Het in Nederland gevestigde OCI Global heeft aangekondigd dat het in een nieuw partnerschap met A.P. Moller-Maersk het allereerste groene methanol aangedreven containerschip van brandstof voorziet. OCI zal ISCC-gecertificeerde biomethanol leveren voor de eerste reis van Maersk’s eerste dual-fuel containerschip, in een baanbrekende stap naar het koolstofvrij maken van de wereldwijde scheepvaart.
De reis demonstreert OCI’s unieke capaciteit om scheepsklanten te voorzien van end-to-end groene methanoloplossingen in belangrijke bunkerlocaties wereldwijd, en ondersteunt verder groene methanol als de toonaangevende keuze van dit moment voor het koolstofvrij maken van de scheepvaartsector, die verantwoordelijk is voor 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Het schip vertrekt deze zomer vanuit Zuid-Korea voor zijn eerste reis en vaart op een van ’s werelds drukste scheepvaartroutes naar Noord-Europa via het Suezkanaal. OCI is bezig met het verkrijgen van de goedkeuringen en vergunningen die nodig zijn voor het commercieel bunkeren van methanol in verschillende havens, waaronder de haven van Rotterdam tijdens de reis van het schip, waardoor OCI de eerste commerciële bunkerexploitant van methanol in deze regio’s wordt.
Klaar voor de scheepvaart
Deze reis is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van OCI’s activiteiten op het gebied van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen, een belangrijke pijler van OCI’s duurzame groeistrategie. Naarmate de maritieme industrie zich ontwikkelt in de richting van meer regelgeving om de decarbonisatie te versnellen, zoals het FuelEU Maritime initiatief, verwacht OCI een toenemende wereldwijde vraag naar methanol van 4 miljoen ton per jaar in de komende vijf jaar, gebaseerd op de huidige orders uit de maritieme sector.
OCI richt zich op het zijn van de voorkeursoperator in strategische bunkerhavens, door partnerschappen aan te gaan met relevante autoriteiten, terminalinfrastructuurpartners en bunkerbootexploitanten. In februari kondigde OCI haar project met Unibarge aan voor de retrofit van het eerste methanol aangedreven bunkerschip, dat zal worden ingezet in de haven van Rotterdam.
Toonaangevend op het gebied van waterstofbrandstoffen
Met zijn merk OCI HyFuels is OCI de grootste producent van groene methanol ter wereld. Het bedrijf heeft het voortouw genomen bij de ontwikkeling van de toepassing van groene methanol in brandstoffen voor voertuigen, met een productie van 200.000 ton equivalent per jaar, en breidt zijn aanbod van koolstofarme en groene methanolproducten uit, waaronder biomethanol, e-methanol, RCF-methanol (recycled carbon fuel), hernieuwbaar aardgas, ethanol en bio-MTBE.
Ahmed El-Hoshy, CEO van OCI Global: “Ik ben verheugd dat we samenwerken met Maersk om de allereerste groene methanolreis aan te drijven met OCI HyFuels groene methanol. Dit is opnieuw een belangrijke mijlpaal in ons wereldwijde leiderschap in het leveren en verhandelen van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen om energie-intensieve industrieën koolstofvrij te maken. We waarderen ook de samenwerking en het leiderschap van onze partners in elk van de havens om deze reis mogelijk te maken. OCI speelt een cruciale rol in het helpen van de sector om zijn milieudoelstellingen te behalen door middel van onze bestaande methanolcapaciteiten; dit helpt ons om onze positie in de maritieme en brandstoffenmarkten uit te bouwen om te profiteren van de komende vraag naar ammoniakbrandstoffen.”
Bashir Lebada, CEO van OCI Methanol/HyFuels: “We zijn enthousiast over deze nieuwe fase in onze methanolbusiness. De scheepvaart is al een aantal jaren het middelpunt van de belangstelling voor methanol, dus de eerste echte groene verkoop en reis is een bewijs van het harde werk van ons team en versterkt OCI HyFuels als de enige grootschalige groene methanoloplossing voor wegvervoer en bunkeren. We zijn blij met onze samenwerking met Maersk en hun leiderschap in het koolstofvrij maken van de maritieme sector; hun vroege focus op methanol en overtuiging om schepen te bestellen heeft ons gebracht waar we nu zijn. Dit benadrukt ook ons distributiesysteem en onze ‘last mile’-capaciteiten, waar we onze wegbrandstoflogistiek en brandstofmengsysteem zullen blijven inzetten en onze groene bunkervloot zullen uitbreiden naarmate de vraag groeit.”
Emma Mazhari, Hoofd Energiemarkten bij A.P. Moller – Maersk: “We willen OCI Global bedanken voor het tonen van geweldig leiderschap en voor een goede samenwerking bij het tanken van de maiden voyage voor ons landmark schip. We zijn dankbaar voor de manier waarop OCI Global zich heeft ingezet om A.P. Moller – Maersk te helpen waardevolle diensten te leveren aan onze klanten. Samen, als betrouwbare partners, zorgen we voor de broodnodige overgang in een industrie die veel vervuiling veroorzaakt. Dankzij het werk van bedrijven als OCI Global kan die overgang de komende jaren hopelijk worden versneld.”