Koninklijke Paardekooper Group heeft een belang genomen in CircularPET, een organisatie gespecialiseerd in circulaire softcup bekersystemen voor publieksevenementen. Paardekooper biedt hiermee een duurzame oplossing voor klanten die als gevolg van de SUP wetgeving gedwongen worden na te denken over hun plasticgebruik. Tim Appeldoorn, sales manager Food Services, zal vanuit zijn huidige rol namens Paardekooper toetreden tot het bestuur van CircularPET en deel uitmaken van het Management Team.
Vanaf 1 januari 2024 wordt de SUP wetgeving verder uitgebreid naar consumptie ter plaatse. Het is vanaf dan verboden om op festivals en evenementen plastic of plastic bevattende wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen te verstrekken, tenzij er wordt gezorgd voor een goede inzameling van deze producten zodat deze hoogwaardig kunnen worden gerecycled. De softcup van Paardekooper is gemaakt van 100% (r)PET en is in combinatie met het circulaire inzamelsysteem van CircularPET een toekomstbestendige oplossing die voldoet aan de huidige en toekomstige Nederlandse SUP wetgeving in relatie tot hoogwaardige recycling.
Een professioneel team ondersteunt de eventorganisatie ter plekke om ervoor te zorgen dat een zo groot mogelijk aantal bekers kan worden gerecycled. Het aantal gerecyclede bekers wordt gemonitord en teruggekoppeld. Op deze manier heeft de organisator inzichtelijk welk volume het event hoogwaardig gerecycled heeft. CircularPET ziet erop toe dat dit ook echt gebeurt en verwerkt deze resultaten in een certificaat.
“Implementatie van dit systeem is niet zomaar gedaan omdat je de hele keten sluitend moet krijgen. Hier heb je ‘know how’ en een effectieve logistiek voor nodig. CircularPET heeft zich de afgelopen jaren hierin gespecialiseerd. Om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen is het noodzakelijk dat we onze organisatie flink uitbreiden. Met de toetreding van Paardekooper kunnen wij een grote stap vooruit maken in de verdere professionalisering van onze organisatie en perfectionering van ons systeem. We kijken uit naar een succesvol partnership”, aldus Tjeerd Bijnsdorp, een van de founders van CircularPET en verantwoordelijk voor gemeentelijke publieksevenementen.
Voor Paardekooper betekent de samenwerking een toekomstbestendige circulaire oplossing waarmee het verpakkingsbedrijf haar omzet en marktaandeel verder kan vergroten binnen het marksegment Food Services. Lyanne Paardekooper, CMO van Koninklijke Paardekooper Group: “Als organisatie hebben we de ambitie om de wereld van verpakking in beweging te zetten en willen we onze klanten duurzamere alternatieven bieden. De afgelopen periode hebben we intensief met CircularPET samengewerkt, o.a. voor de Nijmeegse Vierdaagsefeesten, een van de grootste events in Nederland. Door onze krachten te bundelen kunnen we de evenementensector een goed werkend circulaire oplossing bieden. Alleen door samen te werken kunnen we het probleem van zwerfafval verminderen.”