ABN AMRO sectorleider duurzaamheid

Onderzoeksbureau Sustainalytics geeft ABN AMRO op het gebied van duurzaamheid de status van Industry Leader. Daarmee behoort ABN AMRO wereldwijd tot de meest duurzame vijf procent bedrijven in de financiële sector. Sustainalytics beoordeelt wereldwijd hoe duurzaam banken zijn op het gebied van milieu, sociaal beleid en governance.  De totale beoordeling van ABN AMRO is onlangs […] ... lees meer

Inspecties tonen noodzaak snelle verbetering kledingsector aan

De uitkomsten van de eerste grootschalige inspectie van kledingfabrieken in Bangladesh tonen volgens Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) aan dat snel verbetering nodig is: ‘Ik ben blij dat we de eerste resultaten hebben en weten hoe de veiligheid in de fabrieken ervoor staat. Nu is het tijd om handen en voeten te geven […] ... lees meer

VBDO: Banken moeten duurzaamheidscommissaris aanstellen

De overheid moet banken verplichten een commissaris aan te stellen die toeziet op de invulling van hun duurzame business model.” Dat zei Giuseppe van der Helm, directeur van de Verenging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). De VBDO-voorman sprak gisteren voor de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer over duurzaam bankieren. “Duurzaamheid is […] ... lees meer

ICCO brengt boek uit over sociaal ondernemen

Het e-boek ICCOnomics legt op heldere wijze uit hoe je als bedrijf van je MVO-beleid een succesvolle business case kunt maken.  Stap 1 is dan wel dat je een MVO-beleid moet vaststellen. In ICCOnomics staan tips voor hoe je kunt ondernemen met respect voor mens en milieu.  De volgende 3 stappen geven aan hoe je […] ... lees meer

Twelve Industry Companies Develop Novel Methodology for Product Social Impact Assessment

A group of companies united in the Roundtable for Product Social Metrics announces the publication of the Handbook for Product Social Impact Assessment, a practical tool for sustainability professionals. The handbook describes an innovative methodology for assessing a product’s social impacts throughout its life cycle, and is the result of a unique collaborative effort of […] ... lees meer

Nieuwe samenwerking brengt winst circulaire economie dichterbij

MVO Nederland, Circle Economy, De Groene Zaak, Het Groene Brein, Acceleratio en IMSA zetten samen met het Ministerie van I&M een nieuw programma op dat zich expliciet richt op het daadwerkelijk verzilveren van de voordelen van circulair ondernemen. Het is voor het eerst dat overheid, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen op deze manier samenwerken. Gezamenlijk doel […] ... lees meer

75% van bedrijven lijkt onverantwoord maatschappelijk ondernemen ‘normaal’ te vinden

Uit onderzoek van MasterCard en Basware blijkt echter dat 75% van de bedrijven het normaal vinden om bewust openstaande rekeningen te laat te voldoen. De managers van bedrijven lijken zich onvoldoende bewust dat hun beleid en betalingsgedrag maatschappelijk onverantwoord is en leidt tot blokkering van de economische groei. Meer dan de helft (57%) van internationale organisaties in het nieuwe wereldwijde […] ... lees meer

Waterrisico’s productieketen onvoldoende in beeld bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven

Beursgenoteerde Nederlandse bedrijven rapporteren nauwelijks over waterrisico’s in de productieketen. Ook ontbreekt het bij de meeste bedrijven aan gerichte doelstellingen om waterafhankelijkheid en -risico’s te reduceren. Dit terwijl de wereldwijde concurrentie om zoet water de komende decennia verder toe zal nemen als gevolg van een groeiende wereldbevolking. Dat blijkt uit onderzoek van Royal HaskoningDHV in […] ... lees meer

Banken formuleren uitgangspunten voor duurzaamheid en MVO

Banken willen een actieve bijdrage leveren aan de verduurzaming van de economie en de maatschappij. Zij benutten de mogelijkheden die zij daartoe hebben door individueel en collectief hun kennis, netwerk en kapitaal in te zetten voor hun klanten en de maatschappij in brede zin. Een gezonde en duurzame economische ontwikkeling vergt een goed functionerende financiële […] ... lees meer

Schone Kleren Campagne hangt vuile was kledingindustrie buiten

Ondanks de inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Een leefbaar loon is een mensenrecht. Daarom roept de Schone Kleren Campagne september uit tot actiemaand: maak van vuile was […] ... lees meer

Unilever and Solidaridad partner to improve the lives of 1 million people in Unilever’s Extended Supply Chains

Today Unilever and Solidaridad announced a new strategic partnership to improve the lives of 1 million people in Unilever’s extended supply chains. This agreement was signed at Unilever’s annual ‘Partner to Win Supplier Summit’ in London. The partnership will be focused on promoting gender equity, improving agricultural and labour practices as well as supporting young […] ... lees meer