Climate-KIC, het belangrijkste klimaatinnovatie-initiatief van de EU, geeft het startsein voor Europa’s grootste business ideeënwedstrijd, CleanLaunchpad. Aspirant-ondernemers uit elf Europese landen zullen strijden om drie plaatsen in ’s werelds grootste klimaatspecifieke start-up Accelerator, met investeringen tot € 95.000 en een totaal van € 17.500 aan prijzengeld. CleanLaunchpad is toegankelijk voor iedereen met een goed cleantech […]
...
lees meer
Begrippen als duurzaam, CO2-neutraal, dierproefvrij en milieuvriendelijk zijn inmiddels lege hulzen geworden die veel producenten te pas en te onpas op hun producten en bedrijfsvoering plakken. Dat kan en moet stukken beter vindt ProductIP. Deze visie wordt onderbouwd door een onderzoek onder 6.000 fabrikanten en importeurs van consumentenproducten. Hieruit blijkt dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vraagt […]
...
lees meer
Wanneer overheden hun duurzame inkoopbeleid beter afstemmen op de markt, worden innovaties gestimuleerd. Dat blijkt uit de publicatie ‘Duurzaam inkopen doe je zo’, waarin 7 overheidsinkopers en 7 ondernemers hun ervaringen en tips delen over duurzaam inkopen en leveren. De publicatie is ontwikkeld door MVO Nederland en PIANOo, Expertisecentrum Aanbesteden. De overheid koopt jaarlijks voor 60 […]
...
lees meer
Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsindustrie is 61%. Hiermee is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie te zien. ‘Op weg naar 100% duurzame palmolie eind 2015 is dit een goede stap’, aldus Eddy Esselink, voorzitter van de Task Force Duurzame Palmolie bij de presentatie van de derde jaarrapportage tijdens de […]
...
lees meer
The business case for sustainability or corporate responsibility will never be strong enough to support an isolated business in its competition against the unscrupulous. The progressive vanguard reaches a point where it can advance no further without rendering itself uncompetitive. That is, unless advocacy and public policy intervention change the rules and shift the bar […]
...
lees meer
Microsoft, Huawei en Asus zijn de minst duurzame elektronicamerken van dit moment. Dat blijkt uit een nieuwe duurzaamheidslijst die Rank a Brand vandaag samen met Milieudefensie publiceert[1]. Het duurzaamste merk is het Nederlandse Fairphone, de sociale onderneming krijgt een B-label ‘goed op weg’ in de nieuwe ranking. De nieuwe lijst verschilt op een aantal punten […]
...
lees meer
Bedrijven zijn aansprakelijk voor hun milieurisico’s. Toch draait de samenleving met regelmaat op voor niet-verhaalbare milieuschade. Regering en parlement overwegen daarom de invoering van een wettelijke zekerheidstelling voor milieuschade. Indien hiertoe wordt besloten adviseert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur om bedrijven zelf te laten kiezen hoe zij aan deze plicht voldoen. In Nederland […]
...
lees meer
De Vereniging Afvalbedrijven (VA) stelt de circulaire economie centraal. De leden van de VA hebben zich ontwikkeld tot leveranciers van kennis, grondstoffen en energie om materiaalketens zo optimaal mogelijk te sluiten. De branche is de basis van de circulaire economie. Dat blijkt uit het jaarbericht 2013 dat de VA vandaag publiceert. Het bericht geeft in […]
...
lees meer
Chocolade is een van de weinige betaalbare luxeproducten. Maar de vraag is hoe lang nog. De productie van cacao, de belangrijkste grondstof van chocola, blijft achter bij de vraag en er dreigt een tekort van een miljoen ton in 2020. Certificering is onvoldoende om het aanbod van cacao en chocolade in de toekomst te garanderen. […]
...
lees meer
A new guide was published on May 28th on the business case for supply chain sustainability, a collaboration amongst the Electronic Industry Citizenship Coalition® (EICC®), the Global e-Sustainability Initiative (GeSI) and EcoVadis. The publication includes case studies and an implementation guide that provide a review of challenges and field-tested solutions designed to help companies overcome […]
...
lees meer
Recently Unilever has made the first steps in the improvement of the environmental footprint of their Spreads portfolio (butter, cream, margarine etc.) through the re-launch of the Becel/Flora product portfolio using the new Coolblending technology. Improving Sustainability with Coolblending technology Over the years the company FeyeCon (Weesp, The Netherlands) has contributed to the development of […]
...
lees meer
Consumenten kiezen vaker voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In het afgelopen jaar gaven zij hier 257 miljoen euro meer aan uit ten opzichte van 2012: een stijging van 10,8% naar in totaal circa 2,5 miljard euro omzet. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk laat met een daling van 1,1 % een tegenovergesteld beeld zien. […]
...
lees meer