Interview met het hoofd duurzaamheid van H&M

De modewereld ligt enorm onder vuur, vindt Helena Helmersson. “Het verbaast me soms dat andere industrieën veel minder hard worden aangepakt. Het is natuurlijk wel zo dat de mode heel veel natuurlijke bronnen opmaakt. En als je zo groot bent als wij, mogen er ook eisen aan je worden gesteld.” ... lees meer

Europeaan heeft weinig vertrouwen in MVO van ondernemingen

De crisis lijkt het vertrouwen van het Europese publiek in de bedrijfswereld te hebben uitgehold, want veel mensen geloven dat bedrijven minder aandacht hebben voor hun impact op de maatschappij en het leefmilieu dan tien jaar geleden. Dat is de slotsom van een onderzoek van consulent Eurobarometer bij meer dan dertigduizend consumenten. Volgens het Britse europarlementslid Richard Howitt, verslaggever op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, slagen de Europese bedrijven er niet in om de naweeën van de financiële crisis op te vangen. Er is volgens Howitt in Europa een duidelijke kloof tussen de duurzame claims van bedrijven en de percepties van het publiek. ... lees meer

Verdient de Wereld MVO?

Ploumen presenteerde haar nota “Wat de wereld verdient”. Wij keken wat de nota zegt over MVO. Ploumen benadrukt het belang van MVO in een aantal passages maar lijkt op andere momenten haar MVO-agenda totaal te zijn vergeten, bijvoorbeeld wanneer ze op handelsmissie gaat. ... lees meer

Green Mondays launch groundbreaking Net Positive report

Here at Green Mondays we believe in the ability of the crowd to advance thinking on the big ideas shaping sustainable business strategy. Our new Changemaker series is an example of this in action: a unique platform allowing sustainability leaders to drive forward systemic change by harnessing the collective wisdom of sustainability and business experts across the FTSE350. ... lees meer

Collaboration between Carbon Disclosure Project and Dow Jones Sustainability Indices

As part of its annual corporate sustainability ranking process, RobecoSAM, the company behind the Dow Jones Sustainability Indices (DJSI), produced with S&P Dow Jones Indices, will now ask public companies the same climate change questions as those developed over the past decade by CDP, provider of the only global environmental disclosure system and producer of the annual Climate Disclosure and Climate Performance Leadership Indexes (CDLI & CPLI). This collaboration will improve the comparability of sustainability data in the global market and will simplify the process for companies answering multiple requests for environmental information. ... lees meer

Beroemde visionair Jeremy Rifkin naar Nederland

Hij adviseert wereldleiders, wordt een van de meest invloedrijke denkers en visionairs van dit moment genoemd en is samen met de EU bezig een economisch toekomstplan op te zetten om met duurzame energie zowel de crisis als de klimaatverandering aan te pakken. Op 23 mei komt de beroemde Amerikaanse econoom, schrijver en denker Jeremy Rifkin naar Nederland om te spreken tijdens The Solar Future NL conferentie in Eindhoven. ... lees meer

Onderzoek Henkel: Nederland minst milieubewuste land van Europa

Nederlanders lijken het minst milieubewuste volk van Europa te zijn. Deze opvallende conclusie staat in een groot Europees onderzoek van Henkel, wereldwijd producent van producten en merken voor wassen en reinigen, en lichaamsverzorging. Het onderzoek geeft inzicht in consumentengedrag op het gebied van wassen en schoonmaken, winkel- en levensstijl, en persoonlijke verzorging van de Europeaan. De focus ligt daarbij op duurzaamheid en andere milieuaspecten. ... lees meer

VORM Holding 300ste bedrijf op de CO2 Prestatieladder

VORM Holding B.V. heeft vandaag als 300ste bedrijf een CO2-bewust certificaat ontvangen voor het behalen van niveau 3 op de CO2-Prestatieladder. De Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) en certificerende instelling Kiwa Nederland waren in Papendrecht om VORM te feliciteren met het behalen van het certificaat. Royal HaskoningDHV was de adviseur van VORM Holding in het traject. ... lees meer

Wie wordt de volgende Ben & Jerry’s in Nederland?

Ben & Jerry’s mag dan vooral bekend staan om hun lekkere ijs, het is een bedrijf met een missie. In hun businessmodel tellen de sociale en duurzame aspecten namelijk net zo zwaar als het verkopen van lekker ijs. Meer bedrijven zouden dit moeten doen. Daarom nodigt Ben & Jerry’s jonge, duurzame en briljante ondernemers uit om met elkaar de strijd aan te gaan in de Join Our Core-competitie. ... lees meer

Are the global players failing to meet the seven major challenges of sustainability?

Since the international community formulated the goal of a “green economy” at the Rio+20 summit in summer 2012, if not earlier, public attention has increasingly been focussing on the economy’s contribution to global sustainable development. But how are companies tackling the issue of sustainability, and what concrete action are they taking to combat climate change, to protect species diversity or to fight poverty? The sustainability rating agency oekom research looks into this question in its latest Corporate Responsibility Review. ... lees meer