Groen bedrijfsrestaurant kwestie van samenwerken

De verduurzaming van de cateringbranche kan worden versneld. Hoe eerder keukenleveranciers en cateringorganisaties betrokken worden bij het bestekproces, hoe duurzamer een bedrijfsrestaurant kan worden ingericht en geexploiteerd. Dat is de uitkomst van een rondetafelbijeenkomst op 28 september waar vertegenwoordigers van de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met elkaar spraken over verduurzaming in de sector. ... lees meer

De Groene Zaak bepleit fiscale vergroening bij informateurs

In een brief aan de informateurs Kamp en Bos heeft ondernemersplatform De Groene Zaak afgelopen week gepleit voor een regeerakkoord dat focust op economische verduurzaming en vergroening van het fiscale stelsel. Volgens de duurzame ondernemers kan de overheid meeprofiteren van de omschakeling naar duurzame energie en een circulaire economie. Belastingen dienen dan wel consequent worden te gedifferentieerd volgens een bonus/malus-principe waarbij de vervuiler betaalt en de duurzame bespaart. ... lees meer

WNF en Albert Heijn werken samen aan natuurbehoud en verduurzaming

Supermarktconcern Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaan samen de internationale productie van palmolie, hout en papier en soja duurzamer maken. De organisaties gaan ervoor zorgen dat in alle eigen merkproducten alleen nog deze verantwoorde grondstoffen worden verwerkt. De nieuwe overeenkomst is een uitbreiding van de succesvolle samenwerking tussen WNF en Albert Heijn om het aanbod van vis te verduurzamen. ... lees meer

Vergroening van de economie onmogelijk zonder herijking rijksbeleid

Een prinses die in de Amsterdamse grachten zwemt, laat zien dat de kwaliteit van onze directe leefomgeving de afgelopen decennia aanzienlijk is verbeterd. De Balans van de Leefomgeving 2012 die het PBL heeft opgemaakt, toont deze verbetering ook aan met feiten en cijfers. Het rijksbeleid voor milieu, natuur en ruimte is succesvol geweest. Echter, terwijl alle aandacht uitgaat naar de economische crisis, laten de feiten ook zien dat zich mondiaal een ongekende ecologische crisis voltrekt. ... lees meer

10 topbestuurders laten 10 dagen lang auto staan

Tien topbestuurders van Nederlandse bedrijven gaan de uitdaging aan en laten vanaf woensdag 10 oktober – Dag van de Duurzaamheid – tien dagen lang hun auto staan. Zij leveren hun autosleutels in en gaan op een Low Car Diet: de topbestuurders ruilen hun eigen auto in voor het openbaar vervoer en deelauto’s. In hun reis van deur tot deur kunnen ze kiezen voor de OV-fiets, deelauto Greenwheels, bus, tram, metro en trein. Iedere reis opnieuw in verschillende combinaties. NS, Greenwheels, Regus en Urgenda willen met deze bijzondere actie laten zien dat ketenmobiliteit de stap is naar een duurzame toekomst. Op 10 oktober gaat het sein op groen: na een gezamenlijk ontbijt op NS-station Amersfoort en leveren zij hun sleutels in en gaan verder met het OV. ... lees meer

Eigen belang prevaleert steeds sterker bij keuze voor duurzaamheid

Duurzaamheid is in de ogen van de consument vooral belangrijk bij producten als het leidt tot kostenbesparingen of andere persoonlijke voordelen. Dit effect wordt versterkt door de crisis. Hoewel consumenten het belangrijk blijven vinden dat bedrijven duurzaam ondernemen, voelen ze zich zelf minder verantwoordelijk en kiezen ze vooral voor duurzaamheid als het ze zelf voordeel oplevert. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2012: een grootschalig marktonderzoek van Intomart GfK, DDBÃ?? en b-open, over de houding van de consument ten aanzien van duurzaam ondernemen, relevante dimensies van duurzaamheid per sector en het duurzame imago van merken. ... lees meer