Buitenmeubilair moet sinds jaar en dag lekker zitten. Stijl is de laatste jaren ook belangrijk. Strak Design voegt daar duurzaamheid in optima forma aan toe. “We zijn vastbesloten het certificaat ‘cradle to cradle’ te verwerven”, aldus directeur Jaap Schiphorst. Strak Design is vanaf januari 2010 te koop als een comfortabel en milieubewust alternatief voor de generatie tuinmeubelen van mindere kwaliteit.
...
lees meer
it undercoveronderzoek van Wakker Dier en Tros Radar blijkt dat restaurants, die zogenaamde ‘diervriendelijke’ foie gras serveren, in werkelijkheid de levers van gedwangvoederde eenden op de menukaart hebben. Onder de restaurants bevinden zich de meest fameuze hotels en toprestaurants van Nederland, zoals Krasnapolsky, Amstelhotel (La Rive) en Vermeer NH Hotels die hun klanten tegenover Radar, ongegeneerd voorliegen: ze noemen de foie gras diervriendelijk en zonder dwangvoedering, maar dit blijkt een leugen.
...
lees meer
Bij de aanleg en onderhoud van spoorwegen, bruggen en viaducten is veel inzet van bouwmaterieel en -materiaal nodig. Dat produceert veel CO2. Volgens ProRail kan het werk ook met minder CO2 worden uitgevoerd. Vanaf 1 december beloont ProRail daarom bouwbedrijven die klimaatbewust produceren. Hiervoor heeft ProRail de CO2-prestatieladder ontwikkeld. Concreet geldt: hoe meer een bedrijf zich inspant om CO2 te reduceren, hoe meer kans op gunning van een project. Op maandag 7 december komt het eerste contract op de markt waar de CO2-prestatie van bouwbedrijven meetelt.
...
lees meer
De top in Kopenhagen zal wellicht niet het slotakkoord opleveren waar velen op hoopten. Maar om de bijeenkomst daarmee bij voorbaat tot een fiasco te bestempelen is niet juist. Belangrijk is allereerst dat de top en het voorafgaande onderhandelingsproces de partijen gedwongen hebben om hun positie te bepalen. En nu de VS, China en landen als Brazilië verantwoordelijkheid lijken te willen nemen, is het speelveld een stuk breder geworden dan bij het eerdere Kyoto-protocol.
...
lees meer
De afgelopen paar jaar waren de belangrijkste drivers van maatschappelijke verandering: 1) grondstoffenproblematiek, 2) de verslechterende economie en 3) de almaar toenemende informatie- en communicatie intensiteit. En voor 2010 is dat niet anders. Hieruit vloeien een aantal trends voort die belangrijk zijn voor marketeers die te maken krijgen met de implicaties van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
Politieke leiders moeten de komende twee weken in Kopenhagen de klimaattop van de Verenigde Naties tot een succes maken. Toch zit het Nederlandse bedrijfsleven niet stil.
...
lees meer
Duurzame ondernemers hebben geen hoge verwachtingen van de klimaattop in Kopenhagen, zo blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 207 Nederlandse spelmakers, zoals directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken, op het terrein van duurzaam ondernemen. De barometer peilde in aanloop naar de klimaattop eenmalig de houding van deze spelmakers over hun verwachtingen en het belang dat ze aan de top hechten. Nog geen derde (32%) verwacht dat Kopenhagen een succes wordt. Tweederde van de respondenten noemt de klimaattop pas een succes als landen als de Verenigde Staten, China en India volledig participeren in CO2 reductiedoelstellingen. Opvallend is dat slechts een derde (33%) belang hecht aan een onderhandelingsresultaat waarbij een gelijk speelveld voor alle landen het uitgangspunt vormt.
...
lees meer
In de retailsector worden duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen heel belangrijk gevonden, zo blijkt uit alle jaarverslagen. Het is echter niet duidelijk wat de supermarkten voor activiteiten op dit gebied ontplooien. De meeste businessmodellen geven aan hoe het management in de keten zich zou moeten gedragen, zonder te beschrijven wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe dit zich verhoudt tot de overige managementfuncties en de rest van de bedrijfsvoering.
In een vandaag gepubliceerde studie, uitgevoerd door LEI Wageningen UR en RSM, zijn Albert Heijn, Super de Boer, C1000 en de Europese retailers Coop, Tesco, Kesko op dit punt onderzocht, op basis van de publicaties van en over deze bedrijven over een periode van twaalf jaar.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoorde rozen uit Colombia en gecertificeerde palmolie uit Indonesië. De product- en bedrijfschappen besteden in toenemende mate aandacht aan verantwoord ketenbeheer. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan heeft de schappen daar in november ook toe opgeroepen. Duurzaamheid wordt langzamerhand gewoon, al gaat het ‘nooit snel en ver genoeg’.
...
lees meer
De helft van de modebedrijven geeft informatie over hun invloed op het milieu, arbeidsomstandigheden en klimaatverandering. Dat blijkt uit onderzoek dat Rank-a-Brand heeft gedaan naar het beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bij 170 modebedrijven.
...
lees meer
Minister Jacqueline Cramer van Milieu heeft maatregelen bekendgemaakt waarvan zij er een aantal snel wil invoeren als blijkt dat de klimaatdoelen van het kabinet niet worden gehaald.
...
lees meer
Tijdens de VN Klimaattop in Kopenhagen (7 december), zal de druk op bedrijven om hun CO2-emissies te verlagen naar verwachting verder toenemen. Onderzoek toont aan dat de IT-branche verantwoordelijk is voor ongeveer 2 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Door de kennis, de hulpbronnen en de technologieën uit deze sector in te zetten, kan de IT-branche bijdragen aan de verlaging van de overblijvende 98% aan CO2-uitstoot in geïndustrialiseerde- en ontwikkelingslanden. Atos Origin is van mening dat de IT-sector, door te streven naar een gedragsverandering bij zowel mensen als organisaties, in alle branches een substantiële energiebesparingen kan realiseren.
...
lees meer