Oratie professor De Waard: Beoordeling van duurzaamheidsverslagen

Hoe volledig en oprecht zijn ondernemingen als zij een duurzaamheidsverslag publiceren? Ondanks de aanwezigheid van richtlijnen zijn met regelmaat kritische geluiden te horen over duurzaamheidsverslaggeving en de controle/beoordeling daarvan. Prof.dr. Dick de Waard gaat tijdens zijn oratie in op de rol van de accountant bij duurzaamheidsverslaggeving. ... lees meer

Nudge versterkt brug naar bedrijfsleven met Raad van Advies

Met het aanstellen van een Raad van Advies versterkt Nudge de brug naar het bedrijfsleven. Naast Herman Wijffels hebben Wim Schreuder Goedheijt, Jan Alberdingk Thijm, Dirk-Jan Smit en Jan van Betten zitting in de Raad van Advies, welke op 1 januari 2011 officieel geïnstalleerd is. Nudge versnelt de verduurzaming van de samenleving via concrete initiatieven – nudges – die ideeën van consumenten vertalen naar het bedrijfsleven en vice versa. ... lees meer

Alleen kansen voor duurzame visserij

Alleen ondernemers die kiezen voor duurzame visserij, zien kansen tegemoet. Hoge olieprijzen en dalende visprijzen hebben ertoe geleid dat een groot deel van de sector niet meer rendabel draait. Niet-duurzame technieken leveren ook voor de visserij zelf bedreigingen op. De keuze voor een positie als nichespeler met focus op toegevoegde waarde lijkt de beste kans voor ondernemers in de sector. Dit blijkt uit de themavisie ‘visserij’ van het ING Economisch Bureau. ... lees meer

Beantwoording kamervragen kinderarbeid Turkije

Antwoord van staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) en minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken), mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 15 december 2010) n.a.v. vragen van de kamerleden Gesthuizen, Irrgang en Voordewind over kinderarbeid bij hazelnootpluk in Turkije. ... lees meer

Publieke verslaglegging supermarkten over verantwoord ondernemen is matig

De publieke verslaglegging over verantwoord ondernemen van de supermarktketens in Nederland is matig, zo stelt Rankabrand.nl na een analyse van de publicaties op websites van supermarktketens. Rank a Brand deed dit onderzoek naar aanleiding van de aangenomen motie ‘Eerlijke Supermarkten’ van de ChristenUnie, dat erop is gericht om alle huismerk producten in 2015 ‘duurzaam’ te maken. Albert Heijn, op de voet gevolgd door C1000, heeft de meeste ‘best practices’ concreet beschreven. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen. ... lees meer

Voorsorteren op duurzame afnemer biedt kansen

Zowel in de foodretail als het out-of-homekanaal wordt duurzaam gedrag van ondernemingen ieder jaar belangrijker. De regie bij het verduurzamen van de foodketen ligt bij de grote A-merkfabrikanten, retailers, cateraars en (fast service) restaurantketens. De foodservice groothandel zal richting de grote afnemers vooral een volgende rol innemen, maar dit vereist nu stappen. Daarnaast kent de foodservice groothandel ook veel kleine afnemers, waaronder in de horeca. In deze markt zal het belang van duurzaamheid weliswaar langzamer groeien, maar kan de groothandel wel meer het initiatief nemen. ... lees meer

Samenwerking Wageningen UR en Sustainabilitiy consortium

Wageningen UR en het Sustainability Consortium gaan samenwerken aan het transparant maken van de duurzaamheid van voedsel. Het Sustainability Consortium is een door Walmart en de Universiteit van Arkansas opgestarte samenwerking tussen universiteiten en bedrijfsleven. Oorspronkelijk was het consortium vooral op Noord America gericht maar men wil het toepassingsgebied uitbreiden naar Europa. Het hoofddoel van het consortium is om de duurzaamheid van producten in beeld te brengen. ... lees meer