Van de 173 kledingstukken die Nederlanders gemiddeld in de kast hebben hangen worden er 50 langer dan een jaar niet gedragen. Jaarlijks gooien we ieder 40 kledingstukken weg en 85 procent daarvan belandt op de afvalberg of wordt verbrand. Terwijl kleding vrijwel volledig herbruikbaar is. Tijdens Bevrijdingspop Haarlem op 5 mei vraagt provincie Noord-Holland aandacht […]
...
lees meer
Bierbrouwer Grolsch heeft al ruim 70% van haar verpakkingen voor de Nederlandse markt in de vorm van retour- of hervulbare verpakkingen. Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Grolsch heeft in 2018 opnieuw concrete en zichtbare stappen gezet in de verdere verduurzaming van haar verpakkingen. De brouwer bracht als eerste […]
...
lees meer
Hoe kunnen bedrijven dankzij energiebesparing en duurzame opwekking voldoen aan regelgeving en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap? Het nieuwe boek CO₂-neutraal ondernemen – Zo doe je dat! van Klimaatplein-oprichter Rob van der Rijt geeft hier antwoord op. ‘De enorme aandacht voor klimaatbeleid, de wettelijke verplichtingen en de zoektocht naar concrete oplossingen zijn de aanleiding voor dit boek geweest’, aldus […]
...
lees meer
Wilt u uw steentje bijdragen aan duurzaam transport in Nederland? Dien dan een projectvoorstel in voor de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport. Centraal hierbij staan ondernemingen, kennisinstellingen en niet-gouvernementele organisaties. Budget Het budget voor DKTI-transport is € 29,5 miljoen. Voor de volgende thema’s kunt u een projectvoorstel indienen: elektrisch rijden en varen efficiënte schepen rijden […]
...
lees meer
Kledingfabrikanten rommelen met de labels waarop staat uit welke stoffen een kledingstuk bestaat en waar het vandaan komt. Hoe vaak dat gebeurt, wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven nu uitzoeken. De staatssecretaris geeft daarmee gehoor aan een motie van de Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Jessica van Eijs (D66): “constaterende dat de productie van textiel een […]
...
lees meer
Geurstoffen, ze vormen een belangrijke motivator voor de aanschaf van was- en reinigingsmiddelen. Hoewel je op het etiket de verzamelnaam ‘Parfum’ terugvindt, is het niet verplicht te vermelden wat er precies in dat parfum zit. Seepje, een was- en poetsmerk uit Den Haag, geeft openheid en maakt op aantrekkelijke wijze alle ingrediënten van hun ‘Parfums’ zichtbaar. […]
...
lees meer
Rabobank verwacht dat telers daadwerkelijk stappen maken op het terrein van verduurzaming. Bij financieringsaanvragen in de sierteelt kijkt de bank of klanten al keurmerken voeren die voldoen aan de FSI-richtlijnen of dit op korte termijn kunnen bereiken. Rabobank is al sinds enkele jaren aangesloten bij het Floriculture Sustainable Initiative om een wereldwijde verduurzaming van de […]
...
lees meer
Geen ontbossing voor soja in 2020? Deze doelstelling van Nederland en zes andere landen in het Amsterdam Declaration Partnership lijkt onhaalbare kaart: slechts 13% van de in Europa gebruikte soja is aantoonbaar ontbossingsvrij. Dat blijkt uit cijfers van de eerste Europese Soja Monitor. Vandaag brengen het internationale Initiatief voor Duurzame Handel (IDH) en de Nederlandse tak […]
...
lees meer
Acht ministeries hebben, samen met ondernemers en kennisinstellingen uit de 9 Topsectoren, 25 missies vastgesteld om de Nederlandse economie te versterken binnen de maatschappelijke thema’s energietransitie & duurzaamheid; landbouw, water & voedsel; gezondheid & zorg en veiligheid. Topsectoren gaan samen met ministeries en kennisinstellingen op basis van de missies en sleuteltechnologieën de kennis- en innovatieagenda’s […]
...
lees meer
Alle Superunieleden verduurzamen hun zuivelschap verder met PlanetProof-producten. Sinds begin april verkopen de supermarktketens de eerste vernieuwde Melkan-producten die het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ hebben. Dit gaat om melk, karnemelk, vanilleyoghurt en vanillevla. De komende maanden breidt het PlanetProof Melkan-assortiment verder uit. Zo zijn de Superunieleden deze zomer de eersten die PlanetProof Goudse […]
...
lees meer
Als eerste retailer van Nederland gaat Kees Smit Tuinmeubelen leveren met Revopallets. Dit zijn pallets van 100% gerecycled karton. Het gaat om transport van het distributiecentrum in Almelo naar de consument. Een maatschappelijk verantwoorde keuze die bijdraagt aan een circulaire economie. Van hout naar gerecycled papier In het distributiecentrum van 15.000 m2 worden alle bestellingen […]
...
lees meer
Vanaf maandag ligt de Amerikaanse Beyond Burger in de Nederlandse supermarkt (Albert Heijn). De burger ziet er exact uit, wordt bereid en smaakt als een burger van rundvlees. In tegenstelling tot andere plantaardige burgers ligt het niet tussen de vleesvervangers, maar in het vleesschap. ProVeg spreekt van een doorbraak: “producten als de Beyond Burger zijn […]
...
lees meer