Verduurzaming kost meer dan het oplevert volgens 57 procent van de bouwprofessionals. Desondanks is meer dan de helft van de bouwbedrijven (54%) actief bezig met het verminderen van hun CO2-uitstoot, blijkt uit de Boels Rental Bouwindex*. Dit is een stap in de juiste richting, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Toch is niet iedereen het daarmee eens: 54 procent vindt namelijk dat hun werkgever al genoeg doet. Moeten we niet ambitieuzer zijn voor een groenere toekomst en verduurzaming juist stimuleren
Maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen
Uit het onderzoek komen vijf veelgebruikte maatregelen naar voren die bouwbedrijven hanteren om hun CO2-uitstoot te verminderen:
- Bouwafval recyclen: Meer dan de helft van de bouwbedrijven (57%) recyclet het bouwafval om de impact op het milieu te verminderen.
- Langere levensduur: Twee op de vijf (42%) kiezen voor machines en gereedschappen met een langere levensduur, waardoor de noodzaak voor vervanging wordt uitgesteld en daarmee de uitstoot wordt verminderd.
- Lagere uitstoot: Steeds meer bedrijven (35%) kiezen voor machines en gereedschappen met een lagere CO2-uitstoot, zoals elektrische machines op zonne-energie.
- Bouwmaterialen: Het gebruik van duurzame materialen, zoals biobased of gerecycled, wint populariteit en wordt door 29 procent toegepast, wat helpt bij het verminderen van de ecologische voetafdruk.
- CO2-compensatie: Een kwart (24%) compenseert hun CO2-uitstoot door middel van verschillende compensatiemechanismen. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in bosbouwprojecten.
Milieubewuste stappen
Hoewel er al stappen worden gezet, zijn bouwprofessionals van mening dat er meer kan worden gedaan om de sector te verduurzamen. De belangrijkste tips zijn:
- Gebruik gerecycled of biobased materiaal (49%).
- Pas energiezuinig materieel toe (47%).
- Gebruik minder fossiele brandstoffen (38%).
- Verminder transportritten (37%).
- Bouw met minder middelen (19%), door bijvoorbeeld overdag te bouwen om het gebruik van lichtbronnen verminderen.
*Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect onder 404 Nederlanders werkzaam binnen de bouwsector.