De -juiste’ meetlat voor MVO bestaat domweg niet. Want wie bepaalt die meetlat, wat is dan het MVO-ste bedrijf en wanneer ben je klaar? De 32 interviews wijzen uit dat de enige juiste meetlat, de ondernemer zelf is. Het gaat om goed ondernemerschap, waarbij ondernemers keuzes maken, plannen en uitvoeren volgens hun eigen drijfveren. Die drijfveren zijn gebaseerd op hun persoonlijke visie op mens en maatschappij en zijn de basis waarop een ondernemer onderneemt. De kern ligt dus in de drijfveren en het maken van keuzes. Bij MVO is het belangrijk om keuzes toe te lichten en zichtbaar te maken. Zichtbaarheid wordt soms als kwetsbaar ervaren, maar de ondernemer kiest bewust voor een dialoog met de maatschappij. Deze -Doelbewuste Kwetsbaarheid’ is een dynamisch proces. Daar een meetlat naast leggen weerhoudt de ondernemer juist om zich doelbewust kwetsbaar op te stellen. Zoals een ondernemer zei: -MVO is te simpel voor woorden, want het is de normaalste zaak van de wereld!”
Om een beeld te krijgen van wat er leeft in ondernemend Noord- Nederland hebben de medewerkers van De Kluut Communicatie bv 32 interviews gehouden. Uit die gesprekken zijn acht geselecteerd die voor andere ondernemers kunnen werken als een spiegel, inspiratiebron of kompas voor het eigen ondernemen. Met de publicatie van -opvattingen’ over maatschappelijk ondernemen en de acht uitgewerkte interviews wil De Kluut bedrijven in Noord-Nederland een handreiking doen om dialoog en transparantie concreet te maken.