt een zeer succesvol concept te zijn. Ondanks of dankzij de financiële crisis is de belangstelling voor advertereren voor duurzame producten en diensten groot. Preface is veruit de grootste advertentiebemiddelaar en was ook de eerste met een duurzaamheidschannel. Tevens is Preface onafhankelijk, ze exploiteren zelf geen websites. Tot de adverteerders behoren onder meer ASN Bank, Eneco, Nuon, Unilever, Triodos Bank en Delta Lloyd. ... lees meer

Ruime meerderheid consumenten bereid hogere prijzen te betalen in duurzame winkels

Duurzaam koopgedrag van consumenten uit zich niet langer alleen in de producten die men koopt, maar ook in de winkels wààr men koopt. Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (59%) is bereid meer te betalen in een winkel die energiezuinig is. Tevens verwacht een kwart van de consumenten dat duurzaamheid een (veel) belangrijker koopcriterium wordt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten, in opdracht van advies- en ingenieursbureau Techniplan Adviseurs (i.s.m. SenterNovem). Conclusie: met duurzame en energiebesparende oplossingen kan de retailsector nieuwe klanten winnen. ... lees meer

Verslag overleg MVO kamercommissies

De vaste commissie voor Economische Zaken, de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, de vaste commissie voor Financiën, de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer hebben op 4 maart 2009 overleg gevoerd met staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken over MVO. ... lees meer

Explosieve stijging in vraag naar duurzame huisvesting

Vastgoedgebruikers in Azië-Pacific zijn vaker dan hun wereldwijde tegenhangers bereid structureel in duurzaamheid te investeren. Dit blijkt uit de resultaten van het tweede wereldwijde duurzaamheidonderzoek, uitgevoerd door Jones Lang LaSalle en CoreNet Global. Wereldwijd is er momenteel een afname van het aantal bedrijven dat bereid is extra te betalen voor ‘groener’ onroerend goed. Roeland Houtman, directeur Corporate Solutions van Jones Lang LaSalle in Nederland: “Ook in Nederland zien we op dit moment een afname in de bereidheid meer te betalen voor duurzame huisvesting, mogelijk als gevolg van de economische crisis van dit moment. ... lees meer

Studie DHV geeft eerste inzichten in kosten van CO2 opslag op zee

NOGEPA, de Nederlandse olie- en gas exploratie en productie associatie, heeft een studie laten uitvoeren naar de kosten die zijn gemoeid met grootschalige opslag van CO2 in lege gasvelden op de Noordzee. Het onderzoek is uitgevoerd door technisch adviesbureau DHV, in samenwerking met TNO. Het onderzoek beschrijft de investeringen en de operationele kosten die nodig zijn om gedurende 30 jaar 30 miljoen ton CO2 per jaar op zee op te slaan. Hiervoor moeten twee nieuwe pijpleidingen worden aangelegd en moeten modificaties van gasplatforms plaatsvinden. Volgens een voorlopige schatting en rekening houdend met een aantal aannames, bedragen de kosten ongeveer 8 euro per ton CO2. ... lees meer

Eco-logisch wint thuiswinkel award 2009 voor beste starter

Eco-logisch heeft de vakprijs voor beste starter van 2009 in de wacht gesleept. Deze jaarlijkse prijs gaat naar de meest spraakmakende, creatieve, succesvolle en innovatieve startende onderneming van Nederland. Eco-logisch is een duurzame bouwmarkt waar zowel online als offline kan worden besteld. Eind vorig jaar viel Eco-logisch ook al in de prijzen. De onderneming was toen winnaar van de Gouden Kans, het jaarlijkse evenement van Het Kansenkanon voor de meest innovatieve onderneming van Noord-Holland. ... lees meer

Cramer besluit over vertrouwelijke milieuinformatie bedrijven

Bedrijven moeten ten minste hun emissiegevens altijd geven als bestuursorganen zoals (lokale) overheden daarom vragen. Dat is de kern van een circulaire over vertrouwelijkheid van bedrijfsgegevens die minister Jacqueline Cramer van VROM in maart aan alle provincies en gemeenten heeft gestuurd. Het Ook staat hierin hoe bedrijven om moeten gaan met verzoeken van derden om openbaarmaking van bedrijfs-, fabricage- en NAW-gegevens. ... lees meer