De Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) heeft Olaf Brugman, teamleider Sustainability Policies, Risk & Reporting bij Rabobank, gekozen als nieuwe voorzitter. Brugman volgt Alex Ehrenhaus op. De Executive Board van RTRS steunt zijn kandidatuur unaniem.
“We zijn zeer verheugd over Olaf Brugman als nieuwe voorzitter van RTRS en daarmee de lange termijn commitment van Rabobank aan verantwoorde soja”, zegt Agustín Mascotena, directeur van RTRS. “De Rabobank is één van de belangrijkste internationale banken in de agribusiness en de voedingsindustrie. We kijken er naar uit om onze samenwerking met Olaf Brugman voort te zetten.”
“Ik ben vereerd dat sojaproducenten, handel, industrie en maatschappelijke organisaties mij tot voorzitter van RTRS gekozen hebben”, zegt Olaf Brugman. “RTRS zet zich in voor een transitie in de markt naar gecertificeerde, verantwoorde soja, onder meer door het vergroten van vraag en aanbod van gecertificeerde soja. Om dit doel op een milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde manier te bereiken is het creëren van samenwerkingsverbanden belangrijk.”
RTRS Task Force Europe gestart
Meer dan 35 partijen uit verschillende sectoren zoals retail, levensmiddelenbedrijven, diervoederindustrie, biobrandstoffen en maatschappelijk organisaties, kwamen op 30 oktober jongstleden bij elkaar op de startbijeenkomst van de RTRS Task Force Europe. Bedrijven en organisaties uit verschillende Europese landen zoals McDonald’s, Unilever, Arla Foods, Marks & Spencer, Initiatief Duurzame Handel en WWF discussieerden over het verbinden van vraag en aanbod.
Op deze bijeenkomst gaf de nieuwe voorzitter Olaf Brugman aan te willen streven naar de productie en verkoop van 10 miljoen ton RTRS gecertificeerde soja wereldwijd. Deze omvang vormt het kantelpunt voor de verduurzaming van de sojaketen. Belangrijke spelers zoals FEFAC, de Europese brancheorganisatie voor de diervoederindustrie en The Consumers Goods Forum, gaven op de bijeenkomst hun steun aan de gezamenlijke ambitie om het aanbod van verantwoorde soja voor de mainstream markt te vergroten.