Antwoorden van staatssecretaris Bleker (EL&I) op vragen van de Kamerleden El Fassed en Braakhuis (beiden GroenLinks), Voordewind (ChristenUnie) en Gesthuizen (SP) over ketentransparantie en uitbanning van kinderarbeid en uitbuiting in de kledingindustrie, gesteld op 30 augustus 2012.
...
lees meer
Antwoorden van staatssecretaris Bleker (EL&I) op vragen van de Tweede Kamer over het gebruik van bloedkolen door Nederlandse energiebedrijven, gesteld op 15 augustus 2012.
...
lees meer
Rob van Tilburg en Mara Francken van Royal HaskoningDHV reikten afgelopen vrijdag het eerste exemplaar van hun boek ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’ uit aan Niek Jan van Kesteren, directeur VNO-NCW.
...
lees meer
De verduurzaming van de cateringbranche kan worden versneld. Hoe eerder keukenleveranciers en cateringorganisaties betrokken worden bij het bestekproces, hoe duurzamer een bedrijfsrestaurant kan worden ingericht en geexploiteerd. Dat is de uitkomst van een rondetafelbijeenkomst op 28 september waar vertegenwoordigers van de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met elkaar spraken over verduurzaming in de sector.
...
lees meer
In een brief aan de informateurs Kamp en Bos heeft ondernemersplatform De Groene Zaak afgelopen week gepleit voor een regeerakkoord dat focust op economische verduurzaming en vergroening van het fiscale stelsel. Volgens de duurzame ondernemers kan de overheid meeprofiteren van de omschakeling naar duurzame energie en een circulaire economie. Belastingen dienen dan wel consequent worden te gedifferentieerd volgens een bonus/malus-principe waarbij de vervuiler betaalt en de duurzame bespaart.
...
lees meer
Supermarktconcern Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaan samen de internationale productie van palmolie, hout en papier en soja duurzamer maken. De organisaties gaan ervoor zorgen dat in alle eigen merkproducten alleen nog deze verantwoorde grondstoffen worden verwerkt. De nieuwe overeenkomst is een uitbreiding van de succesvolle samenwerking tussen WNF en Albert Heijn om het aanbod van vis te verduurzamen.
...
lees meer
Van 30 oktober tot en met 1 november 2012 zullen meer dan 100 eminente woordvoerders van belanghebbenden uit de hele palmoliesector de historische 10de jaarlijkse rondetafelconferentie over duurzame palmolie (RT10) bijwonen in hotel Resorts World Sentosa, Singapore.
...
lees meer
Bedrijven worden belemmerd door toezichthouders om gezamenlijk duurzame initiatieven te ontplooien, betoogt ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten. Dit wil de partij veranderen. *Omdat toezichthouders hoofdzakelijk rekening houden met economische belangen, komen duurzame initiatieven vaak niet van de grond.
...
lees meer
Een prinses die in de Amsterdamse grachten zwemt, laat zien dat de kwaliteit van onze directe leefomgeving de afgelopen decennia aanzienlijk is verbeterd. De Balans van de Leefomgeving 2012 die het PBL heeft opgemaakt, toont deze verbetering ook aan met feiten en cijfers. Het rijksbeleid voor milieu, natuur en ruimte is succesvol geweest. Echter, terwijl alle aandacht uitgaat naar de economische crisis, laten de feiten ook zien dat zich mondiaal een ongekende ecologische crisis voltrekt.
...
lees meer
Resource efficient companies – those that use less energy and water and create less waste in generating a unit of revenue – tend to produce higher investment returns than their less resource-efficient rivals.
...
lees meer
Tien topbestuurders van Nederlandse bedrijven gaan de uitdaging aan en laten vanaf woensdag 10 oktober – Dag van de Duurzaamheid – tien dagen lang hun auto staan. Zij leveren hun autosleutels in en gaan op een Low Car Diet: de topbestuurders ruilen hun eigen auto in voor het openbaar vervoer en deelauto’s. In hun reis van deur tot deur kunnen ze kiezen voor de OV-fiets, deelauto Greenwheels, bus, tram, metro en trein. Iedere reis opnieuw in verschillende combinaties. NS, Greenwheels, Regus en Urgenda willen met deze bijzondere actie laten zien dat ketenmobiliteit de stap is naar een duurzame toekomst. Op 10 oktober gaat het sein op groen: na een gezamenlijk ontbijt op NS-station Amersfoort en leveren zij hun sleutels in en gaan verder met het OV.
...
lees meer
Duurzaamheid is in de ogen van de consument vooral belangrijk bij producten als het leidt tot kostenbesparingen of andere persoonlijke voordelen. Dit effect wordt versterkt door de crisis. Hoewel consumenten het belangrijk blijven vinden dat bedrijven duurzaam ondernemen, voelen ze zich zelf minder verantwoordelijk en kiezen ze vooral voor duurzaamheid als het ze zelf voordeel oplevert. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2012: een grootschalig marktonderzoek van Intomart GfK, DDBÃ?? en b-open, over de houding van de consument ten aanzien van duurzaam ondernemen, relevante dimensies van duurzaamheid per sector en het duurzame imago van merken.
...
lees meer