Koninklijke Van Wijhe Verf start veelbelovende pilot met 99% fossielvrije muurverf in Kralingen

Koninklijke Van Wijhe Verf staat bekend als pionier en koploper op het gebied van duurzame ontwikkelingen in de verfbranche. De in december 2023 gepresenteerde Concept Paint Flower Power, de meest duurzame muurverf met een zeer lage carbon footprint, is daar een voorbeeld van. Deze in de WYDO laboratoria van Van Wijhe ontwikkelde muurverf wordt nu […] ... lees meer

Nederlandse bouwmarktplaatsen slaan de handen ineen voor exponentiële groei van hoogwaardig hergebruik in de bouw

Vrijdag 14 juni hebben de bouwmarktplaatsen, Madopt, DuSpot en Insert, en de circulaire bouwinitiatieven, Transitieagenda Circulaire Bouweconomie, digiGO en DigiC, het Manifest “Samen werken aan exponentiële groei van hoogwaardig hergebruik in de bouw” ondertekend. Dit manifest heeft als doel om binnen zes jaar minimaal 15% hoogwaardig hergebruik van bouw- en sloopafval in Nederlandse bouwprojecten te […] ... lees meer

Chemport Europe een van de Nederlandse finalisten EEPA 2024

Chemport Europe een van de Nederlandse finalisten EEPA 2024
Chemport Europe en Cultuur+ Ondernemen vertegenwoordigen Nederland tijdens de finale van de Europese Awards voor Ondernemerschapsbevordering 2024 (EEPA). In november nemen zij het op tegen de meest originele en succesvolle initiatieven van publiek-private partnerschappen uit de EU. Op 27 juni 2024 maakte de Nederlandse jury de 2 winnaars van de Nederlandse voorronde bekend. Chemport Europe […] ... lees meer

MVO Platform zet de sterkten en zwakten van de Europese IMVO-wet uiteen

Het MVO Platform verwelkomt de aanname van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). De wet betekent een doorbraak voor de bescherming van mensenrechten, het klimaat, het milieu en verantwoord ondernemen wereldwijd. Tegelijkertijd bevat de CSDDD ook ernstige tekortkomingen, die de effectiviteit kunnen belemmeren. In dit document zet het MVO Platform de sterkten en zwakten […] ... lees meer

De voordelen van het kiezen voor duurzame kantoorinrichting

Duurzaamheid is een hot topic in de huidige maatschappij. Steeds meer mensen zetten zich in voor een groenere en milieuvriendelijke wereld. Dit bewustzijn beperkt zich niet alleen tot huishoudens, maar vindt ook steeds meer zijn weg naar de zakelijke wereld. Bedrijven en organisaties zoeken actief naar manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Maar wist […] ... lees meer

75 inspirerende oplossingen van ‘early adaptors’ CSRD verslagen

Nu bedrijven zich voorbereiden op verplichte rapportage volgens de nieuwe EU-richtlijn voor duurzaamheidsverslaggeving (de CSRD), deelt We Mean Business Coalition (WMBC) 75 interessante voorbeelden van pioniers die zich al aan de normen houden om anderen te helpen navigeren door het doolhof van regelgeving. Nederlandse voorbeelden zijn er van ABN AMRO, Philips en AkzoNobel. De recente […] ... lees meer

Minder mensen bezorgd over klimaat

In vergelijking met september vorig jaar maken minder mensen zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor Nederland, en minder over de maatregelen om dit tegen te gaan. Reden voor die daling: wisselvallig overheidsbeleid en een rechts kabinet. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 21.000 leden van het Opiniepanel. Waar vorig jaar nog […] ... lees meer

90% of world’s 2,000 most influential companies failing to ensure human rights, decent work and ethical conduct

The World Benchmarking Alliance (WBA) has today published its first Social Benchmark, assessing the world’s 2,000 most influential companies on their responsibility in meeting society’s fundamental expectations towards three measurement areas – respecting human rights, providing decent work, and acting ethically. The Benchmark reveals significant gaps and areas on which companies urgently need to make progress to ensure […] ... lees meer

Zo kun je als marketeer duurzame keuzes maken

Duurzame keuzes maken zijn tegenwoordig prioriteit. In het dagelijks leven is dat belangrijk, maar ook in het werkgebied is het minstens zo goed om bij stil te staan. Wil je weten hoe je als marketeer duurzame keuzes kunt maken? Hieronder zetten we het voor je op een rij. 1. Duurzame marketing Als marketeer ben je […] ... lees meer

Crisp behaalt B Corp certificaat en slaat handen ineen met regeneratieve boeren

Als duurzame voorloper in de supermarktsector is boodschappen-app Crisp vandaag met 109 punten B Corp gecertificeerd. Daarmee is Crisp onderdeel van een streng gecontroleerde internationale beweging van duurzame bedrijven, die naast een winstoogmerk ook sociale en ecologische impact nastreven. Waar de B Corp certificering een erkenning is van een duurzaam én financieel gezond bedrijfsmodel, ziet […] ... lees meer

Studententeam TU Delft ontwerpt zelfvoorzienend maandorp

Dream Team ‘Space Oasis Delft’ heeft een maandorp ontworpen voor 150+ inwoners. De woningen maken gebruik van biomimicry, bevatten een zelfvoorzienende biosfeer en simuleren zowel het dag-en-nachtritme als seizoenen. Slimme ontwerpkeuzes garanderen naast de veiligheid ook het mentale welzijn van bewoners. Ovenvogels en zeeschelpen Het dorp bestaat uit ‘habitats’ voor 8 personen, elk met een […] ... lees meer

Havenbedrijf Rotterdam zet in op circulair bouwen met hergebruik van betongranulaat

Havenbedrijf Rotterdam zet een nieuwe stap in de richting van circulair bouwen door bij alle bouwwerkzaamheden voor een deel gebruik te maken van gerecycled beton. 25 procent van het basismateriaal voor constructief beton – grind – zal vanaf nu worden vervangen door hoogwaardig geproduceerd betongranulaat. 25 procent van het basismateriaal voor constructief beton zal vanaf […] ... lees meer