De vlucht tussen Amsterdam en Buenos Aires is de meest vervuilende route van KLM. Dit komt vooral doordat de stad ver op het zuidelijk halfrond ligt en de impact van het vliegen op grote hoogte. Een vlucht naar de Argentijnse hoofdstad is 92x zo vervuilend als naar Parijs. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace Nederland. Juist korte vluchten zoals die naar Brussel, Parijs en Londen zijn per gevlogen kilometer het meest vervuilend. Terwijl op deze routes goede treinverbindingen bestaan. ‘We kunnen niet meer zoveel vliegen. Als de luchtvaart de klimaatcrisis serieus neemt, moeten we zo snel mogelijk van die onnodige ultrakorte vluchten af’, zegt Wouter Lemm, luchtvaartexpert bij Greenpeace Nederland.
Vluchten op grote hoogte hebben een enorme impact op het klimaat. Er ontstaan onder andere witte strepen van waterdamp, die de warmte op aarde vasthouden. Dit zijn zogenaamde non-co2-effecten. Vooral bij vluchten die de evenaar oversteken om naar het zuidelijk halfrond te vliegen is de extra vervuiling enorm groot. Buenos Aires en Kaapstad zijn in het onderzoek de KLM-bestemmingen met de grootste impact op het klimaat. Lemm: “KLM praat niet graag over deze extra schade aan het klimaat. Als je je vlucht compenseert wordt deze uitstoot niet meegenomen. Dat maakt weer duidelijk dat de CO2-compensatie van KLM een wassen neus is en dat de echte impact van KLM op het klimaat veel groter is”
Vervuiling korte vluchten
Bij de tien kortste vluchten van KLM vanaf Schiphol valt op dat de CO2-uitstoot per gereisde kilometer het hoogst is bij Brussel en Düsseldorf. Dit zijn ook de bestemmingen die vlak bij Schiphol liggen. Dit komt vooral omdat opstijgen en landen veel kerosine kost. Als de non-CO2-effecten worden meegerekend valt op dat het vooral kleine bestemmingen zijn die uitschieten. Dat komt omdat KLM hier met kleine toestellen vliegt die meer uitstoten per gereisde kilometer. “Wij willen dat grote vervuiler KLM zo snel mogelijk stopt met deze onnodige korte vluchten. Hoewel langeafstandsvluchten voor meer vervuiling zorgen, is het goed om een begin te maken om vluchten te vervangen door treinen. Ook worden deze ultrakorte vluchten naar overal en nergens gebruikt om belastingvrij andere vliegtuigen te vullen. Stoppen met korte vluchten helpt de uitstoot van KLM over de hele lijn terug te dringen”, aldus Lemm van Greenpeace.
Om KLM toekomstbestendig te maken in tijden van klimaatcrisis is een krimpplan nodig, met minder korte vluchten en minder bestemmingen. “Luchtvaart vliegt alle klimaatgrenzen voorbij en in Nederland komt dat vooral voor rekening van KLM”, aldus Lemm. Volgens Greenpeace moet dat krimpplan bestaan uit een stop op ultrakorte korte vluchten die vervangen kunnen worden door de trein. Minder midden- en langeafstandsvluchten, deze hebben de grootste impact op het klimaat (82% van de uitstoot van KLM). Veel minder overstappers op Schiphol, want deze zorgen vooral voor meer overlast en vervuiling. Daarnaast eerlijke communicatie over de vervuiling van KLM en geen Frequent Flyer programma’s meer die extra vliegverkeer stimuleren. “Als KLM deze punten overneemt, pas dan laat het zien dat het geeft om de toekomst van ons allemaal,” besluit Lemm.