De voltooiing van de nieuwe C3-laadinstallatie binnen het Rhombus UPSIDE II-project markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van Port of Chemelot in Stein. Deze nieuwe laadinstallatie, mede gefinancierd door het Europese Connecting Europe Facilities (CEF)-programma, is een cruciale toevoeging aan de infrastructuur op de Chemelot site. Het project draagt bij aan Chemelot's ambitie om de eerste volledig circulaire chemiesite van Europa te worden.

C3-laadinstallatie

De C3-laadinstallatie is een geavanceerde faciliteit voor het veilig en efficiënt laden en lossen van grondstoffen zoals (bio)propeen. Deze installatie ondersteunt Chemelot’s strategische doel om fossiele brandstoffen te vervangen door duurzame alternatieven, waardoor de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen wordt verminderd.

Rhombus UPSIDE II-project

Rhombus UPSIDE II is een grensoverschrijdend infrastructuurproject dat havens in Nederland, België en Duitsland met elkaar verbindt. Het doel van dit project is om goederenvervoer te verduurzamen en efficiënter te maken door een verschuiving van wegtransport naar binnenvaart. De Europese subsidie via het CEF-programma maakt deze infrastructuurverbeteringen mogelijk en helpt de ontwikkeling van de Port of Chemelot als een slim en duurzaam logistiek knooppunt te realiseren. Chemelot werkt hiervoor samen met diverse partners, waaronder Circle Infra Partners, DSM-Firmenich, Wessem Port Services en de Provincie Limburg.

Europese samenwerking voor een duurzame toekomst

De voltooiing van de C3-laadinstallatie is een belangrijke mijlpaal binnen het Europese Rhombus-netwerk. De installatie maakt het mogelijk om via binnenvaart goederen te vervoeren tussen de Euregio-havens, wat de uitstoot en verkeersdruk op de weg aanzienlijk verlaagt. Christian Widdershoven, CEO van Circle Infra Partners, zegt hierover: “De laadinstallatie in Port of Chemelot is een essentiële stap in de infrastructurele transformatie van de site naar een duurzame toekomst. Dankzij deze samenwerking met Europa kunnen we onze binnenhaven ontwikkelen tot een modern, circulair logistiek knooppunt”.

Duurzame logistiek: verschuiving van weg naar water

Chemelot heeft als doelstelling om tegen 2050 volledig circulair te zijn. De overstap naar circulaire grondstoffen en de vermindering van wegtransport spelen hierin een centrale rol. AnQore, de eerste gebruiker van de C3-laadinstallatie, zet al in op een duurzame toevoer van grondstoffen. De nieuwe installatie biedt hun hiervoor een efficiënte en veilige infrastructuur.

“De oplevering van de C3-laadinstallatie is een belangrijke mijlpaal voor Chemelot en de regio. Dit project onderstreept onze ambitie om de eerste volledig circulaire chemiesite van Europa te worden en toont de kracht van Europese samenwerking. Dankzij de CEF-financiering kunnen we een volgende stap zetten; dichter bij een klimaatneutrale toekomst,” aldus Koos van Haasteren, Executive Director Chemelot.

Economische- en milieuvoordelen voor de regio

Naast voordelen voor Chemelot zelf, heeft de verbeterde infrastructuur ook een positieve impact op de regio Limburg. Door de integratie van de C3-laadinstallatie in het Rhombus UPSIDE II-project kan Chemelot meer gebruik maken van binnenvaart. Dit vermindert de verkeersdruk op de wegen, verlaagt de CO₂-uitstoot en draagt bij aan een veiligere en efficiëntere goederenstroom in de regio. De infrastructuurvernieuwing vormt een belangrijk voorbeeld van Europees beleid gericht op duurzaamheid en innovatie.

Toekomst

Het Rhombus UPSIDE II-project is een goed voorbeeld van hoe Europese financiering, regionale samenwerking en private partners bijdragen aan de transitie naar een circulaire en klimaatneutrale economie. Chemelot blijft zich inzetten voor duurzame groei en investeert in innovatieve infrastructuur die zowel de industrie als de samenleving ten goede komt.