De groene revolutie is al doorgedrongen tot het bedrijfsleven, dat in hoog tempo verduurzaamt. Nu het kabinet-Rutte nog.
Duurzaamheid was ooit een geitenwollensokkenonderwerp. Nu is het een wereldwijde markt van 1700 miljard euro, met een jaarlijkse groei van 5 procent. Milieu was ooit een kostenpost, maar nu genereert General Electric 80 miljard dollar aan groene inkomsten met een investering van 1,8 miljard dollar. Kortom, duurzaamheid is big business.
...
lees meer
Op donderdag 24 november a.s. nodigt de vereniging Achmea u uit om mee te praten over duurzaam ondernemen. De bijeenkomst wordt voorbereid in samenwerking met Achmea’s afdeling MVO en is voor iedereen toegankelijk.
...
lees meer
Het draagvlak voor duurzame ontwikkeling is tienduizend kilometer breed, maar vaak slechts enkele centimeters diep. In ‘De Duurzaamheidsrevolutie’ schroeft Herman Verhagen de ambities op. “Er is een revolutie nodig van hetzelfde kaliber als de Industriële Revolutie.” In sneltreinvaart schetst de auteur de weeffouten in het duurzaamheidsbeleid van afgelopen twintig jaar, om vervolgens te laten zien hoe steeds meer organisaties daar doorheen breken.
...
lees meer
De Dag van de Duurzaamheid is een goed initiatief om duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Duurzaamheid is namelijk een gouden kans voor de Nederlandse economie, stelt VNO-NCW dat zich structureel inzet voor verduurzaming. Duurzaam ondernemen is in steeds meer ondernemingen de kern van de bedrijfsstrategie. Dat blijkt volgens VNO-NCW ook uit de Trouw Duurzame 100. Hierin vormen ondernemers (37) de grootste groep.
...
lees meer
Zuivelonderneming FrieslandCampina en Unilever starten een gemeenschappelijk project met als doel de productieketen te verduurzamen. Belangrijke punten in de verdere verduurzaming van de zuivelketen zijn energieverbruik, hergebruik afvalstromen, de reductie van de CO2-footprint en diergezondheid & dierwelzijn. Het afgelopen jaar zijn twaalf melkveehouderijbedrijven, die lid zijn van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina, beoordeeld op basis van de Unilever criteria voor duurzaamheid. Voor maart 2012 zullen nog eens 112 melkveehouderijbedrijven worden beoordeeld. Unilever heeft, op basis van het voldoen aan haar duurzaamheidscriteria, het voornemen van FrieslandCampina duurzame zuivelingrediënten in te gaan kopen voor het einde van 2012.
...
lees meer
Op donderdag 10 november 2011 vanaf 15.45 zal de heer prof. dr. Jan Jonker zijn inaugurele rede uitspreken.
...
lees meer
De elektronicaranglijst van Greenpeace laat zien hoe ‘groen’ producenten van computers, tv’s en mobieltjes zijn. De scores van de verschillende bedrijven worden voor een groot deel bepaald door hun CO2-uitstoot. Het produceren van computers en telefoons kost veel energie, maar ook het energieverbruik van de apparaten bij mensen thuis telt Greenpeace mee. Naast het energieverbruik kijkt Greenpeace naar het gebruik van gifstoffen en zogenoemde conflictmineralen, grondstoffen afkomstig uit regio’s waar oorlog woedt. Ook de herkomst van het papier dat wordt gebruikt voor verpakkingen, de levensduur van apparaten en de inzameling en recycling worden meegewogen.
...
lees meer
Vastgoedorganisaties zien duurzaamheid als toekomst, niet als een hype. Financiering vormt echter de belangrijkste drempel waar organisaties tegenaan lopen. Dit blijkt uit een peiling onder 110 vastgoedorganisaties en woningcorporaties, uitgevoerd door INNAX, onafhankelijke ESCo voor duurzame gebouwconcepten, in samenwerking met Vastgoedjournaal.
...
lees meer
De Nederlandse industrie heeft vorig jaar 1,4% energie bespaard ten opzichte van 2009. Volgens minister Verhagen zijn de resultaten het gevolg van maatregelen op het gebied van proces- en ketenefficiëntie. De industrie blijft hierdoor op schema om de afgesproken energiebesparing te realiseren. Dat draagt in belangrijke mate bij aan de 20% CO2-reductiedoelstelling van het kabinet en de concurrentiekracht van de bedrijven. Dat stelt VNO-NCW.
...
lees meer
Vanmorgen is er, tijdens de opening van de Europese tak van het Sustainability Consortium (SC) in Den Haag, geprotesteerd tegen ‘greenwash’ door bedrijven, die lid zijn van het Sustainability
Consortium.(1) Er werden pamflettten uitgedeeld om mensen op de hoogte te brengen van de opening en de problemen van greenwash, met het groenwassen van soja middels de Ronde Tafel van Verantwoorde Soja
(RTRS) als voorbeeld.(2)
...
lees meer
Duurzaamheidsthema’s spelen ook in de pluimveehouderij een belangrijke rol. Zowel dierenwelzijn als milieu-impact staan hoog op de agenda. Uit onderzoek van ABN AMRO komt naar voren dat die twee een weerbarstige verhouding hebben. De ‘bewust’ kiezende consument die biologisch kippenvlees of eieren koopt, kiest daarmee voor dierenwelzijn, maar (onbedoeld) niet voor milieu. Biologische pluimveehouderijen zijn namelijk een stuk milieubelastender dan de minder diervriendelijke varianten. Dit loopt o.a. op tot een 58% hogere CO2-voetafdruk. ‘Kies bewust’ wordt hiermee een dilemma voor de consument: de keuze tussen dier of milieu.
...
lees meer
Bedrijven in de opkomende economieën, zoals Rusland, China en Brazilië, winnen steeds meer terrein met duurzaamheidverslaglegging, waarin de ondernemingen verantwoording afleggen over de gevolgen van de bedrijfsvoering voor mens en milieu.
Vooral ondernemingen in China vallen op. Bijna 60% van de grootste Chinese bedrijven rapporteert op dit moment over duurzaamheid. Met name China loopt hiermee de achterstand die er van oudsher op het westen bestond, snel in. Van de ondernemingen in Rusland maakt ruim de helft een duurzaamheidverslag.
Dit blijkt uit internationaal onderzoek dat KPMG iedere drie jaar verricht onder de honderd grootste ondernemingen in 34 verschillende landen. Eén op de drie bedrijven genereert inmiddels financiële waarde uit duurzaamheidinitiatieven.
...
lees meer