Super de Boer zet duurzame stap in de toekomst

Super de Boer publiceert vandaag zijn tweede duurzaamheidsverslag conform de wereldwijd erkende richtlijnen van het Global Reporting Initiative (GRI). De supermarktketen zette in 2008 stevig in op verdere versterking van zijn koploperspositie ten aanzien duurzaamheid binnen de levensmiddelenbranche. Uniek zijn de uitgewerkte voorbeelden ter illustratie in combinatie met een diepgaande verantwoording van het duurzaamheidsbeleid in dit verslag. ... lees meer

Onverschilligheid Nederlander over energieverbruik elektrische apparaten eenvoudig te keren

Volwassenen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar zijn onverschillig over het energieverbruik van elektrische apparaten. Toch blijken zij eenvoudig te bewegen tot energiezuiniger gedrag en aankoopkeuzen, als het elektriciteitsverbruik in euro’s op een apparaat staat vermeld. Zo’n driekwart (76%) van de Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van elektro-retailer BCC, wil bij aanschaf van een apparaat namelijk weten wat het betrokken elektriciteitsverbruik hen op jaarbasis kost. Bijna alle respondenten (94%) zijn bereid bij vervanging van een oud apparaat een doorgaans duurder maar energiezuiniger apparaat te kopen als zij weten dat zij het prijsverschil in enkele jaren kunnen terugverdienen. Om die reden pleitte BCC eerder deze week opnieuw bij VROM voor het snel doorvoeren van een uniforme, branchebrede vermelding van het energieverbruik van apparaten in euro’s. ... lees meer

DHV en Samenwerkende BAM bedrijven winnaars prijsvraag Energieneutraal bedrijventerrein Tilburg

Samenwerkende BAM bedrijven en DHV zijn de winnaars van de prijsvraag ‘Energieneutraal bedrijventerrein’ van de gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant. BAM won de realisatiewedstrijd en mag het winnende systeem uitvoeren op het bedrijventerrein Vossenberg West II te Tilburg. DHV won de ideeënwedstrijd en ontvangt €25.000. Dat maakte juryvoorzitter en oud-milieuminister Ed Nijpels vandaag bekend in de loods van Barsan Benelux op bedrijventerrein Vossenberg. ... lees meer

TNT Post en VolkerWessels realiseren duurzaamste gebouw van Nederland

Het distributiecentrum van TNT Post in Veenendaal is het duurzaamste gebouw van Nederland. Op basis van de certificeringmethodiek Greencalc, ontwikkeld door de Rijksgebouwendienst, heeft het distributiecentrum een score van 632 punten behaald. Hiermee heeft TNT Post de nummer één positie veroverd in de top tien van duurzaamste gebouwen van Nederland. De hoogste score tot nu toe bedroeg 323 punten. ... lees meer

Sauna Hotstones wint Friese Duurzaamheidsprijs 2008

Afgelopen dinsdag 21 april 2009 werd aan Sauna Hotstones in Vrouwenparochie de Duurzaamheidsprijs Provincie Friesland 2008 toegekend. Uit de in totaal 61 gegadigden waren vier bedrijven genomineerd voor de prijs. Tijdens een rechtstreekse televisie-uitzending van Omrop Fryslân vanuit de Blokhuispoort in Leeuwarden werd Sauna Hotstones als prijswinnaar bekend gemaakt. ... lees meer

Cramer reikt eerste duurzaamheidscertificaat voor autodealer uit

Minister Cramer heeft woensdag 22 april in Zoetermeer het eerste duurzaamheidscertificaat voor autodealers uitgereikt. Het BOVAG-garagebedrijf Van Vliet Automedon krijgt het certificaat onder meer vanwege zijn voorlopersrol op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en zijn actieve betrokkenheid bij het neerzetten van een aardgasvulstation en het aanbieden van schonere alternatieve brandstoffen. ... lees meer

IKEA doneert bijna 500 bomen aan Nederlandse gemeenten

IKEA schenkt in totaal bijna 500 bomen aan gemeenten in heel Nederland. In de aanloop naar Earth Day – de dag die elk jaar wereldwijd in het teken staat van het klimaatprobleem – hebben medewerkers van IKEA gespaard om zo veel mogelijk bomen te schenken aan Nederlandse gemeenten. Dit bijzondere initiatief is onderdeel van de campagne ‘Groen naar het werk’ waarmee IKEA haar medewerkers oproept de auto te laten staan en met trein, bus of metro naar het werk te reizen. Alle medewerkers die tussen 1 en 22 april met het openbaar vervoer naar het werk reisden, ontvingen een ‘groene strippenkaart’ waarop zij elke keer als zij met het OV naar het werk kwamen een stempel zetten. Voor elke tien volle strippenkaarten schenkt IKEA een boom aan steden waar een IKEA woonwarenhuis is gevestigd. ... lees meer

Study shows Electric Utilities sector requires an energy revolution to reduce dependence on fossil fuels

A new report released today calls for an energy revolution in the operation of electric utilities if greenhouse gas emissions are to be significantly reduced. With just 16% of utilities setting and disclosing absolute emission reduction targets, while a higher percentage are setting intensity targets that still allow greenhouse gas emissions to grow, the industry has a long way to go to transition to a lower carbon future. ... lees meer

Center Parcs vervangt volledig wagenpark door elektrocars

Center Parcs vervangt binnen drie jaar haar dienstwagenpark met milieuvriendelijke elektrocars. Met de ingebruikname van deze ruim 150 elektrische voertuigen in haar parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk realiseert Center Parcs een jaarlijkse besparing op de CO2-uitstoot van ruim 111.000 kilo wat gelijkstaat aan het kappen van zoÃ??n 6.000 bomen. De intrede van elektrocars in de parken van Center Parcs is onderdeel van haar ambitieuze programma ‘Nature Deserves a Break’ dat uit honderden initiatieven op het gebied van duurzaamheid bestaat. ... lees meer

Miele en Philips meest duurzaam imago consumentenelektronica

Energielabels, keurmerken, groene productieprocessen en ledverlichting; het aanschaffen van een nieuw elektrisch apparaat lijkt tegenwoordig steeds meer op het uitvoeren van een gedegen wetenschappelijke studie. Welke merken doen het nu het best volgens de consument op het gebied van duurzaamheid en waar valt er nog een fl inke inhaalslag te maken? Vandaag publiceren DDB en Intomart GfK de nieuwe onderzoeksresultaten van Dossier Duurzaam naar het duurzaamheidsimago van producenten van consumentelektronica. Philips, Miele en Bosch zijn de grote winnaars van het imago-onderzoek, terwijl computermerken het slechtste uit de test komen. De grote uitzondering hierop is elektronicaproducent Apple. ... lees meer