De laatste jaren neemt de populariteit van koffiecapsules enorm toe. Koffiecapsules bieden contante kwaliteit, afwisseling en gemak. Naar schatting worden momenteel wereldwijd tussen de 10 tot 12 miljard capsules geconsumeerd. Ze vormen een grote belasting voor het milieu. introduceert de oplossing voor dit probleem, namelijk biobased koffiecapsules. De Biobased koffiecapsule is een belangrijke stap in […]
...
lees meer
Feike Sijbesma (CEO DSM) en Frans van Houten (CEO Philips) behoren tot de 6 finalisten voor de titel ‘Circular Economy Leadership’ van The Circulars Awards. Eerder werd al bekend dat er maar liefst 5 Nederlandse bedrijven doorgedrongen zijn tot de finale van deze internationale prijs, een initiatief van Fortune Magazine, The Forum of Young Global Leaders […]
...
lees meer
De overheid stimuleert ondernemers om duurzaam te investeren. Op 30 december 2014 is de Milieulijst 2015 gepubliceerd in de Staatscourant. De Milieulijst is de lijst met duurzame technieken waarmee ondernemers een fiscaal voordeel genieten. Ondernemers die bijvoorbeeld investeren in grondstoffenbesparing, E-auto’s of de stedelijke omgeving verduurzamen. Ieder jaar wordt de Milieulijst aangepast aan de nieuwe […]
...
lees meer
Prof. dr. Pim Martens is benoemd tot lid van de internationale adviesraad voor het Graduate Program in Sustainability Science – Global Leadership Initiative (GPSS-GLI) van de universiteit van Tokio (Japan). De raad is opgericht ter gelegenheid van het derde GPSS-GLI International Symposium, dat op 19 en 20 januari wordt gehouden in Tokio. Het doel is […]
...
lees meer
Betrokken ouders, inzicht in de afhankelijkheid in de wereld en contact met mensen uit andere culturen blijken een rol te spelen in het duurzame gedrag van Nederlandse jongeren (12 tot en met 17 jaar). De meest bepalende factor voor duurzaam gedrag bij jongeren is echter altruïsme. De houding waarbij je mensen wilt helpen zonder dat […]
...
lees meer
Vrouwen vertonen meer sociaal duurzaam gedrag dan mannen. Ze steunen vaker goede doelen op Facebook, praten vaker over armoede in de wereld en doen vaker mee met handtekeningenacties dan mannen. Ook gedragen vrouwen zich vaker milieubewust dan mannen. Vrouwen vertonen echter niet overal meer milieubewust gedrag dan mannen. Mannen hebben vaker een hybride auto dan […]
...
lees meer
In de afgelopen 20 jaar is het voor veel grote bedrijven gebruikelijk geworden om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen, deels omdat ze daartoe verplicht zijn. Deze informatie wordt in toenemende mate gebruikt door ‘rating agencies’ in hun beoordeling van deze bedrijven. Ook nationale overheden rapporteren steeds vaker over economische, sociaal-maatschappelijke en milieuaspecten van het land. […]
...
lees meer
Uit nieuw onderzoek blijkt dat er nog meer microplastics in nog meer verzorgingsproducten zitten dan aanvankelijk werd gedacht. Hierdoor is het voor de consument onmogelijk geworden om voor werkelijk plasticvrije cosmetica te kiezen. De Plastic Soup Foundation start daarom een nieuwe campagne, ‘Look for the Zero’, en daagt middels een keurmerk cosmeticabedrijven uit om producten […]
...
lees meer
Verwerk inzichten in de gedragsethiek in de onderwijsprogramma’s van business schools. Pas deze inzichten ook toe bij het ontwikkelen van interventies bij immoreel gedrag. Op deze manier kan het gedrag van managers en werknemers meer moreel aanvaardbaar worden gemaakt. Dat stelt prof.dr. Marius van Dijke in zijn oratie als bijzonder hoogleraar Behavioural Ethics vanwege het […]
...
lees meer
The Global Environmental Management Initiative (GEMI) today announced the availability of a solution toolkit, the GEMI Quick Guide on Cultivating Sustainability Within an Organization. “The GEMI Quick Guide for Cultivating Sustainability Within an Organization is designed to provide insights for how corporations demonstrate and communicate the value of sustainability and activate internal resources to achieve sustainability objectives,” said GEMI’s […]
...
lees meer
Vleesproducten met plantaardige vetvervangers zijn beter voor de natuur dan ‘puur’ vlees, zo blijkt uit onderzoek. Het verschil zit onder andere in het gebruik van soja als veevoer. Meatless, de Zeeuwse producent van ingrediënten voor ‘hybride’ vleesproducten, heeft er een extra argument bij richting potentiële klanten. ‘Dierlijke producten hebben een negatieve impact op de mondiale […]
...
lees meer
Leaders from the aluminium sector yesterday unveiled a new comprehensive standard that aims to improve the industry’s environmental, social and governance performance throughout its entire value chain, including plans to reduce its greenhouse gas emissions. After a year-long development effort, the Aluminium Stewardship Initiative (ASI) Performance Standard will address issues relevant to the production and stewardship of aluminium, from […]
...
lees meer