In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start aanstaande maandag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij 100 producten op de groente- en fruitafdeling […]
...
lees meer
Hoe kunnen we landbouw productiviteit verhogen terwijl we biodiversiteit versterken en klimaatverandering zo veel mogelijk tegengaan? Het Rotterdamse familiebedrijf in kruiden en specerijen, Verstegen Spices & Sauces, gaat in Indonesië aan de slag om hier antwoord op te krijgen door het aanleggen van duurzame voedselbossen. Verstegen legt de focus op nog beter zorgen voor de […]
...
lees meer
Van alle in de Nederlandse supermarkten verkochte tonijn uit blik is maar liefst 93 procent als ‘foute tonijn’ te kwalificeren. Ofwel tonijn die niet gegarandeerd duurzaam is gevangen (tonijn zonder onafhankelijk MSC-keurmerk). Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI waarbij 51 varianten tonijn uit blik van alle Nederlandse supermarkten onder de loep zijn genomen. Ten […]
...
lees meer
Convinced of the urgency to act on climate, a group of Dutch multinationals – FrieslandCampina, Heineken, Philips, DSM, Shell and Unilever – all members of the Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), will join forces with A.P. Moller – Maersk to take a tangible step towards the decarbonization of ocean shipping. A pilot, using up to […]
...
lees meer
UN Global Compact is op zoek naar een jonge en toekomstige leider binnen het bedrijfsleven, in welke functie dan ook, die business als kracht gebruikt om de zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen te ondersteunen. Word of ken jij de eerste Nederlandse SDG Pionier? Het SDG Pionier programma maakt onderdeel uit van de UN Global Compact “Making Global Goals Local Business” […]
...
lees meer
Companies are reporting greater exposure to water risks yet withdrawing more water, according to new research by the non-profit global environmental disclosure platform CDP. The report, Treading Water, published on World Water Day, analyzes water data from nearly 800 publicly listed companies, responsible for employing over 36 million people worldwide and representing US$18 trillion in market capitalization. […]
...
lees meer
Windenergie op zee speelt een belangrijke rol bij de verduurzaming van onze energievoorziening. Dit blijkt uit de diverse energie-akkoorden en rapporten over de energietransitie en de koers die is ingezet in het ontwerp Klimaatakkoord. GROW, het consortium van toonaangevende Nederlandse offshore wind industrie- en onderzoekpartners, werkt hard aan de benodigde innovaties om deze belangrijke rol […]
...
lees meer
“People, Planet… Progress!?” is gekozen als het thema van de 19-editie van,het Nationaal Sustainability Congres op 7 november. Dit jaarlijks grootste duurzaamheidscongres wordt georganiseerd door adviesbureau Sustainalize en CKC Seminars. Het is inmiddels 25 jaar geleden dat duurzaamheidsgoeroe John Elkington de ‘Triple Bottom Line” – People, Planet, Profit“ bedacht. Duurzaamheid vraagt om een holistische en integrale […]
...
lees meer
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander heeft vandaag een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend in Utrecht, ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault. Het systeem maakt gebruik van elektrische Renault ZOE deelauto’s en laadpalen waarmee de ZOE zowel kan laden als ontladen. Batterij op wielen Met deze innovatie fungeert de Renault ZOE als een batterij […]
...
lees meer
Mensenrechten zijn vele jaren vooral een thema geweest waarbij staten de belangrijkste actoren waren. Onder invloed van de globalisering en mondialisering van de economie zijn internationaal opererende bedrijven zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor de handhaving van mensenrechten. Onder de noemer Corporate Social Responsibility (CSR) zijn zij actief geworden in het formuleren van beleid waarin […]
...
lees meer
Negentig procent van de Nederlanders vindt dat het bedrijfsleven een zichtbare, betekenisvolle bijdrage moet leveren aan de maatschappij. Wel is het belangrijk dat het nastreven van een maatschappelijk doel, een ‘purpose’, geloofwaardig overkomt. Want bij een ongeloofwaardige purpose wil ruim een kwart zelfs minder betalen voor een product. Ook blijkt ongeveer een derde van Nederland […]
...
lees meer
An innovative pilot project, commissioned by WWF and plant-based food and drink producer Alpro, gives insight on how companies can reduce their specific environmental footprints based on the earth’s actual capacity rather than general sustainability principles. “This approach goes beyond simply aiming to minimize impact,” said WWF project leader Jorien van Hoogen. “While 169 corporations […]
...
lees meer