Warner Philips (1969) en Frans Otten (1967), de achterkleinzoon van de zus van de oprichter van Philips) vertellen in het coververhaal van P+ waarom de familie teleurgesteld raakte toen het sociale denken bij Philips verdween. Otten: ‘Eerst Dekker, toen Van der Klugt, daarna Timmer. Er ontstond toen een cultuur van: als ik ervoor zorg dat de cijfers er goed uitzien, dan zal mijn salaris verdubbelen. Grote deals werden gesloten omwille van de persoonlijke ego’s. Het idee van: goed voor de mensen zorgen die voor je werken, verdween. Mijn vader besloot op te stappen uit de Raad van Bestuur, eind jaren tachtig. Philips was zijn Philips niet meer. Hij had er geen lol meer in en kon er niet meer achter staan. Dat hebben wij van heel dichtbij zien gebeuren en daar hebben we veel van geleerd.’
De beloning van de Raad van Bestuur van Philips kan de twee jonge ondernemers niet bekoren: ‘Toen Philips nog een familiebedrijf was, werd verdiend op een manier waarvan werd gezegd: je kunt er prettig van leven. De topindustriëlen van nu zeggen: wij zijn ondernemers. Dat zijn ze helemaal niet! Ze zijn op-de-winkel-passers, managers die geen enkel risico lopen. Lopen ze het risico door henzelf geïnvesteerd geld kwijt te raken? Nee!’
Philips en Otten zijn zeer opvallende pioniers in wereld van duurzame bedrijven. Binnen korte tijd groeide Durion uit tot de vierde energiemaatschappij in Nederland. Vooral het agressieve gebruik van een callcentrum voor het verkopen van hun goedkope groene stroom is opmerkelijk. ‘De Philips-familie was altijd heel idealistisch, op het naïeve af. Wij proberen dat idealisme en die naïviteit niet te gebruiken om de normale weg te bewandelen, maar door te laten zien dat het anders kan.’
Hun nieuwste product wordt de Visa Greencard. ‘Ga je Shell Pura tanken, dan ben je duurder uit. Zo moet het dus niet! Je moet voor zulke producten juist minder betalen. Dat gaan wij regelen. En we compenseren ook de CO2 uitstoot. Onze kaartgebruikers krijgen bij de afschriften officieel gecertificeerde CO2-credits. Wij planten de bomen wel.’
Op de vraag of hun weg uiteindelijk toch weer bij het oude familiebedrijf Philips uitkomt, kreeg P+ als antwoord: ‘De laatste jaren denk je vaak: hoe dat geleid wordt… Dat moet anders. Misschien zouden wij dat kunnen doen. Dat Philips-gevoel komt dan toch weer naar boven.’
Voor meer informatie: hoofdredacteur P+, Jan Bom, 06-27153000.
Het volledige artikel is als PDF file te downloaden vanaf de vandaag vernieuwde website van P+: http://www.p-plus.nl