Henkel lanceert nieuw initiatief om met leveranciers samen te werken aan klimaatactie

Om de evaluatie van de CO2 emissies in de upstream toeleveringsketen naar een hoger niveau te tillen, heeft Henkel een uitgebreid engagementprogramma gelanceerd voor zijn wereldwijde leveranciers, genaamd “Climate Connect”. Het programma heeft tot doel de decarbonisatie in de hele waardeketen te bevorderen door het verzamelen van emissiegegevens, gezamenlijk gedefinieerde acties voor reductie en voortdurende bijscholing. […] ... lees meer

Lush is het eerste wereldwijde cosmeticabedrijf dat overstapt op Prevented Ocean Plastic™

De cosmetica-industrie produceert jaarlijks ongeveer 120 miljard verpakkingen, waarvan het grootste deel uit plastic bestaat. Hiermee is deze branche een van de belangrijkste plasticvervuilers (1). Lush streeft voortdurend naar innovatie op het gebied van verpakkingen. Daarom heeft het bedrijf een nieuwe stap gezet in haar missie: ‘leaving the world Lusher than we found it’. Met […] ... lees meer

Dopper lanceert Digital Product Passport

Vandaag, 9 april, lanceert Dopper als eerste in de branche het Digital Product Passport (DPP). In het DPP wordt uitgebreid gedocumenteerd welke reis een product aflegt, van productie tot levering tot het einde van de levensduur. Via deze innovatieve tool wil Dopper een revolutie teweegbrengen in de manier waarop klanten met producten omgaan. Het DPP […] ... lees meer

Fairphone lanceert duurzame oordopjes: de Fairbuds

Fairphone lanceert de Fairbuds, de volgende generatie draadloze oordopjes. De nieuwe Fairbuds zijn ontworpen om lang mee te gaan, zijn gebruiksvriendelijk en bieden een premium geluid. Geheel volgens de missie van Fairphone kunnen in totaal zeven reserveonderdelen eenvoudig worden vervangen. De onderdelen zijn de losse oordopjes, batterij van de oordopjes, siliconenring, eartips, de buitenkant van […] ... lees meer

Meerderheid Nederlanders wil dat voedselbedrijven zich inzetten voor de eiwittransitie

De meeste Nederlanders zijn voorstander van de transitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. Dat blijkt uit een rapport van ProVeg in samenwerking met Kieskompas. Burgers leggen hiervoor veel verantwoordelijkheid bij de supermarkten, cateraars en voedselfabrikanten. Zij verwachten van deze bedrijven vergaande stappen, zoals het goedkoper maken van plantaardige producten en het vervangen van dierlijke ingrediënten […] ... lees meer

Ondernemende broers onthullen eerste Nederlandse AI-thuisbatterij

De broers Roel (29) en Maurice van der Ende (26) onthullen vandaag Planetpod , de eerste in Nederland ontwikkelde AI-thuisbatterij. De compacte thuisbatterij, gemaakt van gerecycled materiaal, kan zonne-energie opslaan en leveren aan het huis wanneer het nodig is. Dankzij het zelflerende algoritme laadt de batterij op met goedkope stroom en verkoopt dit automatisch met […] ... lees meer

Inschrijving Food100 van 2024 geopend

Verandering begint bij mensen. Daarom roept Food100 ieder jaar de meest impactvolle en vernieuwende voedselveranderaars op zich in te schrijven voor deze jaarlijkse lijst. Food100 biedt een podium voor mensen die zich inzetten voor een toekomstbestendig voedselsysteem met beter en eerlijker eten en drinken voor iedereen. Van boer tot bord. Elk jaar stelt een onafhankelijke […] ... lees meer

Klimaatverandering groeiend risico voor Nederlandse voedingsmiddelensector

Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelensector kopen wereldwijd jaarlijks voor ruim dertig miljard euro agrarische grondstoffen in. Doordat deze producten in veel verschillende landen worden ingekocht, zal wereldwijde klimaatverandering ook bedrijven in de foodsector steeds meer raken. Als  bedrijven hun inkoop van grondstoffen niet goed diversifiëren en afhankelijk zijn van landen die gevoelig zijn voor klimaatverandering, […] ... lees meer

VNO-NCW: ‘Realiseren klimaatdoelen vergt intensieve samenwerking’

De oplossing van het klimaatprobleem is een zaak voor iedereen. Het Nederlands bedrijfsleven heeft zich hieraan gecommitteerd, heeft (gevalideerde) plannen en is op alle fronten bezig. De CO2-reductieopgave waar wij met z’n allen voor staan is echter alleen al in Nederland van een schaal zoals we die slechts kennen van de wederopbouw na de Tweede wereldoorlog. Alleen […] ... lees meer

57 bedrijven zijn verantwoordelijk voor 80% van de wereldwijde fossiele CO2-uitstoot sinds Parijs Klimaatakkoord

Een nieuw rapport van InfluenceMap met behulp van de Carbon Majors database kwantificeert de bijdrage van ’s werelds grootste olie-, gas-, steenkool-, en cementproducenten aan de wereldwijde uitstoot van koolstof, die de belangrijkste oorzaak is van klimaatverandering. Dit rapport laat zien dat het grootste deel van de wereldwijde CO2-uitstoot sinds het Akkoord van Parijs kan […] ... lees meer

Originalhome introduceert innovatieve collectie gerecyclede lampenkappen

Originalhome kondigt met trots de 1e lampenkappencollectie aan die gemaakt is van meer dan 400 gerecyclede flessendoppen per lampenkap. Deze innovatieve oplossing helpt de plasticvervuiling op Java Indonesië tegen te gaan en voegt tegelijkertijd een vleugje eco-design toe aan je leefruimtes. Onze nieuwe collectie lampenkappen van gerecyclede flessendoppen is er om een verschil te maken! […] ... lees meer