Recordaantal huishoudens koopt Fairtrade producten

In 2018 lag in 83% van alle huishoudens een Fairtrade product in het keukenkastje, blijkt uit cijfers van GfK. Wederom is het aantal huishoudens dat Fairtrade producten koopt toegenomen, 6% ten opzichte van 2017. Ook aankoopfrequentie, volume en besteding zijn toegenomen. De groei is met name zichtbaar in de productcategorieën chocolade en fruit. Van alle […] ... lees meer

Nieuwe duurzaamheidsranking outdoorkleding door Rank a Brand

Rank a Brand heeft de nieuwe duurzaamheidsranking van outdoorkleding (2019 update) gepubliceerd. Afgezien van VAUDE, rapporteerden slechts enkele merken een klimaatvoetafdruk, laat staan een lagere voetafdruk dan in het voorafgaande boekjaar. Rapportage over hernieuwbare energie was vaak ook te beperkt om ons de onderzoekers te overtuigen dat merken daadwerkelijk koplopers waren in de energietransitie. ls […] ... lees meer

Meer innovatie zorgt voor groei van vleesvervangers

Nu grote levensmiddelenbedrijven inspringen op de toenemende populariteit van vleesvervangers vindt meer innovatie plaats op smaak, structuur en ingrediënten. Dit zorgt voor een nog sterkere groei van de markt voor vleesvervangers. ABN AMRO verwacht 10 procent groei in 2019 en 2020. De afgelopen vijf jaar tijd groeide de markt voor vleesvervangers jaarlijks met gemiddeld 4 […] ... lees meer

Business leaders urge EU heads of state to signal new economic direction towards net zero by 2050

On the eve of the Future of Europe Summit, CEOs from more than 50 businesses, investors and business networks, including Unilever, IKEA, LeasePlan, FrieslandCampina, Aegon and DSM, are calling on the EU to endorse a long-term decarbonisation strategy to achieve climate neutrality by 2050. In an open letter, leading European businesses, investors and business networks […] ... lees meer

Timberland lanceert ReBOTL collection: schoenen bestaande voor 50% uit gerecyclede petflessen

Timberland lanceert een nieuwe lijn ReBOTL. De schoenen in deze nieuwe lijn bestaan voor 50% uit gerecyclede petflessen. Dat betekent dat elk paar is gemaakt van het equivalent van 6 tot 10 plastic flessen. Wereldwijd groeit het gebruik van plastic flessen nog steeds, wat resulteert in grote hoeveelheden afval. Timberland zet zich al geruime tijd […] ... lees meer

Wasa bereikt als ’s werelds eerste knäckebröd-merk 100% CO2-compensatie

Wasa heeft als ’s werelds eerste knäckebröd-merk 100% CO2-compensatie bereikt. De voedingsmiddelenindustrie heeft een behoorlijke impact op de planeet. Productie van levensmiddelen is een primaire bron van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering. Daarom begon Wasa in 2010 een missie om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit deed het merk door de CO2-uitstoot van haar bakkerijen […] ... lees meer

Sustainable Development Goals onbekend bij MKB

Nederlandse ondernemers blijven achter in het werken aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties (VN). Drie jaar na het opstellen van de Sustainable Development Goals (SDGs) door de VN is 72 procent van de ondernemers nog altijd onbekend met de doelen. Ondernemers vertegenwoordigen samen het overgrote deel van de economie en werkgelegenheid. Zij zijn dus […] ... lees meer

Suiker Unie gaat verduurzamen met Groene Cirkels

Paul Mesters (CEO Suiker Unie), Koos Biesmeijer (Naturalis Biodiversity Center) en Anne-Marie Spierings (provincie Noord-Brabant) ondertekenden op 18 april het convenant: de start van een langdurige samenwerking op duurzaamheidsgebied tussen Suiker Unie als bedrijf, provincie als overheidsinstelling en Naturalis Biodiversity Center als kennisinstelling.   Naast presentaties van Marjan Minnesma (Urgenda) over de urgentie van samenwerking […] ... lees meer

Bevrijdingspop Haarlem: Op de catwalk met tweedehands pareltjes

Van de 173 kledingstukken die Nederlanders gemiddeld in de kast hebben hangen worden er 50 langer dan een jaar niet gedragen. Jaarlijks gooien we ieder 40 kledingstukken weg en 85 procent daarvan belandt op de afvalberg of wordt verbrand. Terwijl kleding vrijwel volledig herbruikbaar is. Tijdens Bevrijdingspop Haarlem op 5 mei vraagt provincie Noord-Holland aandacht […] ... lees meer

Grolsch zet volgende stappen in verdere verduurzaming van verpakkingen

Bierbrouwer Grolsch heeft al ruim 70% van haar verpakkingen voor de Nederlandse markt in de vorm van retour- of hervulbare verpakkingen. Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Grolsch heeft in 2018 opnieuw concrete en zichtbare stappen gezet in de verdere verduurzaming van haar verpakkingen. De brouwer bracht als eerste […] ... lees meer