Consument besteedde vorig jaar 25% meer geld aan duurzaam voedsel

Consumenten hebben in 2012 meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. De omzet steeg met 25,2 procent tot ruim €2,2 miljard. Dat de totale omzet van voedsel in Nederland nog licht stijgt is daarmee geheel te danken aan de toename van uitgaven aan duurzaam voedsel. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. ... lees meer

Consumenten kiezen voor een duurzamere winkelstraat

Rank a Brand vecht voor een duurzame winkelstraat en zoekt sinds vorige week de steun van consumenten en bedrijven via het platform Oneplanetcrowd.nl. Bij elk inlegbedrag biedt Rank a Brand een tegenprestatie, zoals waardebonnen van duurzame voorlopers zoals H&M, La Place, Pants to Poverty, The Optimist en Mud Jeans. Inmiddels is er 10 procent van het streefbedrag binnen gehaald. ... lees meer

Companies to benefit as CDP and GRI collaborate to harmonize reporting frameworks

CDP, the only global platform for companies and cities to disclose and manage their environmental impacts, and Global Reporting Initiative (GRI), providers of the most widely used comprehensive Sustainability Reporting Guidelines in the world, have signed a memorandum of understanding (MoU) that will see the two not-for-profits work together to align areas of their reporting frameworks. ... lees meer

Greenpeace actie kantoren Heineken en FrieslandCampina

Greenpeace voerde gisteren actie bij de kantoren van Heineken (Heineken Experience in Amsterdam) en FrieslandCampina door de ingangen te blokkeren met een grote wiek van een windmolen. De wieken herinneren de multinationals eraan dat zij onmisbaar zijn om Nederland op schone energie te laten draaien. ... lees meer

Nieuwe standaard Equator Principles duurzame projectfinanciering door banken van kracht

De nieuwe Equator Principles, een standaard van duurzaamheidscriteria die banken hanteren voor het toekennen van projectfinanciering, zijn sinds gisteren officieel van kracht verklaard tijdens een bijeenkomst in het Amsterdamse Eye-theater. Het is de derde versie van de Equator Principles, die inmiddels tien jaar bestaan en worden gehanteerd door 79 banken in 35 landen. EPIII, zoals de nieuwe standaard kortweg wordt genoemd, is tot stand gekomen onder ING-voorzitterschap van de Equator Principles Association. ... lees meer

MKB op koers met Green Deals

De MKB Green Deals slaan goed aan. De 625 deelnemende bedrijven hebben een gezamenlijk besparingspotentieel vergelijkbaar met het energieverbruik van 2.000 huishoudens, zo blijkt uit een tussentijdse inventarisatie van MKB-Nederland. Dat is veel meer dan vooraf verwacht. De bedrijven gezamenlijk kunnen met het project hun energierekening met Euro 1,5 miljoen verlagen. ... lees meer

Milieuorganisaties willen oerwoudvrije Magnum

Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief starten gisteren een handtekeningenactie om Unilever ertoe te bewegen oerwoudvrije Magnums te gaan produceren. Voor het roomijs in deze verantwoorde Magnums mogen koeien alleen regionaal voer eten in plaats van Zuid-Amerikaanse soja. Oprukkende sojaplantages zorgen in landen als Brazilie en Argentinie voor het verdwijnen van oerwoud. Ondanks pogingen om de sojateelt te verduurzamen, verdwijnt er jaarlijks zo’n 500.000 hectare Zuid-Amerikaans bos voor veevoer, blijkt uit een doorrekening van Milieudefensie. Het bijvoeren van koeien met soja is een goedkope manier om de melkproductie te verhogen. ... lees meer

Consument heeft minder vertrouwen in voedsel

Bijna vier op de tien Nederlanders hebben minder vertrouwen in voedselproducten dan een jaar geleden. Zij noemen de verschillende voedselfraudezaken als een belangrijke oorzaak voor dit afgenomen vertrouwen. Voor de overige consumenten is het vertrouwen gelijk gebleven. Men denkt dat drie op de tien etiketten niet kloppen. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in etiketten van groente, fruit en brood. Daarnaast is eenderde van de Nederlanders van mening dat een product met een keurmerk meer te vertrouwen is dan een product zonder keurmerk. ... lees meer