Interface voor 20ste keer op rij ‘Global Sustainability Leader’

Interface is in het jaarlijkse onderzoek van GlobeScan en SustainAbility voor de twintigste keer op rij benoemd tot wereldwijd toonaangevende speler op het gebied van duurzaamheid. De fabrikant van modulaire vloertegels verkreeg met een derde plek op de ranglijst opnieuw het predikaat ‘Global Sustainability Leader’. GlobeScan en SustainAbility onderzoeken jaarlijks het duurzame karakter van organisaties […] ... lees meer

Meubelvergelijkingssite Furn.nl op duurzame toer

De online meubelvergelijker Furn.nl is sinds vandaag de eerste Nederlandse vergelijkingssite die een boom plant voor ieder online verkocht meubelstuk. Ook lanceert Furn.nl een duurzaamheidsfilter en een tweedehands meubelplatform om bezoekers bewuster te maken van de impact die zij als consument op het milieu kunnen hebben. Volgens de site een noodzakelijke stap om een transitie […] ... lees meer

Amsterdamse beurs in teken van niet-financiële verslaglegging 

De opening van de Amsterdamse beurs Euronext staat 27 juni in het teken van niet-financiële verslaglegging. Steeds meer partijen erkennen het belang en maken actief werk van dergelijke (geïntegreerde) rapportages. Daarin staan – naast de financiële – ook de resultaten op onder andere duurzaamheid, governance, diversiteit, privacy en milieu. Om de toenemende belangstelling voor niet-financiële […] ... lees meer

Foreign Trade Association Becoming Amfori in 2018 to Be the Voice of Global Responsible Trade

The Foreign Trade Association (FTA) announced yesterday during its annual conference that the association will change its corporate name to ‘Amfori’ as of January 2018. The new name will align the identity of the organisation with its new strategic vision for the future, Vision 2030. Drawing on the UN Agenda for Sustainable Development, Vision 2030 […] ... lees meer

Unilever presenteert ontwerp en partners nieuw duurzaam Global Foods Innovation Centre Wageningen

Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft op de campus van de Universiteit van Wageningen het ontwerp van zijn Global Foods Innovation Centre onthuld. Een nieuwe, state of the art faciliteit voor gezondere en duurzame voedingsinnovaties. Voor de ontwikkeling en realisatie van dit gebouw koos Unilever voor bouwconcern Dura Vermeer en Paul de Ruiter Architects, bekend om hun focus […] ... lees meer

Via 3 tracks naar circulaire resultaten

De wereld heeft behoefte aan sprekende voorbeelden. Voorbeelden die laten zien dat nieuwe circulaire manieren van ontwikkelen en werken leiden tot een beter functionerend economisch systeem. Valley Creators ontwikkelde drie tracks die het voor elke onderneming mogelijk maken om de eerste stappen te zetten of, voor de bedrijven die circulariteit al omarmd hebben, verder te […] ... lees meer

Boek Échte winst gepresenteerd tijdens uitverkocht symposium in de Impact Hub Amsterdam

‘Échte winst’ ofwel “de eerste praktische Nederlandse versie” van wereldwijde bestseller The Purpose Economy, is een uitermate praktisch en inzichtelijk boek. De titel verwijst naar de combinatie van bedrijfsmatige en maatschappelijke doelen. Hoogerwerf, auteur: ‘De eeuw van het impact ondernemen, de purpose economy, komt er aan Inmiddels hebben frontrunners zoals multinationals als DSM en Unilever dit denken […] ... lees meer

Circulair bouwen geeft kansen voor slopers en groothandels

Bij circulair bouwen staat de herbruikbaarheid van bouwmaterialen centraal. ING Economisch Bureau heeft de manieren en de kansen en bedreigingen voor ketenpartners van circulair bouwen in kaart gebracht. Naar volledig hergebruik in plaats van “downcyclen” 35% van de Nederlandse afvalstroom bestaat momenteel uit bouwafval. De bouwsector recyclet hiervan 95%. Het gaat daarbij grotendeels om bouwpuin […] ... lees meer

Nieuwe productscan geeft chemiebedrijven inzicht in duurzaamheid keten

MVO Nederland en TNO lanceerden op 22 juni 2017 een nieuwe, gratis tool voor bedrijven om de duurzaamheid van hun chemisch product te bepalen. De Sustainability Hotspot Scan is ontwikkeld specifiek voor producten uit de chemische industrie zoals kunststoffen, geur- en smaakstoffen, pigmenten, ingrediënten voor medicijnen, plastic verpakkingen, schoonmaakmiddelen en verf. Bedrijven die de scan invullen, […] ... lees meer

‘Organic’ verzorgingsproducten vaak misleidend

Diverse (A-)merken gebruiken termen als ‘biologisch’, ‘organic’ en ‘natuurlijk’ om verzorgingsproducten aan te prijzen, terwijl zij dit vaak helemaal niet zijn. Waar voor voedingsmiddelen strenge regels en controles gelden om deze keurmerken te mogen gebruiken, is dit voor verzorgingsproducten niet het geval en wordt de consument op grote schaal misleidt.  Voordat sla of een biefstuk […] ... lees meer

Staatssecretaris geeft samen met bedrijven en kennisinstellingen startschot voor Sustainable Food Initiative

De Staatssecretaris van Economische Zaken, voedingsmiddelenbedrijven, kennisinstellingen en overheden hebben op donderdag 22 juni 2017 een verklaring ondertekend voor de start van het Sustainable Food Initiative. Dit initiatief, dat in de gouden driehoek wordt vormgegeven,  draagt bij aan de ambities van de Staatssecretaris op het gebied van innovatie, verduurzaming en economische versterking zoals vastgelegd in […] ... lees meer