Ruud Lubbers lanceert boek PAMFLET 2.NL – Leidende idealen

Met dit pamflet ‘Leidende idealen’ willen we laten zien dat denkkracht, creativiteit en optimisme in onze samenleving alom aanwezig zijn. Daarom noemen we dit pamflet ook ‘PAMFLET 2.NL’: het is niet ons pamflet, het is inspiratie die uit de samenleving komt. Dit boek zal door Ruud Lubbers gelanceerd worden in Het Huis van de Democratie (Hofweg 1 Den Haag, naast Café Dudok) op woensdag 29 februari 16:30 – 18:00 (inloop vanaf 16:00). ... lees meer

Arla ontvangt certificaat MVO Prestatieladder

Als eerste zuivelonderneming in Nederland is Arla Foods Nederland afgelopen vrijdag, 24 februari 2012, gecertificeerd op niveau 3 van de MVO Prestatieladder. Daarmee bewijst de zuivelonderneming uit Nijkerk te beschikken over een managementsysteem voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dat stelselmatig rekening houdt met de verwachtingen van stakeholders. Bovendien heeft Arla Foods een Zelfverklaring ISO 26000 opgesteld. Deze toont aan dat Arla de principes en richtlijnen van de internationale standaard voor duurzaam ondernemen ISO 26000 volledig heeft ingevoerd. De MVO Prestatieladder en ISO 26000 illustreren Arla’s vergaande ambities op het gebied van duurzaamheid. DHV adviseerde Arla zowel bij de MVO Prestatieladder als bij ISO 26000. ... lees meer

Graadmeter neemt duurzaamheid energiebedrijven onder de loep

Wie wil bijdragen aan de overgang naar een schone en veilige energievoorziening, kan beter voor een groene energieleverancier kiezen dan afgaan op het label ‘groene stroom’. Dit blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureau SOMO in opdracht van Greenpeace en de Consumentenbond, waarin 22 energiebedrijven langs de duurzame meetlat zijn gelegd. ... lees meer

Branchevereniging VHG lanceert MVO-wijzer

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is niet meer weg te denken uit het ondernemerschap van tegenwoordig. Ook in de groene sector komt er steeds meer aandacht voor. Wilt u weten waar u met uw bedrijf staat op dit vlak? Heeft u behoefte aan concrete adviezen om (verder) met MVO aan de slag te gaan? U kunt daarvoor de MVO-wijzer gebruiken die Branchevereniging VHG onlangs heeft gelanceerd. ... lees meer

Duurzame mode onzichtbaar in de Nederlandse winkelstraten

Duurzame mode is onherkenbaar voor de Nederlandse consument. Dit blijkt uit onderzoek, verricht door importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz. Slechts 11% van de Nederlandse vrouwen weet waar ze in haar woonplaats en omgeving terecht kan voor duurzame mode en waaraan zij dit kan herkennen, terwijl 68% aangeeft dit belangrijk te vinden en bereid is dit te kopen. 22% daarvan geeft zelfs aan dat prijs daarbij geen rol speelt. ... lees meer

Sustainable ways of living are SPREADing across Europe

New initiatives and social innovation to inspire a shift to sustainable, high-quality lifestyles in the Europe of 2050 New report finds that a growing number of people across Europe are changing the ways in which they live, move, and consume in exchange for higher quality, less impact on the environment, and that saves money. ... lees meer

Companies yet to realize significant emissions reductions across their supply chains despite opportunity for cost savings

Despite improving their own carbon performance, multinational companies are not yet demonstrating significant emissions reductions in their supply chains, according to research published today by the Carbon Disclosure Project (CDP) and Accenture (NYSE:ACN). The report on 49* CDP member companies, including L’Oréal, Philips and Walmart, and more than 1,800 of their suppliers revealed that while 43% of responding companies have achieved year-on-year emissions reductions, only 28% of suppliers have done so. ... lees meer

82 deals tussen bedrijven voor economische vergroening

Twintig multinationals hebben tijdens het forum van Leaders for Nature onderling 82 overeenkomsten gesloten waarmee zij hun bedrijfsvoering gaan vergroenen. De deals betekenen winst voor de natuur en voor de ondernemingen zelf. Zo kunnen bedrijven zich tegen stijgende prijzen voor grondstoffen weren door efficiënter met deze materialen om te gaan. ... lees meer

Vooral rijke landen halen water uit arme, droge landen

Rijke landen als Nederland die water uit droge landen in Afrika en Zuid-Amerika halen, het lijkt een onbestaanbare praktijk. Toch is dat precies wat er gebeurt als een Nederlandse consument een pak koffie of een T-shirt koopt, zo toont een grote studie naar de mondiale ‘water footprint’ van de Universiteit Twente aan. ... lees meer