FrieslandCampina stapt over op duurzame kartonnen drankverpakkingen

FrieslandCampina stapt voor al haar kartonnen drankverpakkingen in de Benelux over op duurzaam karton met het Forest Stewardship Council-keurmerk. Appelsientje is het eerste merk van FrieslandCampina dat nog dit jaar in duurzaam karton op het winkelschap zal verschijnen. De gehele omschakeling zal eind 2011 zijn afgerond. Met deze overstap geeft FrieslandCampina verder invulling aan haar duurzaamheidsbeleid. ... lees meer

Nico Roozen wil half miljard voor duurzame handel

In een interview in Forum roept Nico Roozen, directeur van Solidaridad, collega-ontwikkelingsorganisaties op om uit hun schuttersputje te komen en te kiezen voor het vormen van allianties met het bedrijfsleven. “Ontwikkelingsorganisaties en bedrijven kunnen samen werken aan duurzame ketens. Dat proces is volop gaande in sectoren als koffie, cacao, soja, biomassa en palmolie.” ... lees meer

Jongeren hebben genoeg van foute mobieltjes

Het geduld van duizenden Europese jongeren met de grote mobiele telefoon aanbieders is op. Zij eisen van hen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en binnen een jaar eerlijke en duurzaam geproduceerde mobieltjes aanbieden. Bij de KPN Winkel op het Rokin in Amsterdam overhandigen Jongeren Milieu Actief (JMA) en makeITfair op 6 december de duizenden actiekaarten aan de directeur mobiel van KPN. ... lees meer

Bonus Shell weer op de schop

Shell sleutelt opnieuw aan de bonuscriteria voor de acht bestuurders van het oliebedrijf. De dit jaar geïntroduceerde koppeling van bonussen aan de score op de duurzaamheidsindex van Dow Jones, waar Shell in september prompt uit werd verwijderd, komt in 2011 waarschijnlijk alweer te vervallen. ... lees meer

LEI onderzoek basis voor verdere stappen Task Force Duurzame Soja

Uit onderzoek in opdracht van de Task Force Duurzame Soja blijkt dat Nederlandse bedrijven 1,8 miljoen ton sojaproduct en 0,13 miljoen ton sojaolie gebruiken. De 1,8 mln. ton sojaproduct wordt gebruikt voor veevoeding en de 0,13 mln. ton sojaolie wordt gebruikt voor levensmiddelen en in technische toepassingen. Deze cijfers waren tot op heden nog niet eerder in kaart gebracht. Het onderzoek is verricht door het LEI, onderdeel van Wageningen UR. ... lees meer

Duurzaamheid bij inkoop loont

Duurzaamheid is lange tijd een modewoord geweest, maar wordt steeds meer een constante factor in de bedrijfsstrategie. Veel bedrijven passen de principes van duurzaamheid grootschalig toe bij hun inkoop- en supply chain management, zo blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en het Duitse BME (Association of Materials, Management, Procurement and Logistics). Voor strategische leveranciers is duurzaamheid zelfs al een must. Bovendien blijkt dat duurzaamheid en winst hand in hand gaan: voor maar liefst 83% van de respondenten zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheidsinitiatieven. West-Europese leveranciers lopen hierbij voorop. ... lees meer

NIMA AWARD categorie Duurzaam Ondernemen naar Dance4life

De vier winnaars van de NIMA AWARDS 2010 zijn bekend. Bavaria is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft Dance4life de award in de wacht gesleept. Pepsico is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn (Appie). ... lees meer