Eerste cradle to cradle pand verhuurd

Vijf topmerken op het gebied van huishoudelijke apparatuur, Bosch, Siemens, Gaggenau, Neff en Solitaire, zullen hun intrek nemen in het eerste ‘cradle to cradle’ kantoorpand van Nederland. De architect is William McDonough, bedenker van het cradle to cradle (C2C) principe. Het kantoorpand, dat gevestigd zal worden in het gloednieuwe kantorenpark Park 20/20 in Hoofddorp, onderscheidt zich nadrukkelijk van bestaande bouw en is uniek in Nederland. ... lees meer

Walmart wil wereldwijde duurzaamheidsindex ontwikkelen

De Amerikaanse winkelketen Walmart wil een duurzaamheidsindex voor producten gaan ontwikkelen. De 100.000 toeleveranciers aan Walmart zullen worden gevraagd te bewijzen in hoeverre ze duurzaam produceren. De opbouw van de index zal jaren in beslag nemen en moet ertoe leiden dat alle producten die de winkel verkoopt een eco-rating hebben waaraan consumenten kunnen zien hoe groen en duurzaam het product is. ... lees meer

Supermarkten benutten kansen duurzaamheid nog onvoldoende

Klanten die duurzame producten kopen, zouden veel meer kunnen kopen. De supermarkten benutten hun kansen onvoldoende. Dat constateert de eerste Duurzame Consumptiemonitor die Solidaridad en GfK samen hebben opgesteld. Albert Heijn, Plus en Jumbo scoren het beste bij consumenten die duurzame producten kopen. Albert Heijn vooral bij consumenten die dierenwelzijn belangrijk vinden, Plus bij consumenten die hechten aan natuur en milieu en Jumbo bij klanten die begaan zijn met eerlijke handel en de derde wereld. ... lees meer

Pensioenbelegger maant hedgefonds

Pensioen-uitvoerder Mn Services zet private equity en hedgefondsen verder onder druk. De grootste Nederlandse pensioenbeheerder qua deelnemers eist van deze partijen meer openheid over de vergoedingsstructuur, het beleggingsbeleid en de mate van ethisch handelen. Om het gewenste gedrag af te dwingen, zijn andere grote uitvoerders middels een brief opgeroepen hetzelfde te doen. ... lees meer

Afval is de nieuwste grondstof

Terwijl duurzaamheid nog steeds het imago heeft duur te zijn, merken steeds meer bedrijven dat duurzaam werken kosten bespaart en dat er nieuwe markten mee worden aangeboord. Dat meldt Hans Havers van Epea. Dit onderzoeksinstituut adviseert bedrijven om volgens het ‘cradle to cradle-principe te produceren. ... lees meer

SunRice brengt duurzame bak- en braadproducten op de markt

Sinds een aantal weken is SunRice op de markt, een nieuwe lijn bak- en braadproducten die volledig vrij is van palmolie, soja en genetische gemodificeerde bestanddelen. “Met SunRice wordt bewezen dat een goede vloeibare margarine ook gemaakt kan worden zonder palmolie”, aldus initiatiefnemer Ghalid Taus. “Oliepalmplantages leggen een grote druk op natuur, milieu en bevolking in Zuidoost Azië en Zuid-Amerika. Ik dacht: dat moet anders kunnen. En dat is gelukt.” De producten van SunRice zijn gemaakt van een unieke combinatie van hoogwaardige zonnebloemolie en rijstolie en onder meer verkrijgbaar bij Albert Heijn. ... lees meer