Duurzaamheid: principe of propositie?

Door MVO of duurzaamheid goed te verankeren in je strategie en organisatie kun je er waarde mee creëren en vergroot je de geloofwaardigheid. En dat is nodig. Want consumenten worden steeds sceptischer over communicatie over duurzaamheid, zo blijkt uit Dossier Duurzaam. 35% van de Nederlanders vindt duurzaam ondernemen vooral een marketingtruc en wantrouwt duurzame of groene claims. Maar consumenten verwachten wel dat de aandacht voor duurzaam ondernemen verder zal toenemen. Ze leggen de verantwoordelijkheid daarvoor vooral bij bedrijven. Steeds meer bedrijven pakken die uitdaging op, maar zoeken naar manieren om MVO effectief in marketing te integreren. ... lees meer

Zakenbankier als duurzaam ondernemer

Geld verdienen is goed, groen geld verdienen is beter: een duurzaam verdienmodel draagt bovendien bij aan het redden van de planeet. Bij het uitbreken van de kredietcrisis was Christiaan van Nispen (34), een van de jonge honden die op Wall Street op straat werden gezet. ... lees meer

Vliegende start Nudge: brug naar bedrijfsleven is gelegd

Nudge versnelt verduurzaming door concrete initiatieven – nudges – van consumenten bespreekbaar te maken met en voor te leggen aan het bedrijfsleven. Kleine en zinnige veranderingen die de wereld een beetje duurzamer maken. Met veel kleine zetjes wordt een grotere kentering mogelijk. De eerste resultaten heeft Nudge gisteren gepresenteerd: zo ondersteunt Rondeel eieren een korte kooktijd op de verpakking en produceert Bakkerij ’t Stoepje een volledig duurzaam broodje. ... lees meer

Weleda uitgeroepen tot Duurzaamste Merk van Nederland

Weleda is uitgeroepen tot Duurzaamste Merk van Nederland. Op 11 november, de Dag van de Duurzaamheid, reikte Wethouder Baldewsingh van Den Haag de Duurzaamste Merk van Nederland 2010 Award uit aan Weleda-directeur Hans Nijnens. De verkiezing is georganiseerd door de website Allesduurzaam.nl in samenwerking met Ode, P+, Rank a Brand, De Wereld van Morgen en Urgenda. ... lees meer

Walo prolongeert titel als meest duurzame onderneming van zuidwest-Nederland en Vlaanderen

“Een kroon op ons werk!” Zo omschrijft Dini Lodder van Walo, de totaal-leverancier op het gebied van reinigingssystemen, het behalen van de MVO-award voor zuidwest-Nederland en Vlaanderen. Voor het tweede jaar op rij werd Walo bekroond voor hun maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Net als vorig jaar werd de MVO-award uitgereikt tijdens de driedaagse regionale B2B-beurs Contacta in Goes. ... lees meer

Bavaria als eerste brouwer met nieuwe standaard voor duurzaam ondernemen

Bavaria heeft als eerste brouwerij ter wereld en als een van de eerste bedrijven in Nederland ISO 26000, dé nieuwe standaard voor duurzaam ondernemen, succesvol en aantoonbaar geïmplementeerd. Bavaria sluit aan bij de internationale consensus over wat duurzame bedrijfsvoering inhoudt. Daarom heeft het familiebedrijf uit Lieshout gisteren de ‘DHV ISO 26000 Koplopers Bokaal’ ontvangen uit handen van Willem Lageweg, managing director van MVO Nederland. ... lees meer

Milieudefensie: Shell schendt internationale milieunormen in Nigeria

Shell past in Nigeria lagere milieustandaarden toe en besteedt minder aandacht aan het onderhoud en de veiligheid van oliepijpleidingen dan elders in de wereld, dat blijkt uit het vandaag door Milieudefensie uitgebrachte rapport “Double Standard”. Als gevolg van deze praktijk is Shell in de ecologisch kwetsbare Niger Delta verantwoordelijk voor gemiddeld 250 olielekkages per jaar. Per lekkage stroomt gemiddeld 26.000 liter olie het milieu in. Milieudefensie presenteerde het rapport vanmiddag aan de leden van de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. ... lees meer