De Groene Zaak heeft op haar jaarcongres van 6 februari 2014 met forse ambitie een nieuw vertrekpunt voor de komende jaren gecreëerd. Deze ambities krijgen vorm in een uitbreiding van de programmalijnen en een aanpassing in de structuur. Qua politics – lobby – mikt De Groene Zaak op groei en zet de ondernemersvereniging inhoudelijk de huidige koers voort. Daarnaast ontwikkelt De Groene Zaak een business development-programma en een science-lijn, gericht op wetenschappelijke kennisontwikkeling.
 
Aanleiding voor de koerswijziging is het inzicht dat de vernieuwende achterban van De Groene Zaak op meer fronten dan alleen de lobby support nodig heeft om impact te realiseren. “Vernieuwende ondernemers exploreren in de praktijk en om de slaagkans van duurzame innovaties te bevorderen hebben ze niet alleen een beter ondernemersklimaat nodig, maar ook ondersteuning bij het daadwerkelijk realiseren van doorbraken in nieuwe businesscases en vraagt het kennis die momenteel veelal nog niet vanuit de wetenschap beschikbaar is”, aldus directeur Marga Hoek. Resultaat zijn drie programmalijnen: politics, business en science. In die laatste programmalijn voert De Groene Zaak een nadrukkelijk partnership met Het Groene Brein, dat inmiddels een groot aantal aangesloten wetenschappers kent. De vervolgkoers werkt De Groene Zaak dit kwartaal in nauwe samenspraak met haar leden verder uit. Een ding staat daarbij vast: De Groene Zaak leden willen het sterke ambitieniveau van De Groene Zaak koesteren. 

Op het jaarcongres, dat donderdagmiddag plaatsvond in Driebergen, toonden de massaal aanwezige partners verder groot enthousiasme voor de ondernemende insteek van De Groene Zaak. Over de koppeling van wetenschap en ondernemerschap zijn zowel partners als ook wetenschappers enthousiast. “De onderlinge verbondenheid is sterk”, zegt Hoek. “We zijn trots op het stempel dat we als ondernemers hebben kunnen drukken in het streven naar integraal duurzaam ondernemerschap.” Onderzoek Binnen De Groene Zaak is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe programmalijnen. Eén van de resultaten van dit laatste initiatief is het omvangrijke NWO-­‐onderzoek naar het realiseren van duurzame businessmodellen waarbij in 2014 meer dan twee miljoen wordt geïnvesteerd. Ook zal De Groene Zaak vanaf volgende maand bijzondere cases van haar leden zichtbaar maken in haar communicatie, op een binnenkort volledig vernieuwde website.

Volgens Hoek ligt er nu een stevige basis om de verdere groei van de impact van De Groene Zaak te kunnen realiseren. Hoek: “We voorzien een sterke groei de komende jaren. Er is in het brede bedrijfsleven duidelijk meer aandacht gekomen voor verduurzaming. De Groene Zaak ondernemingen gaan echter een forse stap verder: zij gaan nu een volgende fase in waarbij waardecreatie op alle activa: sociaal, ecologisch, intellectueel en financieel, daadwerkelijk leidend is voor hun business. Ofwel: ondernemen met het einddoel voor ogen. Zij hebben hiertoe elkaar, nieuwe kennis en een passend ondernemingsklimaat nodig. De Groene Zaak gaat hen op al die terreinen actief supporten. Onze alliantie met de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is hierbij van grote waarde. Ons doel is dat onze bedrijven in praktijk de norm kunnen stellen en de weg plaveien voor de versnelling van de verduurzaming van de economie. Dat is onze missie.”