Duurzaam ondernemen met je webshop

Bedrijven hechten steeds meer waarde aan duurzaam ondernemen. Dit zie je op allerlei manieren terug. Zo kiezen veel bedrijven voor vergroening van hun pand(en) en ook is er steeds meer aandacht voor zakelijk elektrisch rijden. Daarnaast ontstaan er allerlei goede initiatieven, zoals het meenemen van een eigen koffiemok naar kantoor. Op die manier verbruik je […] ... lees meer

ACM: duurzaamheidsinitiatief Thuiswinkel past binnen concurrentieregels

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de lancering van een nieuwe sectorbrede duurzaamheidsstandaard van de vereniging voor e-commerce sector Thuiswinkel.org (Thuiswinkel). Het initiatief van Thuiswinkel biedt webwinkels de kans om te verduurzamen op een voor de consument herkenbare wijze, zonder nadelige gevolgen voor de concurrentie. Dit initiatief laat zien dat de […] ... lees meer

DHL opent duurzame CityHub in Helmond

DHL eCommerce opende gistermiddag officieel de nieuwe CityHub in Helmond. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Arno Bonte. Vanuit het duurzame gebouw aan Branchweg 8 op bedrijventerrein Hoogeind worden door 110 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Helmond […] ... lees meer

Patagonia Amsterdam opent deuren

Deze week opent Patagonia voor het eerst een winkel in Nederland. Vanaf nu kunnen outdoor liefhebbers bij Patagonia Amsterdam terecht voor technische producten voor allerlei soorten buitensporten, waaronder klimmen, sneeuwsporten en trailrunning. De locatie op de Singel in Amsterdam dient naast winkel ook als ontmoetingsplaats voor lokale activisten en sport communities. Patagonia organiseert er als […] ... lees meer

Webshops zetten belangrijke stap richting verduurzaming

Milieuvriendelijkere verpakkingen, zo min mogelijk uitstoot bij de bezorging, een groeiend aanbod van producten met duurzaamheidsvoordelen en minder retouren. Thuiswinkel.org lanceert vandaag de onafhankelijke duurzaamheidscertificering voor e-commercebedrijven. Onder meer Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, GAMMA & Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods, zijn webshops die meededen aan de pilot. Deze koplopers […] ... lees meer

Supermarktketen Albert Heijn verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM

Supermarktketen Albert Heijn verwijdert onduidelijke en onjuiste duurzaamheidsclaims uit zijn winkels. Dit gebeurt nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken. De supermarktketen gebruikte in diverse winkels de term ‘meest duurzame supermarkt’ en baseerde dit op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Dit was onvoldoende duidelijk. […] ... lees meer

Ketenbrede klimaatdoelstellingen Nature’s Pride en Berries Pride goedgekeurd door Science Based Targets initiative

Het Science Based Targets initiative (SBTi) heeft de nieuwe klimaatdoelstellingen voor 2030 van Nature’s Pride en Berries Pride goedgekeurd. Deze klimaatdoelstellingen omvatten het terugdringen van de uitstoot in de hele keten. Nature’s Pride en Berries Pride zijn de eerste AGF-importeurs die zich committeren aan ketenbrede reductiedoelstellingen. Hiermee zetten de bedrijven hun streven naar een duurzamere […] ... lees meer

Gemeente Den Haag sluit Klimaatakkoord met 115 partijen

Den Haag heeft haar eigen klimaatakkoord. Samen met inwoners, het bedrijfsleven, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties zijn afspraken gemaakt om de uitstoot van CO2 fors terugbrengen op weg naar een gezonde en groene stad. De 38 klimaatdeals moeten de stad in een stroomversnelling naar klimaatneutraliteit te leiden. Daarvoor zijn een transdisciplinaire blik en integrale oplossingen […] ... lees meer

‘Ahold Delhaize weigert klimaatvraag Milieudefensie te beantwoorden en maakt zich juridisch kwetsbaar’

Ahold Delhaize committeert zich nog steeds niet aan de internationale klimaatafspraken. Ten overstaan van 100 activistische aandeelhouders weigerde CEO Frans Muller antwoord te geven op de vraag of Ahold zich gaat houden aan het klimaatakkoord van Parijs. Daarmee maakt het bedrijf zich juridisch kwetsbaar. Bij de aandeelhoudersvergadering in het Zaantheater legden de activistische aandeelhouders van […] ... lees meer

Het bewustzijn van historische emissies staat bij het Nederlands bedrijfsleven nog in de kinderschoenen

Het Nederlandse bedrijfsleven is zich nog nauwelijks bewust van haar koolstof-erfenis. Onderzoek uitgevoerd door de specialisten van Sinkit, samen met Stichting Climate Cleanup en het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen, wijst uit dat slechts één bedrijf in Nederland plannen heeft om verantwoordelijkheid te nemen voor haar Scope 0 – historische – emissies en deze op te […] ... lees meer