Rabobank: Autobedrijven moeten duurzamer worden

Autobedrijven moeten duurzamer worden om de klant van morgen aan zich te binden. Het rendement in de sector staat onder druk: in 2012 beperkt het dealer rendement zich tot maximaal 0,5%. Investeringen in duurzaamheid kunnen volgens de Rabobank leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen. Als autobedrijven meer grip krijgen op hun afvalstromen kunnen de kosten 25% lager uitvallen. ... lees meer

Amsterdam lanceert de DAM Prijs voor duurzame ondernemers

De stadsdelen organiseren gezamenlijk de DAM prijs 2012. DAM staat voor Duurzame Amsterdammers in het MKB. Vanaf 10 april kunnen Amsterdamse MKB ondernemers zich inschrijven voor de prijsvraag. Ieder stadsdeel looft een prijs uit van € 5000,-. De stadsdeelwinnaars zijn vervolgens genomineerd voor de stedelijke DAM prijs 2012. De winnaar van de DAM Prijs 2012 is de meest duurzame MKB ondernemer van Amsterdam en wint een aantrekkelijk pakket van producten en diensten ter waarde van ten minste € 30.000. ... lees meer

Motie in Tweede Kamer pleit voor waterfootprint bedrijven

Bij het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over duurzaam inkopen en palmolie is een motie ingediend waarin de regering verzocht wordt in haar economische beleid ernaar te streven om Nederlandse bedrijven hun watervoetafdruk in beeld te laten brengen en in gebieden met waterschaarste terug te brengen, bijvoorbeeld door bedrijven die steun ontvangen via exportgaranties of innovatiesubsidies actief aan te spreken op de vermindering van hun watervoetafdruk en hen te verzoeken hun watervoetafdruk te berekenen en op te nemen in hun duurzaamheidsverslag; ... lees meer

OESO milieuvooruitzichten tot 2050. De gevolgen van gebrek aan actie.

De OECD Environmental Outlook to 2050 maakt projecties van demografische en economische trends tot 2050, op basis van modellen van de OESO en het Nederlands PBL. De gevolgen voor het milieu worden verkend onder veronderstellng dat meer ambitieuzere maatregelen voor het beheer van onze natuurlijke hulpbronnen uitblijven. Vervolgens komen enkele beleidsmaatregelen aan de orde die deze situatie zouden kunnen verbeteren. Deze Outlook richt zich op de vier meest urgente thema’s: klimaatverandering, biodiversiteit, water en de gezondheidsimplicaties van vervuiling. De conclusie is dat nu -dringend en integraal- actie nodig is om aanzienlijke kosten als gevolg van het uitblijven van beleid te voorkomen, zowel in economische als menselijke termen. ... lees meer

Twee op drie consumenten hechten belang aan duurzaam gedrag onderneming

Twee op drie consumenten in de wereld zegt een voorkeur te hebben om producten te kopen die vervaardigd werden door bedrijven met een grote faam op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijk gedrag. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Nederlanders zijn het minst groenminnende volk. Slechts twintig procent is bereid om meer uit te geven voor een duurzaam product. ... lees meer

Groen bedrijvennetwerk breidt uit naar India

Leaders for Nature, het bedrijvennetwerk van natuurorganisatie IUCN, gaat het bedrijfsleven in India mee helpen vergroenen. Het internationaal kantoor en het Nederlands comité van IUCN (International Union for Conservation of Nature), ontwikkelingsorganisatie Hivos, de Confederation of Indian Industries en natuurbeschermer Wildlife Trust of India hebben daarover dinsdag een overeenkomst gesloten. ... lees meer

MVO award gaat naar de ARN in Weurt

Op maandag 2 april 2012 werd in het LUX theater in Nijmegen de MVO-Award, gesponsord door Rabobank Rijk van Nijmegen, uitgereikt aan Gerard van Gorkum, directeur van de ARN in Weurt. Deze award is bedoeld als motivator voor ondernemers die het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op geheel eigen wijze in hun bedrijfsvoering hebben weten door te voeren. De andere genomineerden dit jaar waren twee Wijchense bedrijven, te weten Terbeke en Holland Food Service. ... lees meer

Extra kritisch op duurzaam

‘Duurzame ondernemers zijn te idealistisch. Te naïef. Te conceptueel. Te duur. Te hot. Te koel. Het zijn mooie praters, maar de winst komt altijd later. Prachtige filmpjes, krachtige logo’s en nog sterkere ego’s. Ontmoeten de groten der aarde, maar denken vooral aan (hun) merkwaarde. Ja, die duurzame ondernemers zijn echt te veel overtuigd van hun eigen gelijk en daardoor laten ze kansen liggen.’ ... lees meer

DHV presenteert Duurzaamheidsverslag 2011

Advies- en ingenieursbureau DHV B.V. heeft op 3 april 2012 haar Duurzaamheidsverslag 2011 gepresenteerd. Het verslag beschrijft de belangrijkste Nederlandse duurzaamheidsprestaties en ontwikkelingen bij het bedrijf in 2011 en blikt vooruit. ... lees meer

Nederland 8ste op Sustainable Competitiveness Index

In a World of limited natural resources and human induced changes to the natural and social environment, the GDP is not an inclusive measurement to compare prosperity and the development potential of countries. Based on models for evaluating corporate sustainability and risk modelling tools, SolAbility has developed a Sustainable Competitiveness model with the aim of measuring sustainable prosperity and growth potential of nations. Data indicators tracked by the World Bank, the IMF and various UN agencies have been grouped into four pillars of Sustainable Competitiveness: Natural Capital, Resource Intensity and Efficiency & Sustainable Innovation Competitiveness. The Netherlands is ranked at place 8. Social Cohesion ... lees meer

Nederland daalt verder op duurzaamheidsindex landen van Petercam

Petercam heeft opnieuw zijn halfjaarlijkse duurzaamheidsranking voor landen bekendgemaakt. Dit is een landenklassement van de OESO-landen aan de hand van 53 weloverwogen duurzaamheidsindicatoren (zoals milieu-indicatoren, transparantie, gezondheidszorg, onderwijs.). Nederland is met de 10de plek weer een plaats gedaald. ... lees meer