Uniek: Was- en reinigingsmerk Seepje geeft volledige openheid over inhoud geurstoffen

Geurstoffen, ze vormen een belangrijke motivator voor de aanschaf van was- en reinigingsmiddelen. Hoewel je op het etiket de verzamelnaam ‘Parfum’ terugvindt, is het niet verplicht te vermelden wat er precies in dat parfum zit. Seepje, een was- en poetsmerk uit Den Haag, geeft openheid en maakt op aantrekkelijke wijze alle ingrediënten van hun ‘Parfums’ zichtbaar. […] ... lees meer

Duurzaamheid sierteelt goed op weg

Rabobank verwacht dat telers daadwerkelijk stappen maken op het terrein van verduurzaming. Bij financieringsaanvragen in de sierteelt kijkt de bank of klanten al keurmerken voeren die voldoen aan de FSI-richtlijnen of dit op korte termijn kunnen bereiken. Rabobank is al sinds enkele jaren aangesloten bij het Floriculture Sustainable Initiative om een wereldwijde verduurzaming van de […] ... lees meer

87% van de in Europa gebruikte soja nog niet aantoonbaar ontbossingsvrij

Geen ontbossing voor soja in 2020? Deze doelstelling van Nederland en zes andere landen in het Amsterdam Declaration Partnership lijkt onhaalbare kaart: slechts 13% van de in Europa gebruikte soja is aantoonbaar ontbossingsvrij. Dat blijkt uit cijfers van de eerste Europese Soja Monitor. Vandaag brengen het internationale Initiatief voor Duurzame Handel (IDH) en de Nederlandse tak […] ... lees meer

Kabinet stelt 25 missies vast voor het Topsectoren- en innovatiebeleid

Acht ministeries hebben, samen met ondernemers en kennisinstellingen uit de 9 Topsectoren, 25 missies vastgesteld om de Nederlandse economie te versterken binnen de maatschappelijke thema’s energietransitie & duurzaamheid; landbouw, water & voedsel; gezondheid & zorg en veiligheid. Topsectoren gaan samen met ministeries en kennisinstellingen op basis van de missies en sleuteltechnologieën de kennis- en innovatieagenda’s […] ... lees meer

Superunieleden verduurzamen zuivel- en kaasschap verder met On the way to PlanetProof-zuivel van Melkan

Alle Superunieleden verduurzamen hun zuivelschap verder met PlanetProof-producten. Sinds begin april verkopen de supermarktketens de eerste vernieuwde Melkan-producten die het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ hebben. Dit gaat om melk, karnemelk, vanilleyoghurt en vanillevla. De komende maanden breidt het PlanetProof Melkan-assortiment verder uit. Zo zijn de Superunieleden deze zomer de eersten die PlanetProof Goudse […] ... lees meer

Kees Smit Tuinmeubelen gaat als eerste retailer van Nederland met 100% recyclebare pallets leveren

Als eerste retailer van Nederland gaat Kees Smit Tuinmeubelen leveren met Revopallets. Dit zijn pallets van 100% gerecycled karton. Het gaat om transport van het distributiecentrum in Almelo naar de consument. Een maatschappelijk verantwoorde keuze die bijdraagt aan een circulaire economie. Van hout naar gerecycled papier In het distributiecentrum van 15.000 m2 worden alle bestellingen […] ... lees meer

Meerderheid ondernemers wil een CO2-heffing

Ruim zes op de tien ondernemers (62%) uit het midden- en kleinbedrijf, vindt dat bedrijven moeten betalen voor de CO2 die zij uitstoten. De heffing moet gelden voor de gehele CO2-uitstoot, naar rato van de omvang van de uitstoot. Een meerderheid van de ondernemers (58%) denkt dat een heffing, waarvan de opbrengst terecht komt bij […] ... lees meer

Beantwoording kamervragen over de voortgang van het VN-verdrag over mensenrechten en bedrijven (

Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) heeft de kamervragen beantwoord van kamerlid Alkaya (SP) over de voortgang van het VN-verdrag over mensenrechten en bedrijven (ingezonden 13 maart 2019). Vraag 1 Bent u bekend met de berichten dat de huidige Europese Commissie zou hebben besloten niet deel te nemen aan de nieuwe onderhandelingen over het […] ... lees meer

Onderzoek: 42% van de medewerkers wil meer ‘purpose’ in organisatie

Uit het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties blijkt dat 42% van de medewerkers wil werken vanuit een duidelijke ‘purpose’ in de organisatie. Dit betekent dat ze niet alleen bij willen dragen aan het maken van financiële winst, maar ook sociale en ecologische waarde willen creëren. Deze wens staat op dit moment nog ver af […] ... lees meer

Thuiswinkel.org wil om de tafel met producenten om te leveren in e-commerceverpakkingen

In februari dit jaar lanceerde Thuiswinkel.org namens de sector de nieuwe doelstellingen op het gebied van duurzame verpakkingen. Een van die doelstellingen betreft het weglaten van de e-commerceverpakking. Thuiswinkel.org wil nu rond de tafel zitten met de producenten om te onderzoeken of zij hun zendingen niet kunnen leveren in specifieke e-commerceverpakkingen. E-commerceproducten worden niet zomaar […] ... lees meer