Over 150 Companies Commit to Set Ambitious Science-Based Emissions Reduction Targets

On the eve of the Climate Action Summit in Washington, DC the Science Based Targets initiative announced that 156 companies have committed to set emissions reduction targets in-line with the global effort to keep warming well below 2°C. These commitments form the foundation of a credible corporate climate action strategy as the world transitions to […] ... lees meer

Nederland ’middenmoter’ qua regelgeving en rechtspraak op het gebied van internationaal MVO

Onder leiding van juriste dr. Liesbeth Enneking, verbonden aan het Utrecht Centre for Accountability and Liability Law, heeft een team van wetenschappers van de Universiteit Utrecht onderzoek gedaan naar de zorgplichten van Nederlandse bedrijven op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC), op verzoek […] ... lees meer

Transport via Noord-Europese havens duurzamer

De Alpen vormen voor het internationaal transport een natuurlijke barrière op het Europese continent. Het is niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer om containers met als bestemming Zuid-Duitsland, Tsjechië of Polen via Noord-Europese havens te transporteren dan via Zuid-Europese havens. Dit ondanks het feit dat de containerschepen tussen Azië en Europa altijd via het Suez-kanaal […] ... lees meer

Kabinetsreactie aan onderzoek naar zorgplichten Nederlandse ondernemingen inzake IMVO

De ministers Koenders (Buitenlandse Zaken) en Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) hebben, mede namens de Minister van Veiligheid en Justitie, de kabinetsreactie aan de kamer aangeboden op het onderzoek naar de «Zorgplichten van Nederlandse ondernemingen inzake internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen». Het onderzoek, dat is verricht door het Utrecht Centre for Accountability and Liability Law van de […] ... lees meer

Bedrijven vinden duurzaamheid zeer belangrijk maar geen strategisch issue

Organisaties laten zich in hun strategisch beleid niet al te veel leiden door maatschappelijke thema’s. Zo staat duurzaamheid hoog op de maatschappelijke agenda, maar bedrijven zien dit niet als een belangrijk thema voor de strategische agenda. Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2016 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 522 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield. Berenschot […] ... lees meer

18 duurzame start-ups in nieuw programma PITCH!

Er gebeurt in Nederland zo veel op het gebied van duurzaamheid, dat het soms moeilijk bij te houden is. Ecoland.tv nodigde 18 inspirerende start-ups uit om in 1 minuut te vertellen wat zij doen om de wereld duurzamer te maken. Vanaf maandag 2 maart zie je dagelijks een nieuw pitch op Facebook en Twitter en in de […] ... lees meer

Measuring and valuing social capital: Insights into employment, skills and safety

As the practice of measuring social impact evolves and gains momentum, companies are increasingly calling for a harmonized approach for businesses to measure and value their interactions with people and society.  A new publication by the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) demonstrates the significant strides made in advancing this initiative, as part of […] ... lees meer

FrieslandCampina wil duurzame waarde creëren voor leden-melkveehouders en samenleving

In 2015 heeft Koninklijke FrieslandCampina N.V. zijn proces van duurzame waardecreatie geactualiseerd. De onderneming investeert in de bewustwording van consumenten over een gezonde leefstijl door informatie over voeding en beweging te verschaffen en stelt bij de inkoop van zijn grondstoffen steeds hogere eisen aan de duurzaamheid en herkomst. Zo creëert FrieslandCampina zowel financiële als niet-financiële […] ... lees meer

Nederlander maakt ‘schoonste’ T-shirt ter wereld

Een Nederlander bindt de strijd aan met de vervuilende kledingindustrie. Chris Slappendel lanceerde het schoonste T-shirt ter wereld. De kledingindustrie is niet alleen belastend voor de katoenboeren en fabrieksmedewerkers, maar met gebruik van duizenden liters water vol chemicaliën per T-shirt ook voor het milieu. Het shirt van Icons of Nature is het eerste T-shirt dat […] ... lees meer

Coalition of the Doing voor klimaatneutraliteit is van start gegaan

Het nieuwe initiatief van Climate Neutral Group, de Coalition of the Doing (COTD) is van start gegaan. De COTD is een groep van bedrijven die actief aan de slag gaat met klimaatneutraliteit. Tijdens de kick-off werd in een intensieve ronde tafel gediscussieerd over duurzaamheid en klimaatneutraliteit, welke stappen de deelnemers al gezet hebben en welke extra […] ... lees meer

The Sustainability Consortium en Questionmark zetten volgende stap in verduurzaming consumentenproducten

Om de verduurzaming van productieketens te versnellen, hebben de organisaties The Sustainability Consortium (TSC) en Questionmark een samenwerkingsverband gesloten om het meten van de duurzaamheid van consumentenproducten te harmoniseren. Questionmark gaat de wereldwijd gestandaardiseerde vragenlijsten van TSC integreren in haar eigen meetinstrument. Questionmark is wereldwijd de eerste non-profit organisatie die het TSC-instrument inzet om consumenten […] ... lees meer