Employee Treatment, Ethics and Respectful Treatment of Customers Cited as Most Important CSR Issues

U.S. consumers rate Wegmans, Publix Super Markets, Amazon.com, Tesla Motors and USAA as the top companies for corporate social responsibility efforts, according to findings from The Harris Poll Reputation Quotient (RQ), which has identified movement, trends and insights in a changing corporate reputation landscape for the past 18 years. Other companies receiving “excellent” corporate social […] ... lees meer

Verborgen kosten voedselproductie berekend

Voedselproductie kent veel verborgen kosten die samenhangen met de impact op (onder meer) klimaat, gezondheid, waterkwaliteit en bodems. Accountancy EY en duurzaamheidsadviseur Soil & More ontwikkelden een methode voor kleine en middelgrote bedrijven om deze verborgen kosten uit te rekenen, resulterend in een praktisch dashboard. Hiermee hebben ze de impacts uitgerekend van biologische distributeur Eosta. […] ... lees meer

‘Sterke merken, betere wereld’: de maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

Gisteren, 13 juni verscheen het boek Sterke merken, betere wereld van Bart Brüggenwirth. Dit boek biedt bedrijven inspiratie en handvatten om duurzaamheid effectief en geloofwaardig in hun marketing te integreren. De eerste exemplaren werden door Bart Brüggenwirth (midden op de foto) tijdens een inspirerende boekpresentatie aangeboden aan (vlnr) Frans Spekking (Interface), Talitha Muusse, Marius Smit (Plastic Whale), […] ... lees meer

The competences that a sustainability professional needs for interventions

In a paper the sustainability competences are investigated through the eyes of professional practitioners in the field of sustainability. The paper also presents empirical data that have been created using an action research approach. The design of the study consists of two workshops, in which professional practitioners in interaction with each other and the facilitators […] ... lees meer

Bedrijven doen onvoldoende aan MVO vindt meerderheid van de Nederlanders

De duurzame lat voor bedrijven ligt hoog: voor het eerst sinds 2009 zeggen Nederlanders dat bedrijven méér maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben dan zijzelf. Bovendien is de groep die vindt dat bedrijven onvoldoende aan MVO doen, groter dan de groep die dat wel voldoende vindt. En als bedrijven te weinig maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, dan vindt 59 procent […] ... lees meer

De circulaire handelsketen – Kansen voor de groothandel in een circulaire economie

In samenwerking met MVO Nederland heeft ABN AMRO de publicatie ‘De circulaire handelsketen – Kansen voor de groothandel in een circulaire economie’ uitgebracht. Positie van de groothandel en noodzaak tot verandering Jarenlang had de groothandelaar een unieke, verbindende positie. In de distributie van producten naar locale markten bracht hij als enige vraag en aanbod bij […] ... lees meer

Nederland onderschrijft met de Dairy Declaration van Rotterdam belang duurzame ontwikkeling zuivel

Tijdens een bijeenkomst op 12 juni in Den Haag, hebben vertegenwoordigers van de Nederlandse Zuivel Organisatie NZO, Land en Tuinbouworganisatie LTO Nederland, het Ministerie van Economische Zaken en Wageningen University & Research de Dairy Declaration van Rotterdam onderschreven. Daarmee is ook in Nederland op nationaal niveau steun gegeven aan het statement dat Internationale Zuivelbond (IDF) […] ... lees meer

Eerlijke kleding door het textielconvenant?

Nederlandse bedrijven uit verschillende bedrijfstakken gaan voor hun sector één lijn trekken op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is het idee van de MVO-convenanten waarvoor Minister Ploumen het initiatief nam na de Rana Plaza ramp in Bangladesh. Inmiddels zijn er in diverse sectoren convenanten afgesloten. Magazine Vice Versa maakt de balans op en analyseert de […] ... lees meer