Druk van milieuorganisaties op het bedrijfsleven heeft het maatschappelijk verantwoord ondernemen een flinke stap vooruit geholpen, stelt NWO-onderzoeker Mariëtte van Huijstee. Bedrijven anticiperen op de kritiek van milieuorganisaties. Van Huijstee promoveert op vrijdag 16 april aan de Universiteit Utrecht.
...
lees meer
Sinds kort is dr. Ruud Welten werkzaam bij Saxion als lector Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Hospitality Business. Het lectoraat zoekt een balans tussen zaken doen met winstoogmerk en de toenemende aandacht voor kwalitatieve waarden zoals echtheid, integriteit, zingeving en duurzaamheid.
...
lees meer
De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen waarin de regering wordt opgedragen de mogelijkheden te onderzoeken voor een rechtsbijstandsfonds waarop buitenlandse slachtoffers van onverantwoord maatschappelijk ondernemen door Nederlandse bedrijven een beroep kunnen doen. Het initiatief voor de motie werd genomen door Joël Voordewind van de Christenunie en kreeg de steun van D66, GroenLinks, PvdA, PvdD en de SP.
...
lees meer
Tilburgse ondernemers kunnen zich weer opgeven voor de MVO-prijs Tilburg. Door in te schrijven voor deze prijs kunnen de bedrijven in Tilburg laten zien wat zij doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarmee zijn zij een voorbeeld voor anderen. Op www.mvoprijs.nl staat alle informatie hoe Tilburgse ondernemers mee kunnen dingen naar de MVO-prijs. U kunt uzelf of anderen tot 12 juli 2010 opgeven. De uitreiking van de prijs vindt plaats op 7 oktober 2010.
...
lees meer
Is een pak koffie met het Max Havelaar keurmerk verantwoorder dan wanneer er UTZ of EKO op staat? Zeer beslist niet, zegt ontwikkelingseconoom Ruerd Ruben.
...
lees meer
Heineken N.V. announced a new, 10 year Sustainability agenda and goals. The commitments and plans were outlined in Amsterdam as part of a symposium on sustainable development. The company’s new approach to sustainability is characterised by an integrated ‘green’ vision for all aspects of its operations. It has set clear targets and adopted innovative ways at looking at its business processes. With its new agenda, Heineken recognises the role it should play in creating a better future and delivering across all its operations.
...
lees meer
Diversey, Inc. heeft vandaag aangekondigd dat het gastheer zal zijn voor een klimaatveranderingstop voor belangrijke Europese zakelijk leiders. Het evenement, dat plaatsvindt op 26 april, zal de aandacht richten op de manier waarop bedrijven en verenigingen over geheel Europa klimaatverandering en de potentiële impact ervan op de wereldeconomie kunnen aanpakken.
...
lees meer
Op maandag 13 april 2010 werd vanuit de Stichting De Maatschappelijke MeerWaarde (DMMW) het MVO Award aan Scandic Sanadome Nijmegen uitgereikt.
...
lees meer
Op de aandeelhoudersvergadering van Ahold roept vandaag de Coalitie van Immokalee Werkers (CIW), een organisatie van tomatenplukkers die zich inzet voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in de tuinbouw, het supermarktconcern op om afstand te nemen van uitbuiting en slavernij in de Amerikaanse tuinbouwsector.
...
lees meer
Duurzaam geproduceerde make-up, parfum en designjurken – ecolicious is de trend. Voor consumenten met goede bedoelingen en een dikke portemonnee.
...
lees meer
Onlangs lanceerde de campagne ‘Stop kinderarbeid – School, de beste werkplaats’ een wereldwijde petitie in de aanloop naar de internationale kinderarbeidconferentie die op 10 en 11 mei a.s. in Den Haag plaatsvindt. De petitie dringt aan op een fundamentele verandering in de internationale aanpak van kinderarbeid. De conferentie richt zich op de aanpak van de ergste vormen van kinderarbeid. ‘Stop Kinderarbeid’ is echter van mening dat de tijd gekomen is voor een wereldwijd actieplan tegen alle vormen van kinderarbeid die kinderen uit school houdt en/of hun gezondheid schaadt. Verder moeten ondernemers worden verplicht om geen gebruik te maken van kinderarbeid, ook niet in hun toeleveringsketen.
...
lees meer
Gisteren publiceerde SNS REAAL haar jaarlijkse rapportage over verantwoord ondernemen. De rapportage is alleen digitaal beschikbaar op www.snsreaal.nl om het papierverbruik verder te reduceren. SNS REAAL wil de beste zijn in het winnen, helpen en houden van klanten en streeft daarbij naar duurzame relaties, niet alleen met klanten maar ook met andere relaties in de maatschappij. In haar jaarverslag verantwoord ondernemen over 2009 verduidelijkt SNS REAAL haar keuzes, prestaties en de effecten hiervan op mens en milieu.
...
lees meer