Er zijn diverse Europese financieringsprogramma’s (zoals LIFE en INTERREG) waarmee ook duurzame innovaties gefinancierd kunnen worden. Uit de jaarrapportage van RVO.nl over 2018 blijkt dat bij alle goedgekeurde projecten EU-breed in ongeveer 25% van de gevallen een Nederlandse partij was betrokken. Dit is goed voor meer dan 150 projecten. Afgelopen jaar scoorde Nederland goed op […]
...
lees meer
Today, Circle Economy announces the strategic partnership of Fashion for Good, the global initiative to make all fashion good, with its Switching Gear project. The initiative aims to accelerate re-commerce and rental business models in the apparel industry. The project will work with 6 brands on a circular innovation process that will help them to […]
...
lees meer
Nederland houdt van tonijn. Dat staat buiten kijf. Als steak, op een pizza, door een salade of in een trendy maki sushi roll – tonijn staat op de tweede plaats van de favoriete en meest gegeten vissoorten in ons land, vooral uit een blikje. Maar de kennis over tonijn onder de Nederlandse visliefhebbers is beperkt. […]
...
lees meer
In 2018 lag in 83% van alle huishoudens een Fairtrade product in het keukenkastje, blijkt uit cijfers van GfK. Wederom is het aantal huishoudens dat Fairtrade producten koopt toegenomen, 6% ten opzichte van 2017. Ook aankoopfrequentie, volume en besteding zijn toegenomen. De groei is met name zichtbaar in de productcategorieën chocolade en fruit. Van alle […]
...
lees meer
De bestuurders van Franse beursgenoteerde ondernemingen moeten zich bij de vervulling van hun taken voortaan richten naar het belang van de onderneming, “daarbij rekening houdend met de sociale en ecologische aspecten van de activiteiten van de onderneming”. De definitieve tekst van het wetsvoorstel waarin dit is opgenomen is op 11 april jl. door het Franse […]
...
lees meer
Rank a Brand heeft de nieuwe duurzaamheidsranking van outdoorkleding (2019 update) gepubliceerd. Afgezien van VAUDE, rapporteerden slechts enkele merken een klimaatvoetafdruk, laat staan een lagere voetafdruk dan in het voorafgaande boekjaar. Rapportage over hernieuwbare energie was vaak ook te beperkt om ons de onderzoekers te overtuigen dat merken daadwerkelijk koplopers waren in de energietransitie. ls […]
...
lees meer
Nu grote levensmiddelenbedrijven inspringen op de toenemende populariteit van vleesvervangers vindt meer innovatie plaats op smaak, structuur en ingrediënten. Dit zorgt voor een nog sterkere groei van de markt voor vleesvervangers. ABN AMRO verwacht 10 procent groei in 2019 en 2020. De afgelopen vijf jaar tijd groeide de markt voor vleesvervangers jaarlijks met gemiddeld 4 […]
...
lees meer
On the eve of the Future of Europe Summit, CEOs from more than 50 businesses, investors and business networks, including Unilever, IKEA, LeasePlan, FrieslandCampina, Aegon and DSM, are calling on the EU to endorse a long-term decarbonisation strategy to achieve climate neutrality by 2050. In an open letter, leading European businesses, investors and business networks […]
...
lees meer
Timberland lanceert een nieuwe lijn ReBOTL. De schoenen in deze nieuwe lijn bestaan voor 50% uit gerecyclede petflessen. Dat betekent dat elk paar is gemaakt van het equivalent van 6 tot 10 plastic flessen. Wereldwijd groeit het gebruik van plastic flessen nog steeds, wat resulteert in grote hoeveelheden afval. Timberland zet zich al geruime tijd […]
...
lees meer
Wasa heeft als ’s werelds eerste knäckebröd-merk 100% CO2-compensatie bereikt. De voedingsmiddelenindustrie heeft een behoorlijke impact op de planeet. Productie van levensmiddelen is een primaire bron van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering. Daarom begon Wasa in 2010 een missie om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit deed het merk door de CO2-uitstoot van haar bakkerijen […]
...
lees meer
Nederlandse ondernemers blijven achter in het werken aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties (VN). Drie jaar na het opstellen van de Sustainable Development Goals (SDGs) door de VN is 72 procent van de ondernemers nog altijd onbekend met de doelen. Ondernemers vertegenwoordigen samen het overgrote deel van de economie en werkgelegenheid. Zij zijn dus […]
...
lees meer
Paul Mesters (CEO Suiker Unie), Koos Biesmeijer (Naturalis Biodiversity Center) en Anne-Marie Spierings (provincie Noord-Brabant) ondertekenden op 18 april het convenant: de start van een langdurige samenwerking op duurzaamheidsgebied tussen Suiker Unie als bedrijf, provincie als overheidsinstelling en Naturalis Biodiversity Center als kennisinstelling. Naast presentaties van Marjan Minnesma (Urgenda) over de urgentie van samenwerking […]
...
lees meer