Traditional corporate social responsibility (CSR) is failing to deliver, for both companies and society. Executives need a new approach to engaging the external environment. We believe that the best one is to integrate external engagement deeply into business decision making at every level of a company. In this article, we show how to make that kind of integrated external engagement (IEE) a reality. We set out to answer three questions. Are companies doing well at external engagement? Where might they be going wrong? How can they do better?
...
lees meer
Hoewel bedrijven zijn volgens de Wet Milieubeheer verplicht zijn alle energiebesparende maatregelen te nemen die zich in 5 jaar of minder terugverdienen, blijkt dat het grootste deel van beursgenoteerde bedrijven alleen energiebesparende maatregelen neemt die zich binnen 3 jaar terugverdienen.
...
lees meer
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) introduceert een nieuwe helpdesk voor bedrijven die duurzaam willen ondernemen. Ondernemers in de mobiliteitsbranche kunnen vanaf nu bellen met 0900 – 0303 om antwoord te krijgen op al hun vragen over Erkend Duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). IvDM ontwikkelde de helpdesk op verzoek van BOVAG, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie.
...
lees meer
Many large companies have established sustainability goals and targets, and it is becoming increasingly common for these goals to address significant environmental challenges like climate change. More efficient use of natural resources, like energy, reduces operating costs and therefore makes business sense. In response to consumer preferences, some companies are also taking steps to reduce the environmental impact of their products and services as well as their supply chains. However, despite some progress, strategies that are good for business and good for the environment are not getting to scale.
...
lees meer
In hoeverre zijn Nederlandse chemiebedrijven al overgestapt op biobased grondstoffen? En hoe specifiek is de informatie die ze daarover publiceren? VNCI heeft hiervoor een quick scan laten uitvoeren.
...
lees meer
Albert Heijn krijgt het predikaat ‘goed op weg’ met een B label en wint daarmee de Rank a Brand Supermarkt Award. Jumbo zit Albert Heijn op de hielen en krijgt nu nog een C label, net als Deen. De overige supermarkten zijn nog weinig transparant over hun duurzame prestaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 20 populaire supermarkten in Nederland. Geen enkele supermarkt voldoet aan meer dan 75% van de gestelde criteria die nodig zijn voor het A label.
...
lees meer
To promote and support responsible investment (RI), NYSE Euronext (NYX), the world’s largest exchange group, and Vigeo, the leading European expert in responsible performance, have teamed up to launch a range of indices focusing on the three pillars of RI: the environment, social issues and governance (ESG).
...
lees meer
De besprekingen over het Energieakkoord, de blauwdruk voor een toekomstig energiebeleid, gaan te langzaam, zegt Greenpeace.
De milieuorganisatie doorbreekt het stilzwijgen over het debat dat sinds begin dit jaar achter gesloten deuren bij de Sociaal-Economische Raad wordt gevoerd. Energieproducenten, milieuorganisaties, overheid en belangengroepen onderhandelen er over bindende afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Deze zomer moet het akkoord er liggen.
...
lees meer
De aangekondigde wijzigingen in de beoordelingscriteria voor de jaarlijkse MVO Transparantiebenchmark gaan pas per 1.1 2014 in. Dit betekent dat voor de ronde van dit jaar (de verslagen over rapportagejaar 2012) nog dezelfde criteria als de vorige keer worden gehanteerd.
...
lees meer
De textielindustrie is van vitaal belang voor de economie van Bangladesh. Maar ze is ook de veroorzaker van grote sociale en milieuproblemen. Het gebruik van water, gas, elektriciteit en chemicaliën is erg hoog in de 1700 ververijen en wasserijen die het land telt. Een nieuw programma van de International Finance Corporation (IFC, onderdeel van de Wereldbank) en Solidaridad in samenwerking met modemerken als H&M, C&A en G-Star gaat hier verandering in brengen. In een nieuw vierjarig programma wordt 11 miljoen dollar geïnvesteerd in schonere textielproductie. De Nederlandse overheid draagt de helft bij, de andere helft komt van de modebedrijven.
...
lees meer
Slechts 28 procent van de bedrijven met een strategie rond maatschappelijk verantwoord ondernemen, integreert die activiteiten ook in zijn communicatiebeleid. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek van consulent Grayling bij meer dan dertienhonderd communicatie-verantwoordelijken.
...
lees meer
Vorige week werden we onaangenaam verrast door een linkse directe: een voorstel voor een nieuwe speciale toezichthouder die erop toe zou moeten zien dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen. En als bij toverslag schoot het socialistische deel van onze volksvertegenwoordiging watertandend in een pavlov-reflex. Minister Ploumen (Buitenlandse Handel) was er ogenblikkelijk voor te porren. Sterker nog, ze vond dat zo’n toezichthouder direct maar verregaande bevoegdheden moest krijgen.
...
lees meer