83 procent van de consumenten maakt zich zorgen over de stijgende prijzen van levensmiddelen, een lichte daling ten opzichte van 2023 (89 procent). Van de groep die zich zorgen maakt heeft 74 procent het koopgedrag aangepast door goedkopere producten te kopen of producten die in de aanbieding zijn. Het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid neemt ten opzichte van voorgaande jaren toe. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek , dat als doel heeft jaarlijks inzicht te geven in de consumententrends in de supermarkt.

Duurzaamheidskeuze vooral gebaseerd op eigen kennis

Het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid neemt ten opzichte van voorgaande jaren toe. Consumenten vinden de mate waarin het product goed is voor de eigen gezondheid (75 procent), de mate van dierenleed (70 procent), de mate van uitbuiting van mensen en het gebruik van bestrijdingsmiddelen (beide 68 procent) belangrijk. Consumenten vertrouwen vooral op hun eigen kennis over hoe gezond een product is (66 procent).

Nederlandse consumenten vinden duurzaamheid nog steeds belangrijk. Toch is er een toename van 14 procent (sinds 2022) van consumenten die geen rekening houden met de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen van de supermarkt.

Ook is er een toename van 27 procent sinds 2022 van consumenten die niet geïnteresseerd zijn in verpakkingsvrije producten. Deze tendens heeft wellicht te maken met de blijvende zorgen die consumenten hebben over de kosten van levensmiddelen, alsook deels het veranderende politieke sentiment.

Wat belangrijk blijft voor consumenten is met name de eigen gezondheid. We zien een toename van 12 procent sinds 2022 van consumenten die de nutriscore van een product belangrijk vinden, en een toename van 25 procent in het gebruik van de nutriscore in de gezondheidsbepaling van een product.

33 procent van de consumenten eet dit jaar minder vlees dan in voorgaande jaren, 34 procent is dit jaar meer vleesvervangers gaan eten (versus 40 procent vorig jaar). 26 procent wil komend jaar minder vlees gaan eten dan dit jaar.

Onderzoeksverantwoording

In opdracht van Deloitte voert Flycatcher jaarlijks een onderzoek uit met als doel inzicht te krijgen in de consumententrends in de supermarkt. Er wordt specifiek aandacht besteed aan trends binnen het assortiment, bestedingen, branchevervaging, toekomst van eten, innovatie en ontwikkelingen, zoals zelfscannen, online bestellen en ready to eat producten. Daarnaast wordt er sinds vorig jaar aandacht besteed aan het Super Supermarkt Keurmerk (SSK). In totaal hebben 2.261 respondenten van 18 jaar en ouder, die regelmatig een supermarkt bezoeken, aan het onderzoek deelgenomen.