Grolsch en Gulpener brouwen de meest milieuvriendelijke bieren. Dit stelt onderzoeksbureau Rankabrand.nl, op basis van een vergelijking van de tien meest populaire biermerken van Nederland. Bij het maken van een Grolsch biertje is de uitstoot van CO2 het kleinst en wordt relatief weinig water verbruikt. Gulpener onderscheidt zich met het gebruik van uitsluitend milieuvriendelijk geteelde granen die uit de directe omgeving van de Limburgse brouwerij komen. Nummer 3 op de ranglijst, Bavaria, is het meest zuinig met water.
...
lees meer
De Schone Kleren Campagne (SKC) werkt sinds 1989 aan betere arbeidsomstandigheden voor werknemers in de kledingindustrie over de hele wereld. Niet alleen kinderen maar vooral volwassenen worden veelal uitgebuit en werken geregeld onder erbarmelijke omstandigheden. Vaak is de omgeving onveilig, wordt overwerk niet betaald, zijn lonen te laag om van te leven, moeten arbeiders buitensporig lange werkdagen maken, worden vakbonden niet toegelaten en zijn seksuele intimidatie en stress aan de orde.
...
lees meer
Het verduurzamen van productieketens is niet alleen goed voor de planeet. In de voedselsector wordt verduurzaming zelfs al als randvoorwaarde voor het voortbestaan van de onderneming genoemd. Dat blijkt uit een rondgang langs aandeelhoudersvergaderingen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).
...
lees meer
Sodexo heeft de keus voor zijn klanten gemaakt: in bedrijfskantines van de cateraar zijn enkel nog biokroketten te vinden. Toch verloopt de verduurzaming van de kantine erg traag.
...
lees meer
Is er sprake van duurzaam communiceren als je folders drukt op houtvrij papier of als je helemaal geen folders drukt en alleen kiest voor online media? Is duurzaam communiceren alleen relevant voor je klanten en aandeelhouders of spelen andere belangengroepen ook nog een rol? Kun je alleen maar duurzaam communiceren als je op alle fronten het goede voorbeeld geeft?
...
lees meer
Wageningen UR (University & Research centre) gaat de activiteiten van het wereldwijd opererende The Sustainability Consortium in Europa coördineren. Daartoe gaat zij het bureau voor Europa van deze organisatie opzetten. Bovendien is dr. Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen UR toegetreden tot het algemeen bestuur van TSC.
...
lees meer
Frans Mensink beschrijft in een column zijn ervaringen vanuit de OR met MVO en medezeggenschap bij TNT.
...
lees meer
Many do not equate the environmentally focused activities of composting, recycling and using rechargeable batteries as primary activities of the highÃ??\income American jet set. But, according to a new report from Scarborough Research, the Ã??Ã??Super GreenÃ??Ã?? Ã??C those consumers who engage in the highest amount of environmentallyÃ??\friendly activities as measured by Scarborough Ã??C are top earners with a taste for luxury.
...
lees meer
Op 27 juni is door Kamerlid Sjoera Dikkers (PvdA) naar aanleiding van het Kameroverleg over ontwikkelingssamenwerking (OS), een motie ingediend om de Public Private Partnerships (PPPs) te koppelen aan de OESO Richtlijnen en ISO 26000, inclusief de Zelfverklaring (NPR 9026). PPP is een samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven.
...
lees meer
Er is een nieuw boek verschenen over de financiering van duurzaamheid. De afgelopen jaren is de instroom van kapitaal in beleggingsfondsen en financiële instrumenten gericht op duurzaamheid enorm toegenomen. Zo is de wereldwijde markt voor duurzaam beleggen gestegen van zo’n EUR 5000 miljard in 2008 naar bijna EUR 7600 miljard in 2010. De instroom in groene energie beleggingen is wereldwijd toegenomen van USD 180 miljard in 2008 naar bijna USD 250 miljard in 2010. Ondanks deze enorme groei zijn er nog steeds grote additionele investeringen noodzakelijk om de transitie naar een duurzame economie veilig te stellen.
...
lees meer
Marketingprofesssionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats en MVO/duurzaamheid op de derde plaats. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek.
...
lees meer
‘Interface en de wereld hebben vandaag een groot man verloren’, aldus Dan Hendrix, President en Chief Executive Officer van Interface. Hij maakte maandag bekend dat Ray C. Anderson een 20-maanden durende strijd tegen kanker heeft verloren. Anderson stierf in zijn huis in Atlanta, omringd door zijn familie. Hendrix: ‘Ray was en blijft het hart en de ziel van ons bedrijf. Zijn iconische geest en baanbrekende visie zijn niet alleen zijn erfenis, maar vooral onze toekomst. We zullen Ray eren door zijn visie in leven te houden en het bedrijf op zijn koers te laten voortvaren.’
...
lees meer