Nudie Jeans en G-Star behoren tegenwoordig tot de meest duurzame jeansmerken. Dat volgt uit onderzoek van Rank a Brand naar de 28 populairste jeansmerken die in Nederland verkocht worden. Samen met Kuyichi en Mud Jeans vormen zij de kopgroep. Levi’s zit hier weer dicht achter. Tegelijk presteert de helft van de onderzochte merken nog zeer slecht op lijst van Rank a Brand, waaronder Replay en Diesel. Deze merken krijgen een negatief koopadvies.
Voorlopers
De voorlopers onderscheiden zich door het gebruik van katoen dat op meer milieuvriendelijke wijze is geproduceerd en verwerkt tot spijkerbroek. Nudie Jeans, Mud Jeans en Kuyichi gebruiken vrijwel uitsluitend biologisch of gerecycled katoen. Bij G-Star is dat percentage gestegen naar 10%. Ook hebben de koplopers een transparant beleid waarmee zorg wordt gedragen voor betere arbeidsomstandigheden van de kledingmakers in lage lonen landen.
Achterblijvers
De achterblijvers maken geen concreet beleid voor een eerlijke en milieuvriendelijke jeansproductie. Hiermee krijgen 14 merken een negatief koopadvies. Behalve Diesel en Replay staan ook Denham the Jeanmaker, Guess en Evisu op de ‘zwarte lijst’. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: “Mijn ervaring is dat bedrijven die niet zo veel bekendmaken, ook niet zoveel te vertellen hebben. Wij vinden dat je, gezien de grote problemen in de productielanden, als modebedrijf altijd iets hebt uit te leggen. Doet een merk dat niet, dan zeggen wij: koop het dan maar niet. Er blijft genoeg keuze over.”
Prijskaartje
Aan een spijkerbroek kleeft een flink prijskaartje. Het reguliere productieproces zorgt voor een aanzienlijke milieubelasting. Het verven en bewerken van katoen leidt tot een fors verbruik van water, chemicaliën en energie. Ook de arbeidsomstandigheden in deze sector staan onder druk. Arbeiders in jeansfabrieken kunnen vrijwel nooit rekenen op een leefbaar loon. De positie van vrouwen is kwetsbaar, wat zich te vaak vertaalt in een uitzichtloos leven van extreem hard werken.
Trends
Het maken van jeans kan steeds duurzamer. Naast de opkomst van biologisch katoen en ‘Better Cotton’, hebben verschillende merken al gerecyclede jeans op de markt gebracht. Daarbij worden oude jeans tot op de vezel ontrafeld en opnieuw verwerkt. Hierdoor worden grote hoeveelheden landbouwgif en water bespaard. Verder hebben merken als Levi’s en G-Star die zich aan de Detox Challenge van Greenpeace gecommitteerd, waardoor de nu gangbare schadelijke chemicaliën worden vervangen.
Over het onderzoek
Het duurzaamheidsonderzoek onder jeansmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, waarmee consumenten de mogelijkheid hebben om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.