Twee derde Nederlandse bedrijven heeft geen kennis van circulaire economie

Ruim 67 procent van de Nederlandse bedrijven weet niet wat er met een circulaire economie wordt bedoeld. Slechts 8 procent van de ondernemingen geeft aan er volledig mee bekend te zijn. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, dat is afgenomen onder 870 […] ... lees meer

Bioplastics passen goed in circulaire economie

Bioplastics kunnen bijdragen aan minder CO2-uitstoot en minder vraag naar fossiele grondstoffen. Dit blijkt uit een recent verschenen rapport van onderzoeksbureau CE Delft. Daarom is het een goede zaak als de overheid het vastleggen van CO2 in bioplastics fiscaal gaat stimuleren, stelt Emmo Meijer, boegbeeld van de Topsector Chemie. CE Delft onderzocht in opdracht van het ministerie […] ... lees meer

WWF published the Environmental Paper Company Index 2017

WWF today presents the results of the Environmental Paper Company Index 2017, a WWF tool to promote transparency and continual improvement in the global pulp, paper and packaging sector. The Index is published for the fifth time. Together, the EPCI 2017 participants from Europe, South America, Africa, Asia and North America disclose the environmental performance […] ... lees meer

“Beursgenoteerd bedrijf heeft beperkt inzicht in klimaatrisico’s”

Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen hebben onvoldoende beeld van de financiële risico’s die klimaatverandering met zich meebrengt. De bedrijven onderkennen dat klimaatverandering ingrijpende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering maar hebben een beperkt beeld bij de werkelijke financiële risico’s. De ondernemingen zijn bovendien in beperkte mate bekend met de Task force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), een orgaan […] ... lees meer

Aldi wil recycling bevorderen en zwerfafval tegengaan

Aldi wil de komende periode met haar stakeholders in gesprek gaan om hergebruik volgens circulaire systemen te bevorderen en zwerfafval tegen te gaan. “We onderzoeken momenteel wat de implicaties zijn als besloten wordt het statiegeldsysteem uit te breiden. Daarnaast staan we ook open voor mogelijke alternatieve systemen, mits die op een effectieve en rendabele wijze […] ... lees meer

Vooral op lange termijn voordelen met duurzaam ondernemen

Duurzaamheid wordt steeds meer een begrip. Bij de overheid, bij consumenten en ook zeker in het bedrijfsleven. Er zitten veel voordelen aan duurzaam ondernemen, maar die betalen zich meestal pas na verloop van tijd uit. Nadelig is dat er eerst (flink) moet worden geïnvesteerd voordat de vruchten ervan kunnen worden geplukt. Voordelen van duurzaam ondernemen […] ... lees meer

Plastics value chain restates its commitment to Circular Economy Package

The European plastics industries are reaffirming their support to the Circular Economy Package. European Plastics Converters, Petcore Europe, Polyolefin Circular Economy Platform, PlasticsEurope and Plastics Recyclers Europe support this joint position on the Circular Economy Package: Zero Plastics to landfill by 2025. This will ensure that plastic waste can be used as a resource and does […] ... lees meer

Shell 1e oliemaatschappij met een ambitieus CO2 doel voor 2050

Shell stelt een ambitieus doel voor de CO2-uitstoot van zijn energieproducten (scope 3 in jargon), kondigt de olie- en gas multinational vandaag aan. Shell wil zijn CO2-voetafdruk hebben gehalveerd in 2050. “Shell voelt zich blijkbaar gesteund door aandeelhouders.” “Dit inspirerende doel zal leiden tot grote investeringen in duurzame energie,” zegt Mark van Baal van Follow This, […] ... lees meer

Praktische gids: In 3 stappen mensenrechten integreren in bedrijfsvoering groente- en fruitsector

ICCO heeft een praktische gids gelanceerd voor MKB-ers in de groente- en fruitsector om mensenrechten aan te pakken in hun waardeketen: de Roadmap Doing Responsible Business. Steeds meer midden- en kleinbedrijven zijn zich bewust van mensenrechten in hun keten. Consumenten en afnemers (groothandelaren, supermarkten) stellen bedrijven steeds vaker vragen over de milieu- en sociale omstandigheden […] ... lees meer

DZyzzion maakt einde aan uitstoot en wint eerste Klimaatprijs

DZyzzion is de winnaar van de Klimaatprijs 2017. Het adviesbureau sleepte de prijs in de wacht omdat het een CO2-besparing van 100% heeft gerealiseerd. De Klimaatprijs is een nieuw initiatief van de Nederlandse Klimaatcoalitie en zet grote bespaarders in het zonnetje. DZyzzion wist in het afgelopen jaar klimaatneutraal te worden door volledig op elektrisch vervoer […] ... lees meer