Vandaag nomineert Wakker Dier vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing van 2024. Het gaat om de ‘verantwoorde vangst’ van Iglo, ‘kalfjes in de wei’ op zuivelpakken van Albert Heijn, ‘vooruitlopende kip’ van Muscle Meat, ‘natuurlijke leefomstandigheden’ voor Greenfields runderen en de uitspraak “dierenleed in de vee-industrie wordt overdreven” van BBB-landbouwminister Wiersma. Mensen kunnen vanaf vandaag stemmen op hun favoriet.
Met de verkiezing stelt Wakker Dier leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn aan de kaak. De organisatie nomineert voor het eerst een politicus. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Voorheen waarschuwden we consumenten vooral voor mooie praatjes van supermarkten en A-merken. Nu vertellen zelfs politici sprookjes over dierenwelzijn.” Op 3 december wordt de winnaar bekendgemaakt.
Greenfields van Albert Heijn: (on)natuurlijke leefomstandigheden
Albert Heijn beweert op de verpakking van Greenfields rundvlees dat zijn Ierse runderen leven onder natuurlijke leefomstandigheden. In werkelijkheid leven deze dieren ‘s winters in overvolle stallen en staan ze daar in hun eigen ontlasting. Hierdoor kunnen ze vaker last krijgen van verwondingen, pijn en kreupelheid. Ook worden de stiertjes onverdoofd gecastreerd.
Muscle Meat: plofkip voor plofspieren
Muscle Meat verkoopt kant-en-klaar maaltijden met grote porties vlees. Volgens de website komt zijn kip van een Thais bedrijf dat qua dierenwelzijn ‘ver voorop loopt’ op Europese kip. Maar feitelijk gaat het om plofkip. Muscle Meat is te koop bij Jumbo, Plus en Albert Heijn.
Zuivel van Albert Heijn: stiertjes zien nooit de wei
Albert Heijn schrijft op de zuivelverpakkingen dat ‘kalfjes buiten in de weide kunnen lopen’. In werkelijkheid komen de mannelijke kalfjes nooit buiten. Omdat zij geen melk geven, worden ze afgedankt als restproduct. Na een kort leven in de stal eindigen ze als kalfsvlees.
Iglo: ‘verantwoord’ gemartelde vis
Iglo beweert op de verpakking van zijn vissticks dat de vis ‘duurzaam en verantwoord’ is gevangen. Voor de vissen is de vangst echter een lijdensweg. Zij worden een overvol net in gejaagd en sterven veelal door beknelling of drukverschil. Vissen die dit overleven, stikken vervolgens aan boord. Terwijl onderzoek laat zien dat ze pijn, stress en angst voelen.
BBB-minister Wiersma: “overdreven dierenleed”
Dierenleed in de Nederlandse vee-industrie “wordt erger voorgesteld dan het is,” aldus landbouwminister Wiersma. Maar in deze industrie worden plofkippen door het doorfokken zo zwaar dat ze soms niet meer kunnen staan. Moeten melkkoeien zo veel melk geven onder vaak slechte omstandigheden, dat ze na zes jaar op zijn. En stierven vorig jaar 46 miljoen dieren nog voordat zij bij het slachthuis aankwamen.
Wakker schudden
Mooie praatjes houden consumenten voor de gek en verpesten de markt voor écht diervriendelijkere producten. Met de Liegebeestverkiezing houdt Wakker Dier consumenten en bedrijven scherp. Bij eerdere edities verbeterden sommige genomineerden hun producten of ze pasten hun misleidende verpakkingen aan.
Nagekomen bericht van Albert Heijn
“Wakker Dier trekt de nominaties van Albert Heijn omdat wij de tekst op de verpakkingen aanpassen.”
De eerste betreft het Greenfields vlees van Albert Heijn waarbij op de verpakking staat dat de Ierse runderen leven onder natuurlijke leefomstandigheden. Greenfields is ons merk dat staat voor kwaliteitsvlees uit Ierland en voldoet aan de EU-wetgeving. Het merendeel van de boerderijen in Ierland bestaat uit kleinschalige familiebedrijven. De dieren worden extensief gehouden. De runderen worden zo lang mogelijk buitengehouden, zolang de weersomstandigheden het toelaten. Als het weer het niet toe laat om de runderen buiten te houden, worden ze op stal gehouden. Hier zijn dierwelzijnseisen geborgd met de Iers SBAS-certificering. SBLAS gecertificeerde bedrijven voldoen aan EU-regelgeving, aangevuld met eisen op dierenwelzijn, voedselveiligheid, milieu en traceerbaarheid. Ze hebben hier voldoende ruimte om te lopen, te liggen en te eten. De boerderijen zijn van oudsher familiebezit en worden van generatie op generatie doorgegeven. Vanwege de kleinschaligheid hebben de boeren een goede band met hun dieren en zorgen ze goed voor hun gezondheid en welzijn. Hoewel wij achter ons Iers rundvlees staan, kunnen wij ons ook voorstellen dat de term ‘natuurlijke leefomstandigheden’ verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Daarom zullen wij onze verpakking hierop aanpassen.
De tweede gaat over onze zuivel waarbij Wakker Dier aangeeft dat de stiertjes nooit de wei zien en na een kort leven verkocht worden voor het kalfsvlees, terwijl wij op de zuivelverpakkingen aangeven dat ‘kalfjes buiten in de weide kunnen lopen’. De kalfjes die op het melkveehouderij bedrijf blijven en in de toekomst melkkoeien worden krijgen minimaal 90 dagen weidegang. De kalfjes die niet op het melkveehouderij bedrijf blijven, gaan naar een kalverhouderijbedrijf. De melkveehouders die aan het woord komen op onze zuivelverpakkingen bedoelen met ‘de kalfjes die buiten in de weide kunnen lopen’ de kalfjes die later melkkoeien worden. Vanuit de melkveehouder is dat een logische redenering, maar wij begrijpen dat hier verwarring over kan ontstaan. Wij zullen de tekst op die verpakkingen daarom aanpassen.
Binnen het Beter voor Natuur & Boer programma, samen met onze boeren, in dit geval 450 melkveehouders, en ketenpartners zetten wij iedere dag stappen op het gebied van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boeren. 90 dagen weidegang en groepshuisvesting op stro zijn extra eisen op het gebied van dierenwelzijn in het Beter voor Natuur & Boer programma. Op de veranderagenda van het programma staat onder meer dat we kalfjes in de toekomst minimaal 28 dagen op het melkveehouderijbedrijf laten. Wij geloven in verdere verduurzaming van de voedselketen. Dierenwelzijn is hier een belangrijk onderdeel van.
“We zijn direct aan de slag gegaan met doorvoeren van aanpassingen.”