Uitgever De Telegraaf koploper duurzaamheid dagbladen

De Telegraaf en Spits van uitgever Telegraaf Media Groep staan bovenaan de duurzame ranglijst van de 10 grootste kranten van Nederland. Van de 26 onderzochte tijdschriften scoorden er 2 titels het hoogst haalbare A label: Ode Magazine en De Betere Wereld. Daarna volgen Elsevier en Salt Magazine met een B label. Dat blijkt uit onderzoek naar de duurzaamheid van kranten en tijdschriften, dat is uitgevoerd door Rank a Brand. Criteria van het duurzaamheidsonderzoek zijn onder andere het gebruik van milieu-gecertificeerd papier en het beperken van CO2-uitstoot. ... lees meer

Unilever en FrieslandCampina bundelen krachten bij verdere verduurzaming en innovaties in zuivel

De samenwerking tussen Unilever en FrieslandCampina bereikt een nieuwe mijlpaal met de vandaag aangekondigde overeenkomst om hun gezamenlijke activiteiten verder uit te bouwen. Beide bedrijven hebben toegezegd hun krachten te bundelen op het gebied van ontwikkeling en innovatie en de promotie van duurzame productie, verpakking en logistiek. ... lees meer

SER: Nederland heeft een Energieakkoord voor duurzame groei nodig

De Sociaal-Economische Raad pleit voor een Energieakkoord voor duurzame groei met bindende afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Dit biedt kansen voor bedrijven, instellingen, (scholen, ziekenhuizen, woningcorporaties) en burgers. De SER-commissie die het briefadvies heeft voorbereid, pleit ervoor dat het nieuwe kabinet belanghebbende partijen onder de regie van de SER bijeenbrengt zodat er bruggen kunnen worden geslagen tussen deelbelangen en bindende afspraken voor langetermijnbeleid worden gemaakt. SER-voorzitter, Wiebe Draijer, roept de formateurs op ruimte voor dit initiatief op te nemen in het regeerakkoord. ... lees meer

Kristalnominaties AkzoNobel, DSM en Philips

Het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering zijn – net als vorig jaar – AkzoNobel, DSM en Philips. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2012. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). ... lees meer

Vooral bedrijven kunnen duurzame en verantwoorde produktie van levensmiddelen realiseren

De druk van de consument op het bedrijfsleven om duurzaam geproduceerde levensmiddelen in de winkel te leggen neemt toe, maar de consument legt de bal voor het verduurzamen van de produktieketen toch hoofdzakelijk bij de bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK over de periode 2009-2012, in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. ... lees meer

Werkgeversorganisaties: Bedrijven spelen hoofdrol in invulling MVO-vraagstuk

Steeds meer bedrijven rapporteren over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Tegelijkertijd maken de rapporten een verdiepingsslag. Dat schrijft Henk Bleker aan de Tweede Kamer. Volgens hem spelen ondernemers een hoofdrol als het gaat om de praktische invulling. VNO-NCW en MKB-Nederland vinden, evenals de staatssecretaris, dat meer bedrijven aan de slag moeten met MVO. Speciale wetgeving is volgens de ondernemingsorganisaties niet nodig. ... lees meer

IKEA Group lanceert nieuwe duurzaamheidsstrategie: People & Planet Positive

De IKEA Group heeft vandaag een nieuwe duurzaamheidsstrategie gelanceerd: People & Planet Positive. De ambitieuze strategie stelt een aantal nieuwe doelen en acties op het gebied van duurzaamheid voor 2020. Doel van de nieuwe strategie is om de IKEA Group energie onafhankelijk te maken en miljoenen mensen te helpen om thuis – op een betaalbare manier – duurzamer te leven. Zo zijn er vanaf 2016 alleen nog maar led-lampen te koop in de woonwarenhuizen van IKEA en produceert de IKEA Group eind 2020 evenveel hernieuwbare energie als in de woonwarenhuizen en gebouwen geconsumeerd wordt. ... lees meer

Internationale erkenning voor film over duurzaamheid en zakelijke kansen in de food en agriketens

In de maand dat het nieuwe boek Hamburgers in het Paradijs – Voedsel in tijden van schaarste en overvloed van Louise Freso is gelanceerd, werd in het Zuidfranse Cannes de film “Global Chains. Where the world of food & agri stands and where it is heading.” bekroond met een zilveren Dolfijn. De award is een belangrijke onderscheiding op het gebied van corporate audiovisuele media. De film is gemaakt door Zcene Moving Media in opdracht van de afdeling Coöperatie en Duurzaamheid van de Rabobank. ... lees meer

The 2012 Sustainability Leadership Report: Corporate performance rising, but key stakeholders remain skeptical

Corporations who’ve pushed hard this last year to improve their performance in sustainability may now face a new challenge – a growing skepticism among professional investors, supply chain officials and recent higher education graduates. Such are the results of the 2012 Sustainability Leadership Report, now in its second year, which analyzes real vs. perceived sustainability performance for 100 leading global brands that collectively represent 16 percent of the world’s economic output. ... lees meer