De Praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen (MPG), een initiatief van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) in samenwerking met alle vooraanstaande ketenpartners en het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) is officieel van start gegaan. Dit initiatief brengt de sector samen om de impact van scherpere MPG-eisen op de bouwpraktijk in kaart te brengen. Daarnaast worden lessen getrokken voor alle partners afzonderlijk en voor de ontwerp-, bouw- en technieksector als geheel.
Wat is de MPG?
De MPG is een wettelijke maatstaf die de milieubelasting van de materialen in nieuwbouwwoningen en kantoorgebouwen groter dan 100 m² in Nederland beoordeelt. Hoe lager de MPG-score, hoe duurzamer het gebruik van materialen. Met de aanscherping van de eisen die minister Keijzer van het ministerie van VRO momenteel overweegt, staan de ontwerp-, bouw- en technieksector en overheid voor de uitdaging om verdere stappen te zetten richting een circulaire en duurzame bouwpraktijk.
Sectorbrede samenwerking cruciaal voor impact op de woningbouwopgave
De Praktijktoets MPG is geïnitieerd door BNA met als doel de impact van de hogere milieuprestatie-eisen te toetsen in multidisciplinaire teams aan de hand van concrete woningbouwprojecten. Het streven is om kansrijke, betaalbare en opschaalbare scenario’s en praktische handelingsperspectieven te ontwikkelen voor elke ketenpartner afzonderlijk en de sector als geheel.
De praktijktoets is een breedgedragen en praktijkgericht onderzoek waarin alle verschillende schakels in de bouwketen – van opdrachtgevers tot aannemers en materialenproducenten samenwerken. Deze toetsing levert niet alleen waardevolle inzichten, maar draagt ook bij aan de afstemming van processen binnen de sector, waardoor de versnelling van de woningbouwproductie en de en verduurzaming van de bouw hand in hand kunnen gaan.
Betrokkenheid van overheid en markt
De Praktijktoets MPG wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en begeleid door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Er is de afgelopen maanden al veel werk verzet door alle betrokken partijen. Binnenkort zullen de teams uit de dagelijkse bouwpraktijk zelf aan de slag gaan met een lagere MPG op door hen zelf aangedragen bouwprojecten. De bevindingen uit de teams zullen begin 2025 breed gedeeld worden met de bouwsector en daarbuiten.
Deelnemende organisaties zijn: TNO, Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Neprom, Aedes, Koninklijke NLingenieurs, Cirkelstad, Dutch Green Building Council, Lente Akkoord 2.0, Veras, IMd, WE adviseurs, en Nieman ingenieurs, KCAP. Het praktijkgericht onderzoek worden uitgevoerd door 8 teams van ondernemingen uit de ontwerp-, bouw en technieksector.