De ceo’s van het Nederlandse grootbedrijf hebben een leidende rol gepakt in de milieulobby. De overheid kan het nauwelijks meer bijbenen. Portret van een opmerkelijke rolverwisseling.
...
lees meer
FrieslandCampina stapt voor al haar kartonnen drankverpakkingen in de Benelux over op duurzaam karton met het Forest Stewardship Council-keurmerk. Appelsientje is het eerste merk van FrieslandCampina dat nog dit jaar in duurzaam karton op het winkelschap zal verschijnen. De gehele omschakeling zal eind 2011 zijn afgerond. Met deze overstap geeft FrieslandCampina verder invulling aan haar duurzaamheidsbeleid.
...
lees meer
In een interview in Forum roept Nico Roozen, directeur van Solidaridad, collega-ontwikkelingsorganisaties op om uit hun schuttersputje te komen en te kiezen voor het vormen van allianties met het bedrijfsleven. “Ontwikkelingsorganisaties en bedrijven kunnen samen werken aan duurzame ketens. Dat proces is volop gaande in sectoren als koffie, cacao, soja, biomassa en palmolie.”
...
lees meer
Ikea wordt door consumenten gezien als het bedrijf met het meest duurzame imago. Dat blijkt uit een door Management Team georganiseerd onderzoek. De resultaten worden gepubliceerd in nr. 20 van MT, op 3 december.
...
lees meer
Het geduld van duizenden Europese jongeren met de grote mobiele telefoon aanbieders is op. Zij eisen van hen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en binnen een jaar eerlijke en duurzaam geproduceerde mobieltjes aanbieden. Bij de KPN Winkel op het Rokin in Amsterdam overhandigen Jongeren Milieu Actief (JMA) en makeITfair op 6 december de duizenden actiekaarten aan de directeur mobiel van KPN.
...
lees meer
Philips weet het best haar leveranciers mee te nemen in de verduurzaming van de productieketen. De elektronicamultinational heeft vandaag voor de derde keer de VBDO Verantwoord Ketenbeheer Award gewonnen.
...
lees meer
Shell sleutelt opnieuw aan de bonuscriteria voor de acht bestuurders van het oliebedrijf. De dit jaar geïntroduceerde koppeling van bonussen aan de score op de duurzaamheidsindex van Dow Jones, waar Shell in september prompt uit werd verwijderd, komt in 2011 waarschijnlijk alweer te vervallen.
...
lees meer
Uit onderzoek in opdracht van de Task Force Duurzame Soja blijkt dat Nederlandse bedrijven 1,8 miljoen ton sojaproduct en 0,13 miljoen ton sojaolie gebruiken. De 1,8 mln. ton sojaproduct wordt gebruikt voor veevoeding en de 0,13 mln. ton sojaolie wordt gebruikt voor levensmiddelen en in technische toepassingen. Deze cijfers waren tot op heden nog niet eerder in kaart gebracht. Het onderzoek is verricht door het LEI, onderdeel van Wageningen UR.
...
lees meer
De MBA-scholen kregen de zwarte piet voor de kredietcrisis. Nu willen ze hun leven beteren. Maar heeft de leider van de 21ste eeuw nog wel een mba?
...
lees meer
Antwoord van staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie) en minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 26
november 2010) van de vragen van kamerlden Ortega-Martijn, Voordewind, Dikkers, Braakhuis en Gesthuizen over uitbuiting door toeleveranciers van C&A en H&M.
...
lees meer
Duurzaamheid is lange tijd een modewoord geweest, maar wordt steeds meer een constante factor in de bedrijfsstrategie. Veel bedrijven passen de principes van duurzaamheid grootschalig toe bij hun inkoop- en supply chain management, zo blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en het Duitse BME (Association of Materials, Management, Procurement and Logistics). Voor strategische leveranciers is duurzaamheid zelfs al een must. Bovendien blijkt dat duurzaamheid en winst hand in hand gaan: voor maar liefst 83% van de respondenten zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheidsinitiatieven. West-Europese leveranciers lopen hierbij voorop.
...
lees meer
De vier winnaars van de NIMA AWARDS 2010 zijn bekend. Bavaria is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft Dance4life de award in de wacht gesleept. Pepsico is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn (Appie).
...
lees meer