Dat duurzaamheid een randvoorwaarde is voor zakelijk succes, mag nauwelijks meer een onderwerp genoemd worden. De een doet het om omzetdoelstellingen voor de lange termijn te kunnen behalen, de volgende puur en alleen uit fatsoen, terwijl de ander simpelweg een milieuvriendelijk product heeft ontwikkeld.
Driekwart van de ondernemers in Nederland beseft in ieder geval dat het vergroenen niet alleen chique is, maar ook businesskansen biedt. Chique is hier eigenlijk een net woord voor ‘Goed voor je imago’, wat door 89,8% van de ondernemers wordt onderstreept.
Focus op besparing
Businesskansen gaan breder dan de winst op het vlak van reputatie. Energiebesparing steekt met 77 procent met kop en schouders boven andere groene maatregelen uit. Zeker als je bedenkt dat 24,6% van de ondernemers een energierekening heeft die minstens 5% van de totale bedrijfskosten omvat, valt daar veel te halen voor ondernemers.
Er zijn ook andere argumenten om duurzaamheid te omarmen. Daarbij is opvallend dat een ruime meerderheid van 74,3% een ideële drijfveer kent. Deze groep ondernemers is aan duurzaamheid begonnen omdat ze begaan zijn met het milieu.
Andere redenen blijken veel minder belangrijk, het behouden van de concurrentiepositie (26 procent), het voldoen aan de wensen van afnemers en/of klanten (23 procent) of het beheersen van de inkoopkosten (17 procent) worden door veel minder respondenten genoemd als drijfveer achter de duurzame strategie.
Waar is de strategie?
Niet iedere ondernemer heeft een concrete duurzame strategie. Dat ze inzetten op energiebesparing (76,6%), het verminderen van de milieubelasting (47,3%), duurzame producten of diensten ontwikkelen (40,1%), duurzaam inkopen of opwekken (35,9%) of op andere wijze focussen op duurzaamheid (16,8%), wil niet zeggen dat het idee daarachter concreet door ze is gedefinieerd. Een minderheid van 46,7% van de ondernemers zegt dat de duurzaamheidactiviteiten onderdeel zijn van een uitgewerkte strategie, en bijna de helft hiervan (46,2%) zegt dat deze strategie ook is vastgelegd op papier. Een nog kleiner percentage, 32,1%, heeft doelstellingen vastgesteld waarop wordt gestuurd.