Actiebereidheid milieuorganisaties hangt af van consumentenvoorkeuren en markttransparantie

Zonder `groene consumentenvoorkeuren’ en onvolledig geïnformeerde consumenten en bedrijven is er weinig reden voor milieuorganisaties om zich met markten te bemoeien. Acties van milieuorganisaties zouden dan zelfs overbodig zijn, aldus promovendus Allard van der Made. Als consumenten geen groene voorkeuren hebben, dan kan een milieuorganisatie geen invloed uitoefenen op de vraagzijde van markten en dus ook niet op het gedrag van winstmaximerende bedrijven. En als alle betrokkenen volledig op de hoogte zijn van elkaars gedrag en de bijbehorende milieueffecten, dan zullen zij zelfs zonder bemoeienis van een milieuorganisatie zo snel mogelijk hun gedrag `vergroenen’ als dat met het oog op het eigen belang het beste is. ... lees meer

Ikea heeft beste MVO-image in woonbranche

Uit het consumentenonderzoek van consupanel.nl onder 356 consumenten naar het MVO-imago van tien bekende winkelformules in de woonbranche komt Ikea als beste naar voren. Onder de consumenten is aan de hand van een rapportcijfer gepeild in hoeverre men denkt dat de volgende winkelformules ondernemen volgens MVO-principes. ... lees meer

Rapport VBDO: Duurzaam ketenbeheer: Logistiek in de Keten

De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd naar logistiek in de keten van bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat sommige bedrijven de logistieke uitdaging erkennen en bezig zijn met het implementeren van maatregelen om de milieu-impact van de distributiekanalen te controleren. Zij investeren in alternatieve manieren van transport en nemen verschillende initiatieven om de keten korter te maken. Verschillende bedrijven publiceren kwantitatieve data over CO2 uitstoot in de keten. Op dit moment besteden bedrijven voornamelijk aandacht aan het inzichtelijk maken van de CO2 uitstoot in hun keten om te kijken welke volgende stappen genomen kunnen worden. ‘ ... lees meer

Bouwend Nederland dringt energieverbruik verder terug

Stichting Energiecentrum Midden- en Kleinbedrijf en Bouwend Nederland hebben 7 januari een belangrijk samenwerkingscontract gesloten, om samen het energieverbruik onder de leden van Bouwend Nederland terug te dringen. Met dit contract onderstreept Bouwend Nederland het belang van energiebesparing voor haar leden. Het is nu het ideale moment om naar het verbruik te kijken, niet alleen vanwege de milieuvoordelen, maar ook vanwege het financiële voordeel dat energiebesparing met zich meebrengt. ... lees meer

Arie Slob: bedrijfsleven moet ethische keuzes nú maken

Ondernemers kunnen ethische keuzes, zoals omschakelen naar zuiniger energiegebruik, sociale productie en eerlijke handel, niet voor zich uit schuiven tot ze de economische wind weer in de rug hebben. Juist de huidige crisis vraagt om herbezinning én omschakeling naar een duurzame en sociale economie. Dat zei Arie Slob in een spreekbeurt in Dalfsen voor ondernemers in de regio IJsseldelta en Noordoost Overijssel. ... lees meer

Nieuwe criteria MVO Transparantiebenchmark

De nieuwe criteria van de MVO Transparantiebenchmark zijn beschikbaar. Ze gelden voor de maatschappelijke jaarverslaggeving van Nederlandse ondernemingen over het verslagjaar 2009. De nieuwe criteria worden in 2010 gebruikt door het Ministerie van Economische Zaken (EZ) en het Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA) voor de prijs die zij gaan uitreiken voor het beste maatschappelijke verslagverslag over 2009. ... lees meer

Greenpeace elektronicaranglijst legt groene leugens bloot

De nieuwe elektronicaranglijst, die Greenpeace vandaag publiceert, maakt pijnlijk duidelijk dat de groene beloftes van veel elektronicagiganten weinig waard zijn. Dell, Samsung, Lenovo en LG haalden hun termijn voor het uitbannen van de ergste gifstoffen niet. Pure onwil, want Apple en HP laten zien dat het al goed mogelijk is om zonder gif te produceren. ... lees meer

Horeca gaat voor duurzaamheid

Horecaondernemers hechten veel waarde aan maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Het gure economische klimaat weerhoudt hen niet van investeren in een duurzamer bedrijf. Dat blijkt uit het onderzoek dat de vakbeurs Horecava heeft gehouden onder ruim 1600 horecaondernemers. Zo geeft ruim 90% aan in 2010 te investeren in duurzaamheid waarbij de helft van alle respondenten aangeeft dit zelfs meer dan in 2009 te doen. Meer dan de helft van de respondenten (57%) geeft dan ook aan in de meeste gevallen binnen zijn bedrijf rekening te houden met duurzaamheid, slechts 1% geeft aan dit nooit te doen. Het onderzoek past bij de golf aan duurzame initiatieven en producten op de komende Horecava, van 11 tot en met 14 januari 2010 in Amsterdam RAI. ... lees meer

Terlouw: Dwing energiebedrijven tot duurzaamheid

De wereld wordt geregeerd door de economie. Stijging van de welvaart, werkgelegenheid, technologische ontwikkelingen, verbetering van de volksgezondheid, dat en heel veel meer heeft te maken met economische groei. De conferentie in Kopenhagen ging over energiebeleid. . ... lees meer