Onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat zien dat bijna alle bedrijven samenwerking met afnemers en leveranciers belangrijk vinden om te verduurzamen (>90%). Ook vindt een groot deel samenwerken met concurrenten belangrijk (67%). Bedrijven hebben de afgelopen twee jaar ook veel samengewerkt bij verduurzamingsinitiatieven, met name met afnemers en leveranciers.

Opvallend is dat grote bedrijven significant vaker samenwerken dan het midden- en kleinbedrijf (mkb). Dit geldt voor alle vier de onderzochte sectoren: transport & logistiek, bouw, energie en textiel. De ACM ziet kansen voor kleinere bedrijven om ook vaker samen te werken aan verduurzaming. Op die manier kunnen zij voldoende schaalomvang bereiken om te verduurzamen.

Uit het onderzoek blijkt dat de kennis over de concurrentieregels nog beter kan, maar dat die regels vrijwel geen belemmering vormen voor samenwerkingen. De ACM ziet in het onderzoek bevestiging dat een beoordeling van de ACM nuttig is als bedrijven twijfelen of een samenwerking mag volgens de regels.

ACM alert op afspraken die verduurzaming tegengaan

Het onderzoek laat ook zien dat er afspraken tussen bedrijven plaatsvinden die verduurzaming tegengaan, zoals afspraken van bedrijven om zich niet aan de duurzaamheidsregels te houden. Het onderzoek toont aan dat ongeveer 1 op de 10 bedrijven ziet dat concurrenten afspraken maken die verduurzaming in de weg staan. Bedrijven zien bijvoorbeeld dat concurrenten afspreken om economische belangen voor te laten gaan ten koste van duurzame keuzes. Ook ziet een deel van de bedrijven weleens dat grote en belangrijke bedrijven in de sector verduurzaming tegengaan (21%). Of het hierbij gaat om gedrag van Nederlandse bedrijven en of het gedrag in strijd is met de concurrentieregels, is op basis van het onderzoek niet bekend. Voor de ACM is dit aanleiding om hier in het toezicht extra alert op te zijn.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de concurrentieregels houdt? Meld dit (anoniem) bij ACM. Alle informatie kan helpen overtredingen te stoppen.

Alle resultaten van het onderzoek zijn te lezen in het onderzoeksrapport. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern bureau. Meer dan 380 bedrijven deden mee aan het onderzoek.